tisdag 20 september 2022

Guds Kungarike på jorden, utan Kung.

Av Roger Oakland 15 okt 2019 Lighthouse Trails författaren

Översatt och inlagt med tillstånd från Lighthouse Trails.

En smart utarbetad plan pågår som förklarar att reformationen är över. Den "Helige Ande" antas förena kyrkan för en mäktig väckelse innan Jesus kommer tillbaka. Ekumeniskt galenskap sprider sig som ett virus. Få pastorer tar sig tid att lyssna noga på vad den nuvarande påven själv säger. Han är helt för enhet med alla och alla som kommer att ansluta sig till Rom.

Det är vad jesuiternas agenda handlar om, att förena alla människor och alla religioner under Roms auktoritet. Och för första gången i historien har den romersk-katolska kyrkan en jesuitpåve! När man tänker på att de första jesuiterna för femhundra år sedan fick i uppdrag av påven att göra allt som krävdes för att få ett slut på reformationen och överväg sedan de ansträng-ningar som görs idag av påvedömet och vissa protestanter (som den numera avlidne Tony Palmer) för att avsluta reformationen är det ett skrämmande scenario.

Det ekumeniska hjulet har många ekrar, men alla ekrar leder till navet. Navet är Vatikanen i Rom med påven på "Peters tron". Därifrån kommer "Guds rike" att upprättas. I en artikel med titeln "Påvens mässa: Vi är inte kristna utan kyrkan", som rapporterar om påven Franciskus som talar till en stor grupp som samlats för mässan, läser vi:

Det finns inget sådant som en kristen utan kyrkan, en kristen som går ensam, eftersom Jesus satte sig in i sitt folks resa: Detta var påven Franciskus reflektion vid mässan i morse i ”Casa Santa Marta = Sankta Martas hus”. Från och med dagens första läsning sa påven Franciskus att när de förkunnade Jesus började apostlarna inte med honom, utan folkets historia. Faktum är att "Jesus är inte vettigt utan denna historia" eftersom han "är slutet på denna berättelse, [slutet] som denna berättelse går mot, mot vilket den går." 1 (parenteser i original)

Uppenbarligen menar påven Franciskus när han talar till en grupp som samlats framför honom när han presiderar över mässan, när han säger "kyrka", talar han om den katolska kyrkan. För den som tvivlar på att han tilltalade den romersk-katolska "trogna" kyrkan, kommer följande citat att bekräfta detta:

Ser man framåt är den kristne en man, en kvinna med hopp. Och i detta följer den kristne Guds väg och förnyar förbundet med Gud. Han säger ständigt till Herren: "Ja, jag vill ha buden, jag vill ha din vilja, jag ska följa dig." Han är en förbundsman, och vi firar förbundet, varje dag i mässan: således är en kristen en nattvardens "kvinna / man". 2

Eller överväg följande information tillgänglig på den katolska webbplatsen Catholicism.org:

"Utanför kyrkan finns ingen frälsning" (extra ”ecclesiam nulla salus = det finns ingen frälsning i kyrkan) är en lära om den katolska tron som lärdes ut av Jesus Kristus för sina apostlar, predikades av fäderna, definieras av påvar och koncilier och tros fromt av de troende i varje kyrkans ålder. Så här definierade påvarna det:

* Det finns bara en universell kyrka för de troende, utanför vilken ingen alls blir frälst." (Påven Innocentius III, fjärde Laterankonciliet, 1215.)

* Vi förklarar, säg, definierar och uttalar att det är absolut nödvändigt för frälsningen av varje mänsklig varelse att vara föremål för den romerske påven." (Påven Bonifatius VIII, tjuren Unam Sanctam, 1302.)

* Den heligaste romerska kyrkan tror, bekänner och predikar bestämt att ingen av dem som existerar utanför den katolska kyrkan, inte bara hedningar, utan även judar och kättare och schismatiker, kan ha del i det eviga livet; men att de kommer att gå in i den eviga elden som var beredd för djävulen och hans änglar, om de inte före döden förenas med Henne (den katolska kyrkan); och att denna kyrkliga kropps enhet är så viktig att endast de som är kvar inom denna enhet kan dra nytta av kyrkans sakrament till frälsning, och endast de kan få en evig belöning för sina fastor, sina allmosor, sina andra verk av kristen fromhet. och plikterna för en kristen soldat.

Ingen, låt hans allmosor bli så stor som den kan, ingen, även om han utgjuter sitt blod för Kristi namn, kan bli frälst, om han inte förblir inom den katolska kyrkans sköte och enhet.” (Påven Eugene IV, Bull Cantate Domino, 1441.) 3



Vem har nycklarna till kungariket

Om du någonsin har gått runt Petersplatsen i Rom, vet du att det finns en staty av Peter innan du går in i basilikan, som illustrerar en av den romersk-katolska kyrkans huvudpelare. Statyn föreställer Petrus, lärjungen katolikerna hävdar var den Jesus valde att bli den första påven. Påståendet är att romersk-katolicismen är den enda sanna representationen av kristendomen eftersom dess tro kan spåras tillbaka till utnämningen av Petrus till Jesu efterträdare. Han överlämnades "nycklarna till kungariket" av Jesus, säger de.

För att spåra ursprunget till detta påstående måste vi gå till Bibeln och kolla om detta påstående är giltigt. Den är baserad på den del av Skriften som finns i Matteus kapitel 16 när Jesus ställde frågan till lärjungarna vem säger de att jag är?:

Matt 16:13-21 När Jesus kom till trakten av Cesarea Filippi frågade han sina lärjungar och sa: Vem säger folket att jag, Människosonen, är? Då svarade de: Några säger Johannes Döparen, andra Elia och andra Jeremia eller en av profeterna. Han sa till dem: Men vem säger ni att jag är? Då svarade Simon Petrus och sa: Du är Kristus, den levande Gudens Son.

Jesus svarade och sa till honom: Salig är du, Simon, Jonas son. För kött och blod har inte uppenbarat detta för dig, utan min Fader som är i himlarna. Och jag säger dig, att du är Petrus, och på denna klippa ska jag bygga min församling, och dödsrikets portar ska inte segra över henne. Och jag ska ge dig himmelrikets nycklar. Och allt vad du binder på jorden ska vara bundet i himlarna, och allt vad du löser på jorden ska vara löst i himlarna.

Sedan befallde han sina lärjungar att inte tala om för någon att han var Jesus Kristus. Från den tiden började Jesus förklara för sina lärjungar, att han måste gå till Jerusalem och lida mycket genom de äldste och översteprästerna och de skriftlärda, och bli dödad och på tredje dagen uppstå igen.

Medan romerska katoliker ivrigt tror att Jesus valde en man att efterträda honom till att leda kyrkan, är det inte vad Jesus sa. Jesus svarade på frågan han hade ställt och Petrus hade svarat på. Petrus sa: "Du är Kristus, den levande Gudens Son." Klippan eller den grundläggande övertygelsen som kristendomen skulle baseras på skulle inte vara att följa en man.

Grunden handlade om att veta vem Jesus är och vilken roll han spelar i historien. Denna nyckel var nyckeln till himmelriket, inte en nyckel till ett rike som etablerats här på jorden av en man även om det kan vara i Jesu namn.

Enligt den romersk-katolska dogmen har påvedömets följd genom tiderna gjort påståendet att frälsning endast kan utlämnas av Rom. Från början, i Filippi, gjorde Jesus det klart för lärjungarna och Petrus att ingen människa på något sätt skulle följas och ges en titel som indikerar att han är en gestalt av Jesus Kristus i köttet.

När Jesus berättade för lärjungarna vad som skulle hända honom och att han skulle lida, dö och uppstå, vägrade Petrus att tro på detta viktiga budskap som uppfyller evangeliet enligt skrifterna: Bibeln säger:

Matt 16:22- 23 Då tog Petrus honom åt sidan och började tillrättavisa honom och sa: Skona dig, Herre! Detta ska aldrig hända dig. Då vände han sig om och sa till Petrus: Gå bort ifrån mig, Satan. Du vill få mig på fall, för dina tankar är inte Guds utan människors.

Däri ligger felet som har gått i arv genom generationerna och som har påverkat inte bara den romersk-katolska kyrkan utan många protestantiska pastorer och ledare som bekänner sig tro på Jesu evangelium. Det är människan som kommer mellan Gud och människa. Människor missförstår inte bara vad Jesus sa om den klippa eller grund som kristendomen bör bygga på, män intar ställningen som den gode herden och hävdar att de, och bara de, har fått vårdnaden över nycklarna till riket.



Kungariket Nu Evangeliska

Medan Rom leder vägen med det djärva påståendet att Gud utvalde Petrus och de efterföljande påvarna för att ta titeln "Kristi ställföreträdare" och bestämma vad fåren ska eller inte ska tro, tror andra grupper att de har blivit kallade att inleda eller till och med förbereda och upprätta Guds rike här på jorden utan konungens närvaro.

Ofta intar den ståndpunkten att Jesus faktiskt inte fysiskt kommer att återvända för att regera under en period av tusen år, och denna grupp ser sig själv som utvald av Gud för att vara mänskliga kärl för detta ändamål.

Vanliga namn för denna undervisning är: Kungariket Nu, herraväldeteologi och Ombyggnad- / Återuppbyggnad- ism. Det är tanken att innan Kristus kan återvända, måste världen föras samman i enhet och perfektion, och detta arbete kommer att utföras av den kristna kyrkan.

Rick Warrens målstyrda ”P.E.A.C.E. = F.R.E.D.” Plan, Jim Wallis sociala gospelagenda och Tony Campolo eller Brian McLarens framväxande kyrka är några av vägarna genom vilka detta sprids. Målet är att i princip utrota alla världens sjukdomar (t.ex. sjukdomar, fattigdom, terrorism och föroreningar) och därmed kommer vi att ha skapat en "Himmel på jorden" Utopia.

Även om det låter väldigt bra att skapa en sådan värld, är det inte vad Bibeln säger kommer att hända. Många skrifter, i både Gamla och Nya testamentet, beskriver ett helt annat scenario, som följande:

Matt 24:9-14 Då ska de utlämna er till att plågas och döda er, och ni ska bli hatade av alla folk för mitt namns skull. Och då ska många komma på fall och de ska förråda varandra och hata varandra. Och många falska profeter ska träda fram och bedra många. Och därför att ondskan tilltar, ska kärleken kallna hos många. Men den som håller ut till slutet, han ska bli frälst. Och detta evangelium om riket ska bli predikat i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan ska slutet komma.

Följande lista över några av de felaktiga lärorna i Kungariket Nu teologin illustrerar hur farligt detta trossystem är, men ändå har det genomsyrat kyrkan idag enormt:

* Profetiska skrifter förnekas eller uppfylls år 70 e.Kr. (vilket också är tron på preterism).

* Kyrkan är det nya Israel (ersättningsteologi)

* Armageddon är den pågående striden mellan ljusets och mörkrets krafter.

* Antikrist är en ande, inte en verklig person.

* Vi är redan i vedermödan, men samtidigt är vi i tusenårsriket. Det blir inte främmande! Det är det ena eller det andra.

* Istället för att följa traditionella bibliska profetior följer de ”nya uppenbarelser”.

* Nutida profeter måste lydas och inte dömas för sin felaktighet.

De vill återställa Edan naturen även om Eden är där synden började. 4

Denna rörelse har svept över planeten, och de som vägrar att slå sig samman anses vara "koloniala", "militanta fundamentalister" och "snävsynta tokstollar" som inte är villiga att fånga den "nya vågen" och komma ombord med den mäktiga väckelse som för världen mot enhet och fred.

Många av ledarna i denna rörelse har inga som helst problem att ansluta sig till påven i Rom och de planer på jordens rike som han har för att ansluta sig till andra religioner, inklusive islam.

Medan vissa urskiljande kristna kan se hur denna trend spelar en roll i ljuset av Bibelns profetior, finns det en stor del av kristendomen som inte gör det. Det här är de som läser böcker av författare som främjar framväxande kyrkliga (eller "progressiv kristendom") idéer för den postmoderna generationen som förkastar Bibelns lära och omfamnar upprättandet av Guds rike på jorden just nu.

De är villiga att slå sig samman med andra religioner genom att återuppfinna kristendomen till en andlighet där alla är frälsta och en del av Guds kungarike. De tror inte längre på den "smala vägen" till evigheten. Guds rike är till för alla religioner, säger de (och även för dem som inte tror på någonting).

Enhet, fred och samhörighet är allt som betyder något, medan bibliska doktriner ställts åt sidan som irrelevanta för den "nya reformationen" som är för handen. Uppenbarligen lämnar en sådan syn lite utrymme för korset och det bibliska evangeliet. Och skrifter som denna förbises:

Luk 13:22-25 Och han vandrade genom städer och byar och undervisade på sin färd mot Jerusalem. Och någon sa till honom: Herre, är de få som blir frälsta? Då sa han till dem: Kämpa för att komma in genom den trånga porten. För jag säger er, många ska söka att komma in men ska inte kunna det. När väl husets herre har stigit upp och stängt dörren, och ni står utanför och börjar bulta på dörren och säger: Herre, Herre, öppna för oss, så ska han svara och säga till er: Jag känner er inte, varifrån är ni?

Tyvärr, även om det kan finnas många pastorer, som Rick Warren, som fortfarande håller fast vid en personlig tro på Jesus Kristus som sin Frälsare, kommer tiden att komma när den väg de nu tar kan komma att kosta dem dyrt. Det är min förhoppning att dessa ledare kan vakna upp för att se vad de gör innan det är för sent. Och låt oss inte glömma det oräkneliga antalet människor som följer dessa herdar som kanske aldrig kommer att omfamna en frälsande kunskap om Jesus Kristus på grund av att sanningarna undanhålls dem för ”fredens” och ”enhetens” skull.

Det är också bedrövligt att veta att ett stort antal "kristna" ledare inte längre tror (eller kanske aldrig har trott) på korset som en försoning för synd, utan bibehåller sin tro att ett sådant koncept är både arkaiskt och barbariskt. De håller fast vid uppfattningen att kristendomen måste återuppfinnas för vår tid.

Brian McLaren, som 2015 representerade "kristendomen" i parlamentet för världsreligionerna i Utah, håller fast vid just en sådan uppfattning. I en intervju sa han att tanken på att Gud sänder sin Son till en våldsam död är "falsk reklam för Gud" och han avvisade likaså läran om helvetet. 5

Dessutom har McLaren spelat en betydande roll i att främja Kungariket Nu teologi, vilket kan ses i hans bok ”The Secret Message of Jesus = Jesus hemliga budskap: Uncovering the Truth That Could Change Everything = Avslöja sanningen som kan förändra allting”.

McLaren, som en gång listades av ”Time Magazine = Tidsmagasinet” som en av de 25 mest inflytelserika personerna förknippade med evangelisk kristendom, har försökt uppgradera den kristna tron för att göra den relevant för idag.

Han ställer ett antal frågor i början av sin bok som antyder att kyrkan har förvrängt Jesu kärnbudskap och främjar idén att kristna måste vara ärliga mot sig själva även om det innebär att man ändrar sin tro. I den här boken gör han följande uttalande:

Tyvärr har den kristna religionen under århundraden lite i taget på för många platser för att räknas, tonat ned, misstolkat eller helt glömt Jesu hemliga budskap. Istället för att handla om att Guds rike kommer till jorden, har den kristna religionen alltför ofta varit upptagen med att överge eller fly jorden och gå till himlen.

Vi har förrått budskapet att Guds rike är tillgängligt för alla, börjar med de minsta och sista och de förlorade – och har istället trott och lärt ut att Guds rike är tillgängligt för eliten, med början med det korrekta och det rena och den mäktiga. 6

I McLarens bok från 2016 med titeln The Great Spiritual Migration: How the World's Largest Religion is Seeking a Better Way to be Christian beskriver han detta allomfattande "Guds rike" som innefattar "samarbeten med flera trossamfund [dvs. alla religioner]". Han hävdar:

Den här typen av samarbete leder till en ny förståelse för vad det innebär att evangelisera. Jag fick lära mig att det innebar att omvända människor till den enda sanna religionen, nämligen min egen [kristendom]. Nu tror jag att evangelisation innebär att bjuda in människor till gemenskap och samarbete med Gud och sina grannar i det stora arbetet med att hela jorden, att bygga den älskade gemenskapen, att först söka Guds rike och Guds rättvisa för alla.

Medlemmar av varje tradition tar med sina unika gåvor till bordet, redo att dela och ta emot, lära och undervisa, ge och ta, i en anda av generositet och sårbarhet. Varken mina grannar eller jag är skyldiga eller förväntas konvertera.. . . När vi arbetar tillsammans för det gemensamma bästa förvandlas vi alla.

De som inte har upplevt denna typ av förvandlande samarbete vet helt enkelt inte vad de saknar. . . . Genom flerreligiösa samarbeten har jag kommit att se hur språket Paulus använde om en kropp med många medlemmar (1 Kor 12, Rom 12:4–5) gäller inte bara olika gåvor bland enskilda kristna utan också olika gåvor mellan olika religioner. 7 (min kursivering)

Medan många evangelikala nu har drivit Brian McLaren vid sidan av den evangeliska kristendomen, har andra fortsatt att föra hans budskap vidare, ibland på mer subtila sätt. Men som Bibeln säger, det finns inget nytt under solen. Satans enheter är alltid i spel. Hans mål är att förstöra korsets budskap, och även om han aldrig faktiskt kan förstöra det, kan han få otaliga siffror att förkasta det genom att erbjuda dem ersättning. Men vi vet att det inte finns någon ersättning för det fullbordade verket på korset av Jesus Kristus, som är mänsklighetens ende Frälsare.



Vad säger detta oss?

Det finns en vanlig klyscha: om den kvackar som en anka, går som en anka och har fjädrar som en anka - så är det en anka! I denna artikel har vi berört tre olika områden med avseende på upprättandet av Guds rike på jorden just nu utan kungen. Är detta vad Jesus menade skulle hända, eller blir vi vilseledda av människor som följer sin egen fantasis tankar eller ännu värre Satans inspiration?

Medan tanken att Guds rike håller på att etableras här på jorden av mänskliga ledare har funnits i århundraden, bör vi vara extra uppmärksamma när aktuella händelser avslöjar att även om världen blir sämre och sämre, får vi höra att den blir bättre och bättre.

När falska religioner blir en del av riket, så är detta helt klart inte Guds rike, utan snarare det rike som tillhör denna världens gud. Jesus gjorde det mycket tydligt att det finns två riken – ett av Gud och ett av denna världen – när han sa till Pontius Pilatus kort innan han korsfästes:

Joh 18:36 Mitt rike är inte av denna världen

Jesus sa också till Pilatus i samma samtal "

Joh 18:37 Var och en som är av sanningen hör min röst.

Fråga dig själv detta, hör du den gode herdens röst, eller är det rösten från denna världens gud som leder ett rike som inte är av Gud?


Slutnoter:

  1. Pope Francis, “Pope’s Mass: We’re not Christian without the Church” (Rome Reports TV News Agency, May 5, 2015, ).

  2. Ibid.

  3. Outside the Church There is No Salvation” (Catholicism.org, “an online journal edited by the Slaves of the Immaculate Heart of Mary,” St. Benedict Center, NH, ).

  4. Taken from “Kingdom-Now Theology” (Lighthouse Trails blog, March 6, 2007, ).

  5. Interview by Leif Hansen (The Bleeding Purple Podcast) with Brian McLaren, January 8th, 2006); Part 1 ; Part II ).

  6. Brian McLaren, The Secret Message of Jesus (Nashville, TN: Thomas Nelson, 2006), pp. 78-79.

  7. Brian McLaren, The Great Spiritual Migration (New York, NY: Convergent Books, an imprint of the Crown Publishing Group, a division of Penguin Random House LLC, 2016), Kindle location 2768.



Roger Oakland is the author of several Lighthouse Trails books, booklets, and lecture DVDs. He is the founder and director of Understand the Times, International and the Bryce Homes for Widows and Children.

(photo from bigstockphoto.com; used with permission)

Posted in: A Global SpiritualityBook/Music ExcerptsChrislamChristian Publishers/BookstoresContemplative OrganizationsDominionismEcumenismEschatologyOne-World ReligionPurpose Driven MovementRoad to RomeSigns of the TimesThe Emerging ChurchThe New (False) SpiritualityThe New EvangelizationThe New Spirituality Tagged: dominionismEcumenismeucharistjesuit agendaKingdom of Godpope francisRoger Oaklandtony palmer

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=30865



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.