onsdag 21 september 2022

Den nya Missiologin

 - Missionera utan evangeliet

Av Roger Oakland 24 feb 2017 Lighthouse Trails författare

Översatt och publicerad med tillstånd från Lighthouse Trails

Lägger jag till något så är det i brunt.


Framväxande
Missiologi

Jag måste dock tillägga att jag inte tror att göra lärjungar kan likställas med att göra anhängare till den kristna religionen. Det kan vara tillrådligt i många (inte alla!) omständigheter att hjälpa människor att bli efterföljare till Jesus och förbli inom sina buddhistiska, hinduiska eller judiska sammanhang. 1 – Brian McLaren

Den framväxande "progressiva kristendomen" förändrar hur evangeliska/protestantiska uppdrag bedrivs. Tanken är att du kan gå för Jesus, men du behöver inte identifiera dig som en kristen eller en del av den kristna kyrkan.

Detta koncept sprider sig även till vissa missionssamhällen, där de lär människor från andra religioner att de kan behålla sin religion, lägg bara till Jesus till ekvationen. De behöver inte anamma termen kristen. Vid FN:s interreligiösa bönefrukost 2005 gjorde Rick Warren följande kommentarer till 100 delegater som representerade olika religioner:

(Interreligiös / inter -andlighet / -spiritualitet innebär kortfattat att du kan ta de delar du gillar från alla religioner och låta bli det du inte gillar från alla religioner.)

Jag pratar inte om en religion den här morgonen. Du kanske är katolik, baptist, protestant, mormon, jude, buddhist, hinduist, du kanske inte har någon religion alls. Jag är inte intresserad av din religiösa bakgrund. Eftersom Gud inte skapade universum för att vi skulle ha religion. 2

Medan han fortsatte efteråt och sa att han trodde att Jesus var Gud, var innebörden att din religion inte spelar någon roll för Gud du kan vara buddhist, mormon eller vad som helst – men ditt liv kommer inte bli stört av att ha Jesus i det. Donald Miller, författare till den populära ”Blue Like Jazz = blå som jazz”, uttrycker det så här:

För mig började början av att dela min tro med människor med att kasta ut kristendomen och omfamna kristen andlighet, ett opolitiskt mystiskt system som kan upplevas men inte förklaras. 3

I Erwin McManus bok ”The Barbarian Way = Den barbariska vägen” hänvisar han till “barbarer” i ett positivt ljus och säger att det är så Kristus-anhängare ska vara:

De [barbarer] ser kristendomen som en världsreligion, som på många sätt inte är annorlunda än något annat religiöst system. Oavsett buddhism, hinduism, islam eller kristendom, de handlar inte om religion; de handlar om att främja revolutionen som Jesus startade för två tusen år sedan. 4

Ett maj / juni nummer 2000 av ”Watchman's Trumpet Magazine = Vaktmannens trumpetmagasin” förklarar vad denna nya missiologi egentligen innebär:

Flera internationella missionsorganisationer, inklusive ”Youth With a Mission (YWAM) = Ungdom med mission”, testar ett nytt förhållningssätt till missionsarbete i områden där kristendomen inte är välkommen. Rapporten från ”Charisma News Service = Karisma nyhetsservicen” sa att vissa missionärer nu gör konvertiter men tillåter dem att "hålla fast vid många av sina traditionella religiösa övertygelser och sedvänjor" för att avstå från att kränka andra inom deras kultur. 5

Karisma-artikeln där ”Watchman's Trumpet = Vaktmannens trumpet” rapporterar utvecklar:

"Messianska muslimer" som fortsätter att läsa Koranen, besöker moskén och ber sina dagliga böner men accepterar Kristus som sin Frälsare, är produkterna av strategin, som prövas i flera länder, enligt ”YWAM = Ungdom med mission” som är en av de involverade organisationerna. 6

Karisma-berättelsen rapporterar att ett nyhetsbrev för YWAMs personal noterar de nya konvertitens livsstilsförändringar (eller brist på sådana):

De nyomvända fortsatte ett liv med att följa de islamiska kraven, inklusive moskébesök, fasta och koranläsning, förutom att träffas som en gemenskap av muslimer som erkänner Kristus som källan till Guds nåd för dem. 7

När ett av de största missionssällskapen YWAM blir en förespråkare för den nya missiologin, och säger till konvertiter att de kan stanna kvar i sina egna religiösa traditioner, borde de katastrofala resultaten vara ganska nyktra för alla urskiljande kristna.



Behåll din religion, lägg bara till Jesus

I en artikel med titeln "Kristus Followers in India Flourishing Outside the Church = Kristi följeslagare i Indien blomstrar utanför kyrkan”" görs följande uttalande om forskningen av den nya missiologiförespråkaren Herbert Hoefer, som skrev ”Churchless Christianity = Kyrkolös kristenhet”:

I slående forskning som genomfördes i mitten av åttiotalet och publicerades 1991, fann Herbert E. Hoefer att invånarna i Madras City är mycket närmare den historiska kristendomen än vad befolkningen i några städer i den väster-ländska kristna världen någonsin skulle kunna göra anspråk på.

Ändå är dessa inte kristna, utan snarare hinduer och muslimer. Mitt ibland dem finns ett betydande antal sanna troende i Kristus som öppet bekänner sig till tro på grundläggande bibliska doktriner, men som ändå står utanför den institutionella kyrkan. 8

Artikeln utvidgar ytterligare denna idé att man inte behöver bli kristen eller ändra sina religiösa sedvänjor; man behöver bara lägga till Jesus till sin andliga ekvation:

Men vissa kanske hävdar att detta [hinduismens "kvävande omfamning"] är faran med den ”ishta devata”-strategi jag föreslår. Det kommer inte att leda till en inhemsk kristendom utan till en kristnad hinduism. Kanske rättare sagt skulle vi säga en kristifierad hinduism. Jag skulle föreslå att båda egentligen är desamma, och därför bör vi inte oroa oss för det. Vi vill inte förändra Indiens kultur eller religiösa genialitet. Vi vill helt enkelt få Kristus och hans evangelium in i centrum av det. 9


Ishta-Deva sanskrit: इष्ट देवता, iṣṭa-deva(tā), bokstavligen "omhuldade gudomlighet" från iṣṭa, "personlig, omtyckt, omhuldad. Ishta devata är en term som används i hinduismen och betecknar en tillbedjares favorit-gud.
En Ishta-devata är den personliga gudom som en hängiven känner störst samhörighet med, eller den gud vars distinkta gåvor behövs mest av tillbedjaren för att hjälpa till med ett specifikt problem eller önskemål.

I sin bok är Herbert Hoefers forskning ganska avslöjande för hans idé att snarare än att "ändra eller förkasta" den hinduiska och muslimska kulturen, borde missionärer "kristallisera" den. 10 Han säger att det finns tusentals troende i Indien som han refererar till som "icke-döpta troende.Orsakerna till att de troende inte blir döpta varierar, men oftast beror det på att de kommer att lida ekonomisk eller social förlust och status.

Hoefer medger att dessa icke-döpta troende inte är kristna, och vanligtvis väljer de inte att kalla sig det. I många av hans exempel fortsätter dessa icke-döpta troende att utöva sina religiösa ritualer för att inte dra misstankar eller förlöjligande från familj och vänner till sig. Hoefer förklarar en historia:

Det finns en ung man av lägre kast som tjänar sitt levebröd genom att spela trumman på hinduiska festivaler och tillställningar. "Allt detta är vad jag måste göra," sa han, "men min tro är på Kristus. Utanför är jag hindu, men inombords är jag kristen.” 11

En annan familj i Nayar-kasten bestod av en fru, hennes man och en son. Hoefer beskriver deras situation:

Hennes man och son har trott på Kristus i åtta år. De båda hade studerat i kristna skolor och lärt sig om Kristus. Makens far hade en vision av Kristus, och en bror är också en icke-döpt troende. Mannen följer inte med sin fru till kyrkan, men ibland går han med henne på de stora offentliga mötena. De har inte familjeandakt, utan dyrkar Jesus tillsammans med de hinduiska gudarna i deras hem. Deras inställning till de hinduiska högtiderna är att genomföra dem men att tänka på Gud, inte Jesus specifikt. 12

Jag är inte här för att bedöma om dessa icke-döpta troende verkligen är födda på nytt. Det är upp till Herren att bestämma. Min oro ligger i hur missioner förändras och hur evangeliet presenteras. Att säga att någon inte behöver lämna sin hedniska religion bakom sig, och i själva verket behöver de inte ens sluta kalla sig hinduer eller muslimer, är inte att presentera Bibelns lära.

Och aposteln Paulus, som till slut dog för sin tro, uppmanade de troende att vara villiga att ge upp allt för att ha Kristus:

Fil 3:8 Jag räknar allt som förlust på grund av det som är långt mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre. För hans skull har alltsammans förlorat sitt värde och jag räknar det som skräp, för att jag ska vinna Kristus

Implikationerna av denna nya missiologi är allvarliga och, vad mer är mycket obibliska. Mike Oppenheimer från ”Let Us Reason = Låt oss resonera” ministeriet har gjort omfattande forskning och analyser om den nya missiologin. I sin artikel, "A New Evangelism for the 21st Century = En ny evangelisation för det 21 århundratet”, säger Oppenheimer:

Kan en kristen nu kalla sig muslim? Ordet muslim består av två ord, islam och mu. Muslim betyder inte bara underkastelse; det betyder underkastelse till Gud Allah; inte Herren Jesus Kristus eller Jahve. Kan en muslim kallas kristen och vandra med Allah? Detta verkar inte ha någon doktrinär eller praktisk mening, såvida de inte ändrar namnen och innebörden.

Detta skapar bara förvirring. Varför göra det när du kan introducera Jahve som den sanne Guden utan något bagage och att blanda runt i namn, natur eller beskrivningar? Svaret är att du kanske inte ser samma resultat. Det här är vad det handlar om, det är inte resultatet; pragmatism - syftet rättfärdigar medlen. 13



I en bok av Oppenheimer och Sandy Simpson med titeln ”Idolatry in Their Hearts = Idoldyrkan i deras hjärtan” visar de hur utbredd denna nya missiologi har blivit. Lyssna på några av kommentarerna från några nya missiologins förespråkare:

Nytt Ljus förkroppsligande betyder att vara "i förbindelse" och "information" med andra trosriktningar... Man kan vara en trogen lärjunge till Jesus Kristus utan att förneka det heligas flimmer hos efterföljare till Yahweh, Kali eller Krishna.” 14—Leonard Sweet

Jag råkar känna människor som är efterföljare till Kristus i andra religioner. 15—Rick Warren

Jag ser ingen motsättning mellan buddhism och kristendom. . . . Jag tänker bli en så bra buddhist som möjligt. 16—Thomas Merton

Allah är inte en annan Gud. . . vi tillber samma Gud... Samma Gud! Samma Gud som vi tillber i Kristus är den Gud som judarna – och muslimerna – tillber. 17 — Katolsk konvertit Peter Kreeft

Oppenheimer och Simpson presenterar sida efter sida med dokumentation som visar detta paradigmskifte i kristen mission. De ställer frågan: "Kan man vara hindu och muslim och följa Jesus?" De förklarar varför svaret är nej:

Man kan inte vara i relation med Jesus inom gränserna för en falsk religion. Man måste lämna sin religion för att följa Jesus, inte bara lägga till Honom. . .

Detta vidgar Jesu uttalande om att vägen är smal till ett brett, allomfattande koncept. Det som är oroande är att samma slags uttalanden också görs av de som är New Age´are som har en universell syn. Alice Bailey [en ockultist] sa: "Jag vill påpeka att när jag använder frasen "Kristi efterföljare" syftar jag på alla som älskar sina medmänniskor, oavsett tro eller religion." 18



Med Rick Warren som sa att din religion inte borde ha någon betydelse för ditt andliga liv, Erwin McManus som sa att han ville förstöra kristendomen och missionssällskap som säger till nya konvertiter att de kan ha Jesus utan kristendom (eller dop), kan resultaten bli förödande och kommer mycket sannolikt ångra de outtröttliga ansträngningarna från många hängivna missionärer runt om i världen.

Dessa bibeltroende missionärer har riskerat sina liv och gett upp bekvämligheter och lätthet för att resa runt i världen och dela med sig av de goda nyheterna att att bli en kristen (att ta emot Jesus Kristus, genom tro, i ditt hjärta och liv som Herre och Frälsare) är vägen till evigt liv.

Nu, i deras fotspår kommer nya kyrkliga missionärer som säger att kristendomen är en fruktansvärd religion, och kristna är ute och äter lunch – så bli bara en Kristus-anhängare, och du behöver inte ens berätta för någon om det. Faktum är att du fortfarande kan leva som du alltid har gjort.

Till de många som har lidit förföljelse och martyrdöd genom århundradena för att de var kristna och modiga nog att kalla sig det, måste vi nu tro att de led och dog i onödan - trots allt behövde de inte bekänna Jesus som det enda sättet. Och de behövde inte avsäga sig sina hedniska religioner. Vi finner också att följande ord av Jesus inte passar in i detta framväxande kyrkoparadigm:

Matt 10:32-33 Den som därför bekänner mig inför människorna, honom skall jag också bekänna inför min Fader i himlen. Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag också förneka inför min Fader i himlen.

Det finns en kraftfull berättelse i Apostlagärningarna, där aposteln Paulus hade arresterats för att ha predikat evangeliet. Han ställdes inför kung Agrippa och fick möjlighet att dela sitt vittnesbörd om hur han blev en kristen. Han berättade för Agrippa att Herren hade gett honom i uppdrag att predika evangeliet och:

Apg 26:18 För att öppna deras ögon och vända dem från mörker till ljus och från Satans makt till Gud, så att de kan få syndernas förlåtelse och arv bland dem som är helgade genom tron som finns i mig.

Agrippa fortsatte att lyssna och sa sedan till Paulus: "Du har nästan övertalat mig att bli kristen Apg 26:28." Paulus svarade honom:

Apg 26:29 Vare sig lite eller mycket, skulle jag önska inför Gud att inte bara du utan alla de som hör mig i dag blev sådana som jag är, bortsett från dessa bojor.

Om Paulus hade följt den framväxande mentaliteten, skulle han ha sagt till Agrippa: ”Ingen behov av att bli kristen. Du kan förbli precis som du är; håll alla dina ritualer och seder, säg bara att du gillar Jesus.”

Faktum är att om Paulus hade praktiserat framväxande andlighet, skulle han inte ha blivit arresterad i första hand. Han skulle inte ha stuckit ut, skulle inte ha predikat djärvt och utan reservationer, och han skulle inte ha kallat sig kristen, vilket så småningom blev en dödsdom för Paulus och otaliga andra.



Att överbrygga klyftan mellan gott och ont

Ormens frestelse av Eva i Edens lustgård, att vi kan vara som Gud, finns kvar hos mänskligheten till denna dag. Satans plan är att minska eller eliminera (hoppas han) klyftan mellan sig själv och Gud. Följande förklaring av Ray Yungen uttrycker det väl:

Det är viktigt att förstå att Satan inte bara försöker dra människor till den mörka sidan av en konflikt mellan gott och ont. Egentligen försöker han utrota klyftan mellan sig själv och Gud, mellan gott och ont, helt och hållet.

När vi förstår detta tillvägagångssätt hjälper det oss att se varför Thomas Merton sa att alla redan är förenade med Gud eller varför Jack Canfield sa att han kände att Gud flödade genom allt. Allt betyder allt - inget utelämnat. Sådana resonemang antyder att Gud har gett sin ära till hela skapelsen; eftersom Satan är en del av skapelsen, så delar han också i denna härlighet och är således "lik den Högste". 19



När de i den framväxande kyrkan försöker övertyga människor om att vi behöver överbrygga klyftan mellan kristna (eller Kristus-anhängare som de uttrycker det) och icke-kristna, pratar de egentligen inte om att nå ut till de ofrälsta för att dela evangeliet med dem. De talar om att komma fram till enighet, en gemensam grund. Den nya kyrkans författare och lärare Leonard Sweet förklarar:

Nyckeln till att navigera i postmodernitetens hackiga, galna vatten är inte att söka någon balans eller "säker medelväg", utan att rida på vågorna och överbrygga motsatserna, särskilt där de sammanstrålar i försoning och belysning. 20

Det krävs lite tänkande för att ta reda på vad Sweet menar med detta uttalande, men när han pratar om att överbrygga motsatserna syftar han på en klyfta som finns mellan gott och ont. Denna spänning mellan de två kallas dualism, och kärnan i ockultismen är ansträngningen att utrota den. Om det gapet verkligen kunde stängas, då skulle Satan och Gud vara jämlika. Bibeln säger tydligt att detta aldrig kommer att hända, men den säger också att det är Satans önskan:

Jes 14:12-15 Huru har du icke fallit ifrån himmelen, du strålande morgonstjärna! Huru har du icke blivit fälld till jorden, du folkens förgörare! Det var du som sade i ditt hjärta: 'Jag vill stiga upp till himmelen; högt ovanför Guds stjärnor vill jag ställa min tron; jag vill sätta mig på gudaförsamlingens berg längst uppe i norr. Jag vill stiga upp över molnens höjder, göra mig lik den Högste.' Nej, ned till dödsriket måste du fara, längst ned i graven.

Denna missriktade ansträngning att förena allt, att ge människor möjligheten att behålla sina egna religiösa sedvänjor, vilket tyder på att de inte behöver kalla sig kristna, är en andligt hal backe och ett upphävande av den kristna tron.

Samir Selmanovic växte upp i ett europeiskt muslimskt hem och tjänade sedan som pastor i en sjundedagsadventist-församling i USA. Idag deltar han i att utveckla den nya missiologin och den framväxande kyrkan genom sin roll i ”Faith House = trons hus” Manhattan, en interreligiös gemenskap av muslimer, judar, kristna, humanister och ateister. Selmanovic har några intressanta och alarmerande synpunkter på kristendomen. Han hävdar:

Den framväxande kyrkorörelsen har kommit att tro att den ultimata kontexten för en efterföljares andliga strävanden inte är kristendomen utan snarare Guds rike. . . att tro att Gud är begränsad till det [kristendomen] skulle vara ett försök att hantera Gud. Om man anser att Kristus är begränsad till kristen-domen, har man valt en gud som inte är suverän. Sören Kierkegaard hävdade att i det ögonblick man bestämmer sig för att bli kristen är man utsatt för avgudadyrkan. 21

På Selmanovics hemsida, ”Faith House = trons hus” projekt, presenterar han en interreligiös vision som kommer:

sträva efter att få progressiva judar, kristna, muslimer och andliga sökare utan tro att bli en interreligiös gemenskap för världens bästa. Vi har en värld och en Gud. 22

Medan Selmanovic säger att han inkluderar kristna i denna inter-spirituella dröm för världen, gör han det klart att även om de kan inkluderas, är de inte på något sätt betraktare av en exklusiv sanning. Han hävdar:

Är vår religion [kristendomen] den enda som förstår den sanna meningen med livet? Eller placerar Gud sin sanning i andra också? Gud bestämmer, och inte vi. Evangeliet är inte vårt evangelium, utan evangeliet om Guds rike, och det som tillhör Guds rike kan inte kapas av kristendomen. 23

Även om det är sant att Gud är den som bestämmer var han ska placera sanningen, har han redan fattat det beslutet. Och svaret på det finns i Bibeln. När Selmanovic frågar om kristendomen är den enda religionen som förstår den sanna meningen med livet är svaret ja. Hur kan en buddhist eller en hindu eller en muslim till fullo förstå sanningen när deras religioner utelämnar en Frälsare som dog för deras synder?



Även om världsreligioner kan dela vissa moraliska föreskrifter (t.ex. inte ljuga, stjäla, etc), är kärnan i kristendomen (återlösning) radikalt annorlunda än i alla andra. Inter -andlighet kan låta ädelt på ytan, men i verkligheten underlättar Selmanovic och de andra framväxande kyrkoledarna ockultisten Alice Baileys föryngring av kyrkorna.

I hennes föryngring förblir alla olika (behåller sig i sin egen religion), men ändå förenade i perspektiv, utan en enda religion som gör anspråk på ett unikt hörn på sanningen. Med andra ord leder alla religioner till samma destination och kommer från samma källa. Och naturligtvis trodde Bailey att en "Coming One = En kommande" 24 som hon kallade Kristus skulle dyka upp på scenen för att leda en enad mänsklighet in i en era av global fred.

Du kan dock vara säker på att om ett sådant scenario skulle äga rum som Bailey förutspådde, skulle det inte finnas plats för dem som håller fast vid biblisk sanning.

Som är fallet med så många framväxande ledare dansar Selmanovics förvirrande språk dunkelt runt hans teologi, vare sig han inser det eller ej. Tyvärr, för dem som är vilse och som försöker hitta vägen, erbjuder den framväxande kyrkorörelsen förvirring i stället för klarhet. Det suddar ut, om inte utplånar, murarna av skillnaden mellan gott och ont, sanning och lögn.

Detta lämnar människor att snubblande ta sig fram längs en bruten väg i hopp om att finna ljus. I skarp kontrast befallde Jesus de troende att sticka ut som fyrljus i denna mörka värld och föra ut Guds ord till en förlorad och döende generation. I sådana tider som dessa, i vilka vi lever, låt oss inte snabbt bli lurade, utan låt oss lyssna på de ord som ger liv och sann frid:

Matt 5:14-15 Ni är världens ljus. Inte kan en stad döljas, som ligger på ett berg. Inte heller tänder man ett ljus och sätter det under skäppan, utan på ljusstaken, så att det lyser för alla dem som är i huset.



Om du tycker om det som författarna på Lighthouse Trails skriver och vill läsa mer av dem, så finns det fler på denna blog, men för enkelhets skull har jag samlat dem på https://fyrhusstigen.blogspot.com/

Om du vill beställa kopior av The New Missiology – Doing Missions Without the Gospel klickar du här. På originalets sida, på engelska.



Slutnoteringar:
1. Brian McLaren, 
A Generous Orthodoxy (Grand Rapids, MI: Zondervan, 2004), p. 293.
2. Rick Warren at the 2005 United Nations Prayer Breakfast, September 2005. For more information about the prayer breakfast, see “Rick Warren Speaks about Purpose at United Nations” by Rhonda Tse (
Christian Post, September 14, 2005, http://www.christianpost.com/article/20050914/21340_ Rick_ Warren_Speaks_about_ Purpose_at_ United_ Nations.htm); quote is from transcript of Warren’s talk that was provided to Lighthouse Trails Publishing.
3. Donald Miller,
 Blue Like Jazz (Nashville, TN: Zondervan, 2003), p. 115.
4. Erwin McManus, The Barbarian Way (Nashville, TN: Thomas Nelson, 2005), p. 6.
5. “Youth with a Mission Experiments with New, Unscriptural Missions Strategy” (Foundation, 
Watchman’s Trumpet, May-June 2000, http://web.archive.org/web/20090310180435/http://www.feasite.org/WTrumpet/fbcwt004.htm#Youth With), p. 39.
6. Andy Butcher, “Radical Missionary Approach Produces ‘Messianic Muslims’ Retaining Islamic Identity” (
Charisma News Service, March 24, 2000, http://web.archive.org/web/20010818051517/www.charismanews.com/news.cgi?a=285&t=news.html).
7. Ibid., quoting from a report in “The International YWAMer,” YWAM’s staff newsletter.
8. H. L. Richard, “Christ-Followers in India Flourishing Outside the Church,” a review of 
Churchless Christianity by Herbert Hoefer (Mission Frontiers, March/April 1999, http://web.archive.org/web/20001002151833/http://www.missionfrontiers.org/1999/0304/articles/04f.htm).
9. Ibid.
10. Herbert Hoefer, 
Churchless Christianity (Pasadena, CA: William Carey Library, 2001 edition), p. xii.
11. Ibid., p. 17.
12. Ibid., p. 16.
13. Mike Oppenheimer, “A ‘New Evangelism’ for the 21st Century” (Let Us Reason ministries, 2006, http://www.letusreason.org/curren33.htm).
14. Leonard Sweet,
 Quantum Spirituality: A Postmodern Apologetic (Dayton, OH: Whaleprints, First Edition, 1991 p. 130.
15. Rick Warren, “Discussion: Religion and Leadership,” with David Gergen and Rick Warren (Aspen Ideas Festival, The Aspen Institute, July 6, 2005, http://www.aspeninstitute.org); for more information: http://www. lighthousetrailsresearch.com/newsletternovember05.htm.
16. David Steindl-Rast, “Recollection of Thomas Merton’s Last Days in the West” (
Monastic Studies, 7:10, 1969).
17. Peter Kreeft, Ecumenical Jihad (San Francisco, CA: Ignatius Press, 1996), pp. 30, 160.
18. Sandy Simpson and Mike Oppenheimer, 
Idolatry in Their Hearts (Pearl City, HI: Apologetics Coordination Team, 2007, 1st Edition), p. 358.
19. Ray Yungen, 
A Time of Departing (Eureka, MT: Lighthouse Trails, 2006, 2nd ed.), p. 108.
20. Leonard Sweet,
 Soul Tsunami (Grand Rapids, MI: Zondervan Publishing, 1999), p. 163.
21. Doug Pagitt and Tony Jones, 
An Emergent Manifesto of Hope (Grand Rapids, MI: Baker Publishing Group, 2007), Samir Selmanovic section, “The Sweet Problem of Inclusiveness,” pp. 192-193.
22. From Faith House Project website: http://samirselmanovic.typepad.com/faith_house/2.WhatisFaithHouseProject.pdf.
23. Doug Pagitt and Tony Jones, 
An Emergent Manifesto of Hope, op. cit., p. 194.
24. Alice Bailey: a term she used in her writings; see page 188 of 
Reappearance of the Christ for example. (Albany, NY: Fort

Posted in: A Global SpiritualityBook/Music ExcerptsChrislamMissionsThe Emerging Church Tagged: Brian McLarenBuddhismCatholicismchurchless christianityemergentemerging churchHerbert HoeferHinduismIslamKoranmike oppenheimermissiologymissionalMissionsmuslimsRick WarrenRoger Oaklandsandy simpsonYWAM



https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=22268





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.