tisdag 13 september 2022

Cirkelskapande och "bönecirklar" kontra sanningens raka linje ?

Av Cedric Fisher & Nanci Des Gerlaise 18 Dec, 2017 Lighthouse Trails author

Översatt och inlagt med tillstånd från Lighthouse Trails

Lägger jag till något är det i brunt


2011 släpptes en bok med titeln ”The Circle Maker
= Cirkelskaparen: Praying Circles Around Your Biggest Dreams and Greatest Fears = Bönecirklar runt dina största drömmer och det du fruktar mest” av pastorn Mark Batterson i Washington, D.C. Den marknadsfördes som ett nytt sätt att be.

Batterson säger att hans bok är inspirerad av en legendarisk judisk vis, Honi, ”Circle-Drawer = Cirkel ritaren”, som levde århundraden före Kristus. Den mystiske visa mannen, som påstods vara skicklig på att be om regn, ritade en cirkel runt sig själv och förklarade att han inte skulle röra sig förrän regnet kom. Berättelsen slutar med att regnet faller.

Utgångspunkten bakom Battersons ”The Circle Maker = Cirkelskap-aren” (som har blivit en mycket populär bok) är att om vi ritar cirklar kring viktiga saker i våra liv, inklusive våra böner, kommer vi att få stora välsignelser. Batterson förklarar:

Under åren har jag ritat bönecirklar kring löften i Skriften och löften som den Helige Ande har skapat i min ande. Jag har ritat bönecirklar kring omöjliga situationer och omöjliga människor. Jag har ritat bönecirklar kring allt från livsmål till ägodelar. 1

(Man behöver inte nödvändigtvis rita en cirkel att står i, enligt dessa som ger sig hän åt detta dravel,- det går även att använda tejp eller snören som de lägger ut, så det bildar en sorts cirkel.)

Batterson säger att att rita "bönecirklar" inte är "något magiskt trick", 2 men han medger att även om det inte nödvändigtvis är Guds vilja att du får något, kan bönecirklarna fortfarande ge dig saker du vill ha:

Att rita bönecirklar börjar med att urskilja ad Gud vill. Och tills Hans suveräna vilja blir din helgade önskan, kommer ditt böneliv att kopplas bort från dess strömförsörjning. Visst, du kan tillämpa några av principerna du lär dig i ”The Circle Maker = Cirkelskaparen”, och de kan hjälpa dig att få det du vill, men att få det du vill är inte målet. Målet är att förhärliga Gud genom att rita cirklar runt de löften, mirakel och drömmar som Han vill för dig. 3 (min kursivering)

Att läsa Battersons cirkelskapande formel för att få böner besvarade påminner om den fortfarande populära boken som kom ut på den evangeliska marknaden 2000, ”The Prayer of Jabez = Jabez bön” av Bruce Wilkinson. Forskaren och författaren Mike Oppenheimer säger i sin exponering av Wilkinsons bok:

Från början av boken erbjuds läsaren en metod för framgång i sitt andliga liv genom en daglig bön. Wilkinson tror att han har upptäckt något han vill dela med alla. Om vi bara ber Jabes bön, ord för ord, varje dag i en månad, kommer vi att se Guds välsignelse och kraft i våra liv.

För Wilkinson finns inte något svar i Guds val om när eller hur han ska svara på Jabez bön. Nyckeln är att Jabez lärde sig den rätta formeln för att fråga Gud om saker. Wilkinson antyder en orsak och verkan som är garanterad – fråga så här och vänta tills du ser resultatet! 4

Som en kommentator insåg, uppfyllde Jabes bön verkligen en lustfylld önskan från människan – att vara som Gud:

Tyvärr är denna bok en indikator på kyrkans tillstånd idag; det speglar mångas önskan att få ta del av hans härlighet, precis som det var för Adam och Eva för 6 000 år sedan. Idag vill vi inte underkasta oss Gud; vi vill vara Gud. 5

Den upprepade bönen i ”The Prayer of Jabez = Jabes bön” är egentligen inte annorlunda än tanken bakom bönecirklarna i ”The Circle Maker = Cirkel-skaparen. Människan utvecklar en formel för att få vad hon vill, och Gud måste nu svara på dessa förfrågningar eller böner.

The Circle Maker= Cirkelskaparen” beskriver legenden om Honi år 1 f.Kr. där landet utsattes för en torka. I utdraget nedan säger Batterson:

Med en sexfotsstav i handen började Honi vända sig som en matematik-kompass. Hans cirkulära rörelse var rytmisk och metodisk. Nittio grader. Hundraåttio grader. Tvåhundrasjuttio grader. Trehundrasextio grader. Han tittade aldrig upp när folkmassan tittade på. Efter vad som verkade som timmar men bara hade varit sekunder stod Honi inne i cirkeln han hade ritat. 6

Visst, det började regna och Batterson säger: "Cirkeln han ritade i sanden blev en helig symbol." 7 Huruvida Gud kom med regn som svar på Honis böner eller inte, kommer vi inte att försöka spekulera i, men vad Batterson har gjort i sin bok är att förvandla "cirkelskapande" till en övning och en ritual (baserad på att rita cirklar) som förmodligen kommer att föra med sig fantastiska resultat i en persons liv som det gjorde med Honi.

Intressant nog används ordet cirkel bara en gång i King James Bible, och det finns inget som helst prejudikat i Bibeln om att vi ska rita cirklar för att få våra böner besvarade. Tvärtom finns det otaliga exempel i hednisk, wiccan och New Age litteratur som refererar till cirklar.

Om rita bönecirklar är en så underbar guds-inspirerad idé, hur kommer det sig att satanister och de inom det ockulta betraktar cirklar som en stor del av deras trossystem? Kan det vara så att kyrkan bara imiterar en ockult praxis?

Och om rita cirklar var en viktig och behövlig komponent för att den kristna troende skulle ha ett effektivt böneliv, varför är det då så att varken lärjungarna eller Jesus gav någon instruktion om att rita bönecirklar? De skulle säkert inte ha utelämnat en viktig och framgångsrik komponent för hur vi ska få böner besvarade av Gud.



Cirklar och infödd andlighet

Av Nanci Des Gerlaise

Som en Cree-indian känner jag igen kopplingen mellan Battersons cirkel-skapande och ”Native Spirituality = infödd andlighet” (ett mystiskt New Age trossystem). Även om Batterson inte pratar om infödd andlighet i sin bok, är hans "cirkelskapande" ett sätt som förutsätter kristna att mer lätt acceptera infödd andlighet och New Age oavsett om Batterson avser det eller inte.

Allt inom Infödd Anldighet görs i cirklar eftersom "världens kraft" fungerar i cirklar, så allt anses cirkulärt, från barndomen till dyrkan. Som månen, solen och jorden är runt, så sägs det att alla cirklar drar till sig en andlig energi liksom symboliska uttryck. Cirkeln som medicinhjulet representerar är en integration av energi och materia, såväl som ande och människa, för att uppnå en större andlig förståelse och skapande.

Några segment av infödd andlighet som involverar cirklar är: runddanser, talcirklar, pipceremonier, trummor, fyra kvadranter (nord, syd, öst och väst), årstider och människans liv.

I det här avsnittet av det här häftet skulle jag vilja ge dig lite bakgrund till indianska medicinhjulet eftersom cirklar, som vad Batterson främjar, blir mycket populära inom den kristna kyrkan, och kristna måste förstå vad de involverar sig själva i.

Indianer utvecklade konceptet med medicinhjulet för att illustrera deras övertygelse om att livet är en cirkel – från födsel till död till återfödelse – och för att fungera som en guide till att förstå sig själv, skapelsen och deras plikter. Allt inom hjulet hänger ihop, och målet är att dessa sammankopplade element är i balans med varandra. Viktiga ceremonier äger alltid rum inom en cirkel.

Fyra är ett betydande antal inom ”Native Spirituality = Infödd Andlighet” – fyra riktningar, fyra vindar, fyra årstider, fyra element, och så vidare. Därför har hjulet fyra kvadranter, som rör sig i medurs riktning eftersom det är solens riktning.

Det finns många tolkningar och användningsområden för hjulet, men följande är den som min egen familj använde (jag är dotter och barnbarn till medicinmän). Vi trodde att vår andeväktare var grizzlybjörnen…

I centrum står skaparen och individen. Öst representerar början eller födelsen, våren och där solen går upp och symboliseras av örnen som andeväktare.

Nästa kvadrant, den södra, är det mentala området, som representerar tonåren och symboliseras av buffeln som andevårdare. Väst representerar känslorna såväl som höstsäsongen och symboliseras av grizzlybjörnen.

Norden representerar det andliga jaget och symboliseras av vargen.

Francis Whiskeyjack, en Cree-äldste och expert på medicinhjulet säger:
När vi i denna cirkel delar med andra, ber vi Skaparen, helaren, att hela oss. Vi ber våra andliga vägledare, medhjälparna, våra far- och mormödrar att be för oss, att vara medlare och hjälpa oss. 8

Hjulet sammanfattar deras jord-centrerade tro och avslöjar ett system av interaktion av animistiska, panteistiska och spiritistiska övertygelser i deras sökande efter andlig helhet.

Detta är bara en kort sammanfattning av en mycket komplex undervisning som har haft ett starkt inflytande i århundraden bland indianska folk.

Tvärtemot denna uppfattning är dock den bibliska synen linjär. Det vill säga, den ser på mänskligt liv som att det har en början och ett slut. Från skapelsen till Jesu Kristi återkomst, från människans fall i 1 Mosebok till den nya himlen och den nya jorden, uppenbarar Gud i Bibeln en linjär historia fylld med syfte: att skapa och rädda ett nytt folk åt sig själv.

Medicinhjulet (eller cirkeln) indikerar att det inte finns någon början och inget slut på existensen av en människa eller andra skapade varelser. Men vi vet från Skriften att den köttsliga människan verkligen har en början (födelse) och ett slut (död). På samma sätt, på linjärt sätt, kommer de som är skrivna i Livets bok att leva evigt i himlen baserat på det fullbordade verket vid korset av Jesus Kristus medan evig separation från Gud väntar dem som förkastar Kristus.

Medicinhjulet används för att få kontakt med de döda, med andeguider och med "den store anden". Men Bibeln är tydlig att människan bara har en medlare mellan sig själv och Gud:

Ty det finns en Gud och en medlare mellan Gud och människor, människan Kristus Jesus. 1 Tim 2:5



Böncirklar, små grupper och "Väckelse"

En artikel skriven av den bortgångne apologeten och forskaren Ed Tarkowski ger några intressanta insikter om kristna som deltar i bönecirklar. Det bör noteras att det i och för sig inte är något fel med att träffas i små grupper eller gå i hand med andra troende medan man står i en cirkelformad formation.

Sådana metoder bör dock inte applåderas som gudomliga botemedel eller speciella formler för framgång. Även om dessa metoder kan vara perfekt godartade, i fel händer, kan de åstadkomma mycket ondska – särskilt med tanke på att de kan ha sken av gudomliga strävanden.

Detta är vad som hände i många fall under den karismatiska förnyelserörelsen. Till en början kan det låta extremt att kritisera människor som håller hand, står i en ring och ber, men efter att ha läst Tarkowskis material kan du kanske förstå och hålla med om hans oro:

Den karismatiska förnyelsen förde bönecirklar i utbredd användning genom de ekumeniska bönemöten som inleddes efter Vatikanen II, och de var en del av den tidiga bemyndigandet av de människor som användes för att få det hela på väg i "rätt" riktning.

Shepherding Movement = Herderörelsen” introducerades sedan av Bob Mumford, Charles Simpson, Derek Prince, Joe Garlington, Larry Tomczak och andra.

På 1970-talet reste många av dessa män till vår stad och över hela landet för att hålla stora möten för att ingjuta idén om ansvarsskyldighet inom de små grupperna. Vad allt detta ledde till var naturligtvis demondrivna grupper som ställdes till ansvar inför människor medan Guds ord förvrängdes, lades ner, kompromissades och förändrades. 9

När vi har sett kompromissande kristna ledare som lägger tonvikt på små grupper, enhet, väckelse och ansvar gentemot ledarna, är det som Tarkowski föreslår vettigt. Han fortsätter:

Det finns ett aktuellt drag för att länka alla dessa små grupper till en Global ”Prayer Circle = Bönecirkel” för att visa enhet i "Jesus" över hela världen.

Kristna kanske tror att denna enhet endast skulle gälla kristendomen, men det gör den inte. Vad som är i sikte är att alla världens religioner deltar i en enhetlig bönecirkel som bildas runt om i världen. . . . [Böncirklar] kommer att vara ett av de energigivande verktygen som används för att behålla kontrollen och föra in den slutliga utvecklingen av detta odjur, en världskyrka.

Den intima delningen av små bönegrupper kommer att förvandlas till att ”Big Brother = Storebror” vet allt om varje medlem. Grupper kommer att ledas in i en global gemenskap som lever under ett system av kontrollerat ansvar gentemot människan.

New Age-medvetandet om enhet i mångfald, såväl som fred baserad inte på Guds ord, utan på en universell uppsättning värderingar, och den kommer äntligen att förverkligas av denna globala enhet. 10

Den populära och produktiva New Age sympatisören, Leonard Sweet, upprepar detta i sin bok ”Quantum Spirituality = Kvantandlighet” när han säger:

Kraften hos små grupper ligger i deras förmåga att utveckla disciplinen för att få människor "i fas" med Kristusmedvetandet och kopplade till varandra. 11
Detta "Kristusmedvetande" som Sweet refererar till är tron
att alla människor är inneboende i gudomlighet (d.v.s. att Gud är varje människa - panenteism). 12

Det är också viktigt att inse att mycket av det vi har i kyrkan idag är en omfokusering av värderingar. Medan äkta väckelser från det förflutna kännetecknades av omvändelse och tro på evangeliet – där fokuset låg på att vända sig till Kristus och leva för honom, men mycket av dagens väckelse är full av formler för självprestationer och framgång. Istället för att försöka hitta allt i Kristus som behövs för att leva ett gudomligt liv, erbjuds en mängd formler – som om att gnugga den rätta lampan skulle kunna få anden upp ur flaskan.

Hösten 2016 samlades ett antal kristna ledare för ett ekumeniskt evenemang med titeln ”The Gathering = Sammankomsten: A Solemn Assembly = En högtidlig församling”. I en reklamfilm för evenemanget stod det:

Närhelst en högtidlig sammankomst eller helig sammankomst har kallats i Skriften, har den vanligtvis kallats av dem i ledarskapet – oavsett om det är en präst, profet eller kung – och det har vanligtvis kallats till ledarskap först.

Till och med i Amerika bekräftar våra historiska uppteckningar att före varje nationellt uppvaknande har dagens andliga ledarskap lagt stor vikt vid att samlas i mindre grupper för fasta och bön, vilket sedan ledde till större sammankomster och större förändring. 13 (kursivering tillagd)

En av talarna på ”The Gathering = Sammankomstens” evenemanget var Ann Graham Lotz. 2016 skickade hon ut ett brev till sina följare där hon berättade om den mystiske vise mannen Honi och hur han ritade en cirkel och sedan bad om regn. I sitt mejl sa hon:

Det sägs och registreras av den judiske historikern Josephus att som svar på Honis tredje bön började ett långt, häftigt regn falla som avslutade den tre år långa torkan. Honi hade segrat i bön. När jag ser framåt in i 2016 känner jag mig tvungen att dra en cirkel runt denna stad, denna stat, denna nation. . . och be! Tills Gud svarar. Göra samma sak du. Snälla du. På den här första dagen på det nya året, rita din egen cirkel. Be sedan i den för allt som finns. 14

Även om vi inte antyder att Ann Graham Lotz nu utövar en mystisk böneövning genom att säga vad hon gjorde, finner vi det oroande att en nationell kristen ledare uppmanar kristna att rita cirklar baserade på legenden om en forntida mystiker.

Idag pratas det mycket i kyrkan om enhet och väckelse. Konsensus är att vi inte kan få väckelse om vi inte alla kommer samman (alla menar evangeliska och katoliker, och i vissa fall människor av alla religioner), och fastställer våra doktrinära skillnader. Detta är en oroande sak eftersom läran är ramen för vår bibliska kristna tro.



Cirkelskaparen och mystisk bön

Hand i hand med denna betoning på ekumenisk väckelse, är en mystisk andlighet som hjälper till att påskynda farten. ”Cirkelskaparen” av Mark Batterson hjälper till att accentuera detta genom att övertyga människor om att om vissa ritualer eller metoder utförs så kan saker förändras.

I sin bok från 2017 ”Whisper = Viska: How to Hear the Voice of God = hur du hör Guds röst” fortsätter Batterson med detta mystiska fokus (d.v.s. kontemplativ andlighet). I ett avsnitt ger han en lektion om Lectio Divina, en praxis som innebär att man tar ett ord eller en fras från Skriften och upprepar det långsamt, vilket sägs underlätta att höra Guds röst (i verkligheten är Lectio Divina en inkörsport till fullskalig meditation i österländsk stil;

Lectio Divina använder Bibeln som ett verktyg för att hitta ett mantralikt ord eller en fras). Batterson förklarar vad som händer när meditation som denna utövas:

Om vi saktar ner våra sinnen går vi in i ett tillstånd av avslappnad vakenhet som producerar alfavågor mellan åtta och tretton cykler per sekund. Dessa alfavågor förstärks av slutna ögon, vilket kan vara ett fysiologiskt argument för att be och meditera på det sättet. 15 (min kursivering)

Forskaren och författaren Ray Yungen diskuterar alfavågorna i sin bok ”A Time of Departing = En tid av avsked” (som identifierar och kritiserar kontemplativ andlighet:

När jag hör en kristen prata så här [om alfavågor], skapar det en mycket djup oro inom mig för den personen eftersom jag vet vad som menas med "alfa." I Laurie Cabots bok, ”Power of the Witch = Häxans kraft”, är alfa en term som hon ofta använder för att betyda meditation eller tystnaden. I själva verket gör hon ingen hemlighet av det utan anförtror:

"Vetenskapen om häxkonst är baserad på vår förmåga att gå in i ett förändrat medvetandetillstånd som vi kallar 'alfa'. I alfa öppnar sinnet upp för ovanliga former av kommunikation, såsom telepati, klärvoajans och precognition (förhandsinformation av paranormalt slag).

Här kan vi också uppleva förnimmelser utanför kroppen och psykokinesis (den förmodade förmågan att flytta på objekt med enbart sinnet), eller ta emot mystisk, visionär information som inte kommer genom de fem sinnena. I alfa försvagas eller tas de rationella filtren som bearbetar den vanliga verkligheten bort, och sinnet är mottagligt för icke-vanliga verkligheter.” 16 (min kursivering)

Cabot säger vidare om alfatillståndet:

Alpha är språngbrädan för alla psykiska och magiska funktioner. Det är häxkonstens hjärta. . . . Mystiker i varje religiös tradition talar om alfa-tillstånd av medvetande och lockelsen av det gudomliga ljuset, även om de gör det i sina egna metaforer och bilder. På sina egna sätt har de lärt sig hur man går in i alfa när de ber eller tillber. De lär sig hur man blir upplysta. 17

Vissa som läser detta kan säga, vänta lite, Mark Batterson främjar inte häxkonst. Kanske inte medvetet, men det är just detta som främjas av honom och andra som lär sina anhängare att engagera sig i mystiska böneövningar.

En gång hade Batterson en rekommenderad läslista på sin hemsida som innehöll böcker av flera New Age och meditationsförespråkare. Av en av dem, Eckhart Tolles bok, ”Practicing the Power of Now = Praktisera kraften nu”, hävdade Batterson att den var "instrumentell i hur jag tänker om livet." 18

Batterson har inte längre den sidan på sin webbplats, men det har inte förekommit något offentligt fördömande av New Age´are som han rekommenderade (som kristen pastor). Och när vi vet vad ”Cirkelskaparen” och ”Whisper = Viskning” främjar, kan man inte låta bli att undra hur mycket inflytande dessa mystiker har haft på Mark Batterson.



En rak linje till sanningen

Kristus lärde sina lärjungar och efterföljare hur man ber genom exemplet med flera böner och ingen av dem innehöll cirkelbön (t.ex. Luk 11:1-4; Joh 17). Elia presenteras i Jakobs bok som ett exempel på hur man kan be med tro. Inga cirklar nämns. Elia ritade inte en cirkel runt sig när han bad. Han böjde sig helt enkelt, lade ansiktet mellan knäna och bad. Han insisterade inte på någonting eller informerade Gud om hur han (Elijah) ville att regnet skulle falla.

Verkligheten är att även om Mark Batterson insisterar på att vi ska be till Gud, liknar hans kretsskapande praxis häxkonst. Och genom att peka på mystiker som Honi, bekräftar han ytterligare att: vad Honi gjorde var att rita en cirkel runt sig själv, vilket är exakt vad en arbetare av magi eller en häxa gör som beskrivs i följande:

Magisk cirkel är en cirkel (eller sfär, fält) av rymden markerad av utövare av många grenar av rituell magi, som de i allmänhet tror kommer att innehålla energi och bilda ett heligt utrymme, eller kommer att ge dem en form av magiskt skydd, eller båda. Det kan vara märkt fysiskt, ritat med salt eller krita, till exempel, eller bara visualiserat. Dess andliga betydelse liknar den för mandala och yantra i vissa österländska religioner. 19

Det fanns en tid då kyrkor trodde att det att lyfta upp Jesus Kristus, predika och undervisa om sanningen i Guds ord och att helt enkelt vara Guds unika och gudfruktiga folk skulle dra individer till mötena.

Den metoden började gradvis försvinna när jippon för att dra folkmassor blev populära. Prästerna trodde att äta sin lunch ovanpå kyrkobyggnaden skulle dra människor till Kristus. Andra kyrkor anordnade tävlingar i bänkpackning och stora priser delades ut till de som kunde fylla flest bänkar med flest människor.

Jippona växte i proportion med sanningens och gudsfruktans mimik. Trots rikliga och polemiska varningar från Guds män som kände till konsekvenserna av sådana illvilja, fortsatte de att arbeta för att öka det numeriska värdet av kyrkobesök tills det blev det primära fokus. En härsken pragmatism utvecklades som många kyrkor nu använder för att rättfärdiga allt som krävs för att få människor genom dörrarna. De drog en cirkel kring sekulära marknadsföringstekniker och tog in dem.

Är kärlek verkligen motivationen för det nuvarande paradigmet kring cirkel-ritning? Låt oss överväga konsekvenserna. Många kyrkor och till och med samfund har dragit cirklar kring falska lärare, New Age lärare, guruer, mystiker, såna från falska religioner, kulter, evolutionister och sekularister. De har inte bara tagit emot dem, utan de har till och med ställt dem inför församlingarna för att presentera sina villoläror.

Jag minns en tid då de flesta ministrar inte accepterade fåfäng härlighet och ära. Det verkar som att de nu drar en cirkel runt massornas utmärkelser och tillbedjan och tar till sig det. De gräver sig ner i det som om det vore en gudomlig förmån. De har också ritat cirklar kring mycket av världssystemets underhållningsmetoder och musikgenrer och tagit in dem.

Predikanter uppträder nu i stället för att predika under den Helige Andes smörjelse. De framstår mer som underhållningsikoner, ståuppkomiker och sekulära motiverande talare snarare än gudsmän. De har ingen trasighet eller ångerfullhet, ingen passion för sanning eller uppriktighet, och de leds inte heller av den Helige Ande, som alltid pekar på Guds ord och Jesu Kristi fullbordade verk på korset.

Deras kyrkors musikaliska erbjudanden är mer som sekulära musikkonserter.

Så mycket kött är inblandat, man måste undra om det är möjligt för deltagarna att dyrka Gud i Ande och sanning. Sanningen är att dessa kyrkor har ritat en cirkel runt världens ande och tagit in den.

Det är inte cirklar som människor behöver, utan snarare vad Gud erbjuder dem: en relation med sin Son – inga jippon, ingen magi, inga knep – inga cirklar. Gud erbjuder den fria gåvan av evigt liv genom Jesus Kristus till alla de som går en rak linje till hans nådetron och till hans eviga sanning.

Ty HERRENS ord är rätt; och alla hans gärningar är utförda i sanning. Ps 33:4

Om du vill beställa kopior av Circle Making och "Prayer Circles Versus The Straight Line to Truth" klickar du här. På originalets sida på engelska



Slutnoter:

1. Mark Batterson, The Circle Maker (Grand Rapids, MI: Zondervan, Epub edition, 2011), Kindle location 82.
2. Ibid., Kindle location 89.
3. Ibid., Kindle location 91.
4. Mike Oppenheimer, “
Praying Like Jabez?”
5. Bill Koenig, “
Prayer of Jabez: The New Christian Mantra.”
6. Mark Batterson, 
The Circle Maker, op. cit., Kindle location 37.
7. Ibid, Kindle location 63.
8. Francis Whiskeyjack, 
“The Medicine Wheel.”
9. Ed Tarkowski, “
Prayer Circles: Tools of Empowering Intimacy/Accountability Groups.” Note: We thank Warren B. Smith for bringing this article by Tarkowski to our attention.
10. Ibid.
11. Leonard Sweet,
 Quantum Spirituality (Dayton, OH: Whaleprints, 1991), p. 147. For a documented report on the spirituality of Leonard Sweet, read Warren B. Smith’s booklet Leonard Sweet—A More Magnificent Way of Seeing Christ?
12. Read Warren B. Smith’s booklet
 Be Still and Know That You Are Not God.
13. 
The Gathering.
14. Ann Graham Lotz, 
http://www.annegrahamlotz.org/category/messages-from-gods-word/message-newsletters/.
15. Mark Batterson, 
Whisper: How to Hear the Voice of God (New York, NY: Multnomah, imprint of Crown Publishing Group, 2017, Kindle Edition), p. 74.
16. Ray Yungen, 
A Time of Departing (Eureka, MT: Lighthouse Trails Publishing, 2nd ed., 2006), pp. 176-177, citing, Laurie Cabot, Power of the Witch (New York, NY: Bantam Doubleday Dell Publishing, 1989), p. 173.
17. 
Power of the Witch, Ibid., pp. 183, 200.
18. 
http://web.archive.org/web/20061209190909/www.evotional.com/reading.htm.
19. 
https://en.wikipedia.org/wiki/Magic_circle.



ALSO BY LIGHTHOUSE TRAILS AUTHORS

By Cedric Fisher
IF It Is of God: Answering the Questions About IF: Gathering
The Unacknowledged War and the Wearing Down of the Saints
Faith Under Fire: Are You Growing in It or Fleeing From It?

By Nanci Des Gerlaise
Can Cultures Be Redeemed?
Native Spirituality and the Emerging Church

For a complete listing of booklets and other resources by Lighthouse Trails, visit www.lighthousetrails.com or call 866-876-3910.

Posted in: A Global SpiritualityBook/Film ReviewsContemplative SpiritualityEcumenismMystical PracticesNative SpiritualityNew Age movementOne-World ReligionRESOURCESThe New SpiritualityThe Role of Meditation Tagged: alpha wavesann graham lotzbill koenigcedric fisherEcumenismglobal prayer circlelectio divinaLeonard Sweetlori cabotmark battersonmeditationnanci des gerlaiseprayer circlesRay Yungenthe circle makerthe gatheringWarren B. Smithwitchcraft

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=27394





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.