DEL 2: ”The Shack = Ödehuset”—”Father-Goddess Resing = Fader Gudinna Reser sig”
Av Maria Kneas 16 Feb 2016 Lighthouse Trails Editors
Översatt och inlagt med tillstånd från Lighthouse Trails
Hur är detta relevant för oss i Sverige idag? På grund av det hedniska och häxor som är på väg att bli väldigt inne nu. Det finns två delar men jag delar på dem då det är långt. Den här delen är på ca 4 sidor.
Av John Lanagan
Många kristna har krediterat New York Times bästsäljare ”The Shack = Ödehuset” (romanen av William P. Young) för att revolutionera sin tro. Med teman om att övervinna förlust, att arbeta genom ilska och ett återställt förhållande mellan människan och Gud, har Youngs roman upphetsat många inom Kristi kropp.
”The Shack = Ödehuset”var på New York Times bästsäljarlista i 52 veckor på nummer 1 (över 170 veckor sammanlagt) och har sålt över tjugo miljoner exemplar på 40 språk. Den fortsätter att sälja livligt till en mestadels kristen läsekrets. Men mitt i en sådan entusiasm, förhärligar ”Ödehuset” Jesus Kristus – eller motsäger den Bibeln med en falsk bild av Herren vår Gud?
Romanens huvudperson, Mack Phillips, har förlorat sin dotter. Hon har blivit mördad, hennes blodiga klänning har hittats i en isolerad hydda. Fyra år senare får Mack en inbjudan från Gud att tillbringa tid med Treenigheten i själva hyddan där klänningen hittades.
Även om det inte finns någonstans i Bibeln där Fadern, Sonen och den Helige Ande samtidigt antar fysiska former på jorden, porträtterar ”Ödehuset” Jesus som en snickare, den Helige Ande som en asiatisk kvinna och Gud Fadern som en stor svart kvinna som heter Pappa.
Ödehusets "Gud" kommer till Mack i en form som han är villig att acceptera. Medan romanens feminisering av Herren är lika trendig som den är babylonisk, vänjer sig läsaren snabbt vid beskrivningar av Gud som "hon" och "henne". Vid ett tillfälle prisar bokens version av Jesus den fiktiva fadergudinnan och utropar: "Är hon inte fantastisk?" 1
Mal 3:6 Ty jag är Herren, jag förändras inte.
Gud är Ande. I hela Bibeln finns det inte en enda referens till Fader, Son eller Helige Ande – eller till någon av Hans änglar – som kvinna. Är det då klokt att gå längre än vad som har presenterats i Skriften?
Tyvärr verkar detta vara en frekvent företeelse i Ödehuset. Fader-gudinnans karaktär säger till Mack att hon uppträder i kvinnlig form "för att hjälpa dig att inte falla tillbaka så lätt i ditt religiösa tillstånd." 2
Författaren och hans förlagsteam antar tydligen att kristna tror att Herren är en gammal vit man med skägg och har tagit fram boken delvis för att hjälpa till att räta ut kyrkans Gudsuppfattning.
Det finns ett uppenbart avfärdande av Skriftens betydelse, vilket återspeglas i den hala teologin som återfinns genom hela romanen. Young skriver: "Ingen ville ha Gud i en låda, bara i en bok. Speciellt en dyr inbunden i läder med förgyllda kanter, eller var det skuldkanter?” 3 Skyldkanter?
Ett inte så subtilt förslag om att vi inte ska känna oss skyldiga eller dömda för våra synder.
Faderns gudinna i Ödehuset, verkar det som, aldrig handlar om skuld eller straff. Hon informerar välvilligt Mack, "Jag behöver inte straffa människor för synd. Synd är dess eget straff, som slukar människor från insidan. Det är inte mitt syfte att straffa det; det är min glädje att bota det.” 4
Det låter underbart. Och, ja, synden förslavar. Ödehusets "Gud" motsäger dock Bibeln. Jesus ”ska uppenbaras från himlen med sina mäktiga änglar, i flammande eld som tar hämnd på dem som inte känner Gud och som inte lyder vår Herre Jesu Kristi evangelium: som skall straffas med evig fördärv från Herrens närvaro, och från hans makts härlighet (2 Tess 1:7-9).
Även om de flesta predikningar nuförtiden går runt frågan, får kristna straff (dvs. disciplinering) under vår tid på jorden:
Hebr 12:6-7 Ty den Herren älskar, den agar han, och han straffar med riset var son som han har kär.» Det är till eder fostran som I fån utstå lidande; Gud handlar med eder såsom med söner. Ty var finnes den son som icke bliver agad av sin fader?
Men detta är inte Fader-gudinnans budskap, helt enkelt för att detta inte är Skriftens Gud. Young, en begåvad författare, spelar på känslor och berör legitima sår och bekymmer, utmärker sig på att genomsyra sin "Gud" med egenskaper av kärlek, förlåtelse och barmhärtighet, och detta är vad många människor har reagerat på.
I allt större utsträckning i romaner och filmer används Herren glatt som en av karaktärerna och ges ord från människans mun. I denna mening följer Ödehusets författare helt enkelt kulturen.
Men något annat är på gång här…
Universell Försoning (UF) är tron på att Jesu offer tillåter kristna och icke kristna att tillbringa evigheten med Gud. Med andra ord, i UF-teologin kommer alla till himlen, inte bara Jesu efterföljare. Vissa i det här lägret tror till och med att detta inkluderar djävulen och hans demoner.
Och som en New Age´are påpekade (Neale Donald Walsch) i sin mycket populära bok ”Conversations with God = Samtal med gud”, till och med Hitler kommer att gå till himlen! 5
Ödehusets medförfattare till Wayne Jacobsen, erkänner att UR ingick i tidigare versioner av Ödehuset. Jacobsen förklarar:
Medan en del av det fanns i tidigare versioner på grund av författarens partiskhet vid den tiden till vissa aspekter av vad folk kallar UF, gjorde jag det klart från början att jag inte omfamnade UF och inte ville vara en del av ett projekt som främjade det. 6
Så varför fortsatte Jacobsen att gå ihop med Young? Han skriver:
För mig var det det fina med samarbetet - författaren sa att en del av den dialogen avsevärt påverkade hans åsikter. - Att hålla honom till de slutsatser han kan ha anammat år tidigare skulle vara orättvist mot Guds pågående process i hans liv och teologi. 7
Kanske, men denna påstådda tidigare teologi verkar redan nu förklara en del av bokens innehåll.
Bibeln lär tydligt att den enda vägen till Gud Fadern är genom Jesus Kristus, som älskade oss tillräckligt för att dö för oss. Tidigt i Ödehuset frågar Macks dotter om den store anden, den indianska guden, är ett annat namn för Jesu Fader. Mack berättar för henne - ja. Han kan lika gärna ha sagt till henne att Allah (eller någon annan falsk patriarkal gud) också är Jesu Fader.
Naturligtvis, om alla kommer till himlen på grund av UF, vad spelar det för roll? Gud, store Ande, Allah, vad är skillnaden?
Hans dotter ställer frågan eftersom Mack berättar historien om en indisk prinsessa som villigt dog så att hennes folk kunde befrias från en sjukdom. Enligt en indisk profetia kunde det bara upphöra genom hennes offer.
Författaren säger: "Efter att ha bett och gett sig själv till den Store Anden, uppfyllde hon profetian genom att utan att tveka hoppa till sin död på klipporna nedanför." 8
När hans dotter kallar den Store Anden "elak" för att få både Jesus och prinsessan att dö, klargör Mack aldrig att Jesu Fader inte är den Store Anden eller att Gud Fadern inte har något att göra med denna hedniska legend.
Vissa kanske frågar om Young fortfarande lutar åt UF - teologin? I sin artikel, "The Beauty of Ambiguity = Tvetydighetens skönhet", är det inte hans karaktär Mack utan Young själv som talar till faderns gudinna. Han förnekar att han är universalist och förkunnar att "tron på Jesus är den enda vägen in i din famn." 9
I artikeln för Young ett samtal med Fader-gudinna, som frågar: "Jag antar att det inte skulle störa dig om jag bestämde mig för att rädda varje människa som någonsin levt?"
"Nej. Jag hoppas faktiskt att du har kommit på ett sätt att göra just det”, svarar han. 10
Youngs gudinna far kommer att rädda alla genom Youngs tro på Universell Försoning (UF). Detta motsäger direkt Jesus Kristus:
Matt 7:13-14 Gå in genom den trånga porten. För den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. För den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.
Även om Young sedan fortsätter att uttrycka acceptans av helvetets verklighet, klagar han till sin fiktiva Fader-gudinna:
Varför kunde du inte ha klargjort saker? Människor går till Bibeln och hittar alla dessa sätt att vara oense med varandra.- Alla verkar vilja skaffa sig sin lilla del av doktrinära territorium.- Vissa finner stöd för universell försoning (UF); en del finner bevis för evig plåga i helvetet. 11
Young fortsätter med sin lista. Frågor sträcker sig från kalvinism till eskatologi och efter att ha lagt in universell försoning i mixen, rättar hans fiktiva gudinna honom aldrig. Ingen överraskning där. Är detta kanske ett försök att åtminstone sluta sig till ett giltigt övervägande av UF genom att inkludera det bland en samling doktrinära angelägenheter?
Otroligt nog klargör Youngs Fader-gudinna (?) att hon gjorde mycket av Bibeln tvetydigt med avsikt! Jag tycker att det är skrämmande att författaren, eller vilken person som helst, skulle våga presentera doktrinär förvirring som Guds avsedda plan – och via en fiktiv karaktär. Men, det är så det är nuförtiden.
2 Tim 4:3 För den tid ska komma, då de inte ska tåla den sunda läran, utan efter sina egna begär ska de samla åt sig lärare, allteftersom det kliar dem i öronen,
Det kommer att bli värre. Gudinnadyrkan, falska kristusar och många andra kätterier kommer att fortsätta att växa fram. Filmer, romaner och TV kommer att bli allt mer hädiska.
Läsare av denna roman skulle göra klokt i att undersöka biblisk undervisning om treenigheten, synd, omvändelse, kommunikation med de döda och mycket annat.
Många i Kristi kropp har sprungit för att få ett exemplar av Ödehuset. Mycket bättre, bröder och systrar, att bara fortsätta springa.
Om du vill beställa kopior av Goddess Worship in America and How It’s Affecting the Church klickar du här. På engelska på originalets sida.
”Ett diagram över gudinnadyrkan
av Berit Kjos (www.crossroad.to)
Be till Gud Att bejaka gudinnan
Vår Fader i himlen Vår Moder, Jorden
Heligt är Ditt Namn Heligt och perfekt är jag
Ditt Rike Kom Min vision kom
Din vilja ska ske Min vilja ska ske
Ge oss . . . dagligt bröd Ge inte . . . Jag äger . . .
Förlåt oss . . . när vi förlåter väljer jag att förlåta – eller förbanna
Led oss inte in i frestelse Frestelse? Jag formar mina egna värderingar
Befria oss från det onda Det finns ingen synd eller ondska
För din är . . . makt Min är kraften
. . . evigt! Ingenting är permanent eller absolut
Originalet ligger under slutnoterna”
Slutnoter:
1. William Paul Young, The Shack (Newbury Park, CA: Windblown Media, 2007, ISBN: 978-0-9647292-3-0, printing: 50 49 48 47), p. 90.
2. Ibid., p. 95
3. Ibid., p. 68.
4. Ibid., p. 122.
5. Warren B. Smith, “If Neale Donald Walsch (Conversations with God) and the New Agers are Right, Then Hitler Will Be in Heaven!” (http://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=6090).
6. Wayne Jacobsen, “Is the Shack Heresy?” (Windblown Media, http://web.archive.org/web/20080714200042/http://www.windblownmedia.com/shackresponse.html).
7. Ibid.
8. William Paul Young, The Shack, op. cit., p. 30.
9. William P. Young, “The Beauty of Ambiguity” (The Clarion Journal, http://www.clarion-journal.com/clarion_journal_of_spirit/2008/03/the-beauty-of-a.html).
10. Ibid.
11. Ibid.
A Chart on Goddess Worship
by Berit Kjos (www.crossroad.to)
Praying to God Affirming the goddess
Our Father in heaven Our Mother, the Earth
Holy is Your Name Sacred and perfect am I
Your Kingdom Come My vision come
Your will be done My will be done
Give us . . . daily bread Don’t give . . . I own . . .
Forgive us . . . as we forgive I choose to forgive—or curse
Lead us not into temptation Temptation? I form my own values
Deliver us from evil There is no sin or evil
For Yours is the . . . power Mine is the power
. . . forever! Nothing is permanent or absolute
Posted in: A Global Spirituality, Calvinist/Reformed, Churches in Crisis!, Methodists, New Age movement, pantheism & panentheism, THE SHACK, Universalism Tagged: America, calvinism, freemasonry, goddess worship, john lanagan, maria kneas, methodists, neale donald walsch, philip davis, Ray Yungen, sue monk kidd, The Shack, unitarianism
https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=18931
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.