Av Ray Yongen 31 March, 2021 Lighthouse Trails author
Översatt och inlagt med tillstånd från Lighthouse Trails
Om jag lägger till någonting så är det i brunt.
Nyligen fick vi ett e-postmeddelande från en läsare som försökte förklara för några personer i en framstående kristen organisation som utövar kontemplativ bön att kontemplativ bön (d.v.s. kristen kontemplation) inte är annorlunda än österländsk meditation (d.v.s. mystik).
Följande artikel av Ray Yungen förklarar vad kontemplativ bön är och hur den kommer från samma brunnar som österländsk mystik. I den här artikeln diskuterar Yungen Richard Fosters läror, mannen som initierade praktiken av kontemplativ bön i den evangeliska kyrkan genom sin bok ”Celebration of Discipline = Firande av disciplin” från 1978,.
Nu, 40 år senare, är det svårt att hitta en kyrka som inte har påverkats på något sätt av Fosters kontemplativa bön. Vad mer är, resultatet av att utöva kontemplativ bön visar sig i den sociala evangeliska rörelsen, den framväxande progressiva kyrkan, och till och med i strävan att föra in kritisk rasteori i kyrkan av SBC och andra evangeliska grupper som vi har förklarat i andra artiklar.
En seriös titt på Richard Fosters "School" of Contemplative Prayer = Kontemplativa böneskola.”
Vi borde alla utan att skämmas skriva in oss som lärlingar i kontemplativa böneskolan. 1—Richard Foster, ”Celebration of Discipline = Firande av disciplin: the Path to Spiritual Growth = Vägen till andlig tillväxt”
Kristendomen är inte komplett utan den kontemplativa dimensionen. 2 – Richard Foster
I Portland, Oregon finns en stor bokhandel som helt ägnar sig åt New Age-andlighet. Varje österländsk mystiskt och metafysiskt ämne som finns under solen finns där. Intressant nog finns det ett stort avsnitt om kontemplativ bön med den katolska munken Thomas Merton - de har en hel hylla ägnad bara åt hans skrifter.
Varför skulle en New Age-bokhandel ge värdefullt utrymme åt ett ämne som utger sig för att vara kristet? Det är en berättigad fråga. Får jag föreslå att anledningen är att den "kristna" mystiska traditionen (d.v.s. kontemplativ bön) delar en känsla av djup släktskap med den österländska mystiska traditionen. Det finns gott om bevis för att stödja detta påstående.
I det här häftet kommer vi att undersöka några av de stora aktörerna i den kontemplativa bönerörelsen för att visa att Richard Fosters "skola" för kontemplativ bön inte hör hemma i kristendomen. I själva verket, som du kommer att se, är budskapet bakom det raka motsatsen till biblisk kristendom och Jesu Kristi evangelium.
Vad är "skolan" för kontemplativ bön?
I ”Firandet av disciplin” säger Richard Foster "vi borde alla utan att skämmas skriva in oss som lärljungar i skolan för kontemplativ bön." Vad menar han när han säger "skola" för kontemplativ bön? När Foster använder ordet skola menar han förstås inte en byggnad eller en institution någonstans. ”Webster's New World College Dictionary = Websters nya världsordlista för collage” har till exempel nio olika definitioner av ordet skola. Den som passar det vi försöker få fram är:
. . . en grupp människor som hålls samman av samma läror, övertygelser, åsikter, metoder etc. 3
När man undersöker det andliga sammanhanget för denna definition, kan man se vilken typ av andlig "frukt" den producerar. Det enda sättet du kan fastställa den verkliga essensen av en rörelse är att titta på ledarna eller framstående individer i den "skolan" för att se precis vart deras metoder har lett dem, vilka slutsatser de har kommit till och vad som driver fram deras vision om sanning .
Låt oss först fastställa vad som menas med ordet kontemplation. Carl McColman i sin ”Big Book of Christian Mysticism = Stora bok om kristen mystik” förklarar sammanhanget för det på följande sätt:
Kontemplation kommer från det latinska ordet contemplare, som betyder "att observera" eller "märka". Ordet har också sina rötter i ordet "tempel", men relaterar det till heligt utrymme. . . .
När kontemplationen en gång kristnats förlorade kontemplationen sin koppling till spådomar [spådomssägande] och kom att betyda den bönfulla praxis att ta hänsyn till Guds närvaro. 4
Så om Foster har rätt, är ledarna för denna rörelse de som har vänt sig till Guds närvaro på ett unikt och djupgående sätt, och deras metoder bör följas för att uppnå samma resultat.
Låt oss nu titta på de andliga perspektiven hos dessa ledare i "skolan för kontemplativ bön."
Thomas Merton
Thomas Merton, en katolsk munk, är den mest erkända av de moderna kontemplativa författarna. Hans inflytande är enormt inom det kontemplativa området.
Richard Foster citerar Merton över ett dussin gånger i ”Firand av disciplin” och i andra böcker också, och många andra evangeliska citerar också Merton.
Följande inlägg från Mertons publicerade arbete, ”The Asian Journal of = Den asiatiska journalen” Thomas Merton (skrivet under hans sista resa till Asien*) talar mycket om Mertons andliga sympatier:
Vi letade först efter Chatral Rimpoche [en tibetansk helig man] vid hans eremitage ovanför Ghoom. . . . Vi fick höra att han var på en ani gompa, ett nunnekloster, på vägen. . . . Så vi gick mot Bagdogra och hittade med viss svårighet det lilla nunneklostret. . . och där var Chatral, den största rimpoche [en buddhistisk lärare] jag har träffat hittills och en mycket imponerande person.
- Vi började prata om dzogchen och Nyingmapa meditation och "direkt realisering" och såg snart att vi kom överens mycket väl - Det outtalade eller halvt sagda budskapet i talet var vår fullständiga förståelse för varandra som människor som på något sätt var på gränsen till stor insikt - och att det var en nåd för oss att träffa varandra.
Jag önskar att jag kunde se mer av Chatral. Han brast ut och kallade mig en rangjung Sangay (vilket tydligen betyder en "naturlig Buddha"). . . Han sa till mig, seriöst, att han och jag kanske skulle uppnå ett fullbordat Buddhaskap i våra nästa liv, kanske till och med i det här livet, och avskedsanteckningen var ett slags sammandrag som vi båda skulle göra vårt bästa för att göra det här livet.
Jag blev djupt rörd, eftersom han är så uppenbart en stor man, den sanna utövaren av dzogchen, den bästa av Nyingmapa lamorna, präglad av fullständig enkelhet och frihet. Han blev förvånad över att komma så bra överens med en kristen och vid ett tillfälle skrattade han och sa: "Det måste vara något fel här!" Om jag skulle slå mig ner med en tibetansk guru tror jag att Chatral skulle vara den jag skulle välja. 5 (min kursivering)
En lika avslöjande aspekt av Mertons asiatiska resa är vad han upplevde vid en buddhistisk helgedom på Ceylon:
- en inre klarhet, som om den exploderade från själva klipporna, blev tydligt och uppenbart - Alla problem är lösta och allt är klart, helt enkelt för att det som betyder något är klart. Klippan, all materia, allt liv, är laddad med dharmakaya [enheten av alla ting och alla människor] – jag vet inte när i mitt liv jag någonsin har haft en sådan känsla av skönhet och andlig giltighet samlade i en estetik belysning.
Visst - min asiatiska pilgrimsfärd har blivit klar och renat sig själv. Jag - har sett vad jag dunkelt letade efter. Jag vet inte vad mer som finns kvar. 6 (min kursivering)
Varför skulle någon som var så starkt involverad i "kristen" mystik vara så sammanflätad i och entusiastiskt omfamna buddhistisk mystik? Jag övervägde att titulera det här häftet ”Something's Wrong Here = Någonting fel här” för även om Chatral menade det på ett positivt sätt, när han sa de orden till Merton, blev han själv chockad över att Merton, en bekännande kristen, i princip var på samma sida som han och att de kunde ha gemenskap.
En av Mertons biografer, William Shannon, gjorde detta mycket tydligt när han förklarade:
Om man vill förstå Mertons resa till öster är det viktigt att förstå att det var hans förankring i sin egen trostradition [katolicismen] som gav honom den andliga utrustning [kontemplativ bön] som han behövde för att förstå den visdoms väg som är lämplig för öst. 7
Vad Merton menade med "dharmakaya" är faktiskt vad New Age och öster-ländska religioner kallar kosmiskt medvetande (d.v.s. Gud finns i allt och alla.) Men Foster, i sin bok ”Firande av disciplin”, garanterar läsaren att det han främjar inte kommer att leda. till kosmiskt medvetande. Han säger, "Det involverar inga dolda mysterier, inga hemliga mantran, ingen mental gymnastik, inga esoteriska flygningar in i det kosmiska medvetandet." 8
Fosters försök att mildra varje misstanke om att utöva kontemplativ bön motverkas av William Shannons påstående att det var just kontemplativ bön som förde Merton in i hans omfamning av denna buddhistiska världsbild.
En skeptiker kan säga att Merton bara var en anomali som kom ur spåret, men i allmänhet leder det kontemplativa till Bibelns Gud. Jag håller inte med. För att visa att detta inte är fallet, måste vi titta på andra lärare i "skolan för kontemplativ bön."
Henri Nouwen
Den holländska katolske prästen, Henri Nouwen, skulle förmodligen rankas som nummer 2 efter Merton i inflytande och beundran. Den populära evangeliska författaren Tony Campolo kallar Nouwen "en av vår tids stora kristna", och säger:
Nouwens skrifter har väglett och inspirerat kristna av alla övertygelser. . . vars liv var ett lysande exempel på 1900-talets helgon. 9
Campolos beundran speglas brett i den evangeliska världen; precis som Merton citeras i många evangeliska böcker nuförtiden, så gör även Nouwen. Kay Warren, Rick Warrens fru, är en av de populära evangeliska som ser stort värde i Nouwens arbete:
Min fru, Kay, rekommenderar den här boken: "Det är en kort bok, men den träffar ministerns hjärta. Den nämner de kamper som är gemensamma för oss i tjänsten: frestelsen att vara relevant, spektakulär och kraftfull. Jag markerade nästan varje ord!” 10 (min kursivering)
Boken som Kay Warren rekommenderar är ”In the Name of Jesus = I Jesu namn” av Nouwen, som ägnar ett helt kapitel av den boken åt kontemplativ bön och säger:
Genom disciplinen kontemplativ bön måste kristna ledare lära sig att lyssna till kärlekens röst - För att kristet ledarskap verkligen ska vara fruktbart i framtiden krävs en rörelse från det moraliska till det mystiska. 11 (min kursivering)
Men precis som Merton hade absorberat österländsk andlighet så hade Nouwen också gjort det, vilket inte är någon överraskning eftersom han var en lärjunge till Merton. Nouwen skrev förordet till en bok som blandar kristendom med hinduisk andlighet, där han säger:
Författaren visar en underbar öppenhet för buddhismens, hinduismens och muslimska religionens gåvor. Han upptäcker deras stora visdom för den kristnes andliga liv. . . Ryan [författaren] åkte till Indien för att lära av andra andliga traditioner än hans egen. Han tog hem många skatter och erbjuder oss dem i boken. 12
Nouwen tog tydligen dessa tillvägagångssätt på allvar själv. I sin bok, ”The Way of the Heart = Hjärtats väg”, rådde han sina läsare:
Den tysta upprepningen av ett enda ord kan hjälpa oss att komma ner med sinnet in i hjärtat - Detta sätt av enkel bön - öppnar oss för Guds aktiva närvaro. 13
Men vad "Guds aktiva närvaro" lärde honom, var tyvärr mer i linje med hinduismen än den evangeliska kristendomen. Han skrev:
Bön är "själsarbete" eftersom våra själar är de heliga centra där allt är ett - Det är i Guds hjärta som vi kan komma till full insikt om enheten i allt som är. 14 (min betoning)
Återigen, en kristen beundrare av Nouwen kanske tror att de tidigare citaten skulle kunna passa in i en legitim kristen upplevelse av Guds kärlek och nåd och att jag bara tar dessa ur sitt sammanhang. Men så är verkligen inte fallet. Nouwen själv avslöjade sina andliga influenser i sin dagbok, ”Sabbatical Journey = Sabbatsresa”som han skrev kort före sin död:
På väg till hälsoklubben hade jag köpt en Walkman för att lyssna på ett ljudband med ett föredrag av Matthew Fox som heter "Skapelse, andlighet och de sju chakrana." Så medan jag svettades på travaren försökte jag göra min tid användbar när jag lyssnade på Matthew Fox. 15
Denna information avslöjar att Nouwen var kopplad till idén att chakran (som de tidigare citaten är baserade på) är en del av andlig utveckling. Kronchakrat, i synnerhet, är det som är knutet till tanken att allt är ett och enheten av allt som är. 16
I boken ”The Essential = Det väsentliga” Henri Nouwen, som ges ut av Shambhala Publications (ett buddhistiskt förlag), sa Nouwen att kontemplativ bön "öppnar våra ögon för närvaron av den gudomliga Anden i allt som omger oss." 17 Det är exakt samma sak. som det Merton menade med dharmakaya, att Gud finns i allt som existerar (panenteism, som speglar ockultismen).
Thomas Keating
Thomas Keating, en trappistmunk som Merton, är chef för en organisation som heter ”Contemplative Outreach = Kontemplativ uppsökande”. Han är nära identifierad med rörelsen för kontemplativ bön (som han kallar centrerande bön).
Keating har skrivit många böcker i ämnet kontemplativ bön; Faktum är att en av den evangeliska kristendomens mest populära lärare, Ruth Haley Barton, anser att Keating är ett starkt andligt inflytande i hennes liv. 18
Keating påpekar faktiskt detta när han informerar sina läsare om att "'meditation' betyder för människor som exponeras för österländska metoder vad vi kristna menar med kontemplation som ett sätt att bortse från det vanliga tankeflödet under vissa tidsperioder." 19
Liksom med de andra gick Keating i en hinduisk eller New Age-riktning, och han skrev förordet till en bok som ägnas åt det som yogautövare kallar Kundalini eller ormkraft:
Eftersom denna energi [kundalini] också är verksam idag hos många personer som ägnar sig åt kontemplativ bön, är denna bok ett viktigt bidrag till förnyelsen av den kristna kontemplativa traditionen. Det kommer att vara en stor tröst för dem som har upplevt fysiska symtom som härrör från kundalinis uppvaknande under sin andliga resa - De flesta andliga discipliner över hela världen insisterar på någon form av seriös disciplin innan tekniker för att väcka kundalini kommuniceras. I kristen tradition - regelbunden utövande av stadierna av kristen bön - kontemplation är de väsentliga disciplinerna. 20
För att visa hur långt någon kan avvika genom att använda kontemplativ bön som ett sätt att nå Gud, är Keating ett perfekt exempel. Keating stöder entusiastiskt en bok med titeln ”Meditations on the Tarot = Meditation på Tarot: A Journey in Christian Hermeticism = En resa i kristen hermeticism”.
(Hermetism är en religiös-filosofisk lära som hävdar att dess rötter går tillbaka till senantikens helleniserade Egypten. Den går i grunden ut på att hela världsalltet stammar från en gudomlig singularitet från vilken verkligheten utgrenar sig i ett antal nivåer av successivt ökande diversifiering.)
Spådomsgivande tarotkort är ett av de viktigaste verktygen för spådom inom ockultism; och Hermeticism är en uppsättning gamla esoteriska föreställningar baserade på skrifterna av Hermes Trismegistus, den som myntade den ockulta termen "som ovan så nedan." Keating sa att boken är en av de "stora andliga klassikerna i detta århundrade". 21 Han gled så långt bort från till och med katolicismen att det är svårt att förstå.
Richard Rohr
Utan tvekan är den katolske prästen Richard Rohr en av de mest framstående levande förespråkarna för kontemplativ bön idag. Hans organisation, ”The Centre for Contemplation and Action = Centret för kontemplation och aktion”, är en bastion för kontemplativ andlighet. Och i likhet med våra andra kontemplativa böne-"skolmästare" har han omfamnats av många populära evangeliska författare.
Richard Foster, till exempel, hade Rohr i en rådgivande styrelse för en bok som Foster redigerade 2010 med titeln ”25 Books Every Christian Should Read = 25 böcker som alla kristna borde läsa: A Guide to the Essential Devotional Classics = En guide till de väsentliga hängivna klassikerna.”. 22
Rohr har i huvudsak blivit den nya Thomas Merton för en helt ny generation av evangeliska kristna. I en intervju sa Rohr:
En av mina förläggare -berättade för mig att just nu är min enskilt största demografi unga evangelikala – unga evangeliska. Vissa av mina böcker är ganska tunga. Jag är bara förvånad. 23
Rohrs uttalande är korrekt om unga evangeliska. Ett exempel är en organisation som heter” IF: Gathering = Om: Samling”. Ledarna för IF är dynamiska, energiska kvinnor som håller stora konferenser riktade främst till unga evangeliska kvinnor.
Även om dessa kvinnor kan vara uppriktiga i vad de försöker göra, främjar de figurer som framväxande kyrkans ledare Brian McLaren och Rob Bell, såväl som Richard Rohr. ”Lighthouse Trails = Fyrhus Stigen” har publicerat ett häfte om IF som jag uppmuntrar dig att läsa för att förstå hela omfattningen av denna växande kvinnorörelse. 24
För att ytterligare förstå betydelsen av detta är Rohr en framstående förkämpe för idén om en global religion som skulle ena världen. Han säger att "religionen behöver ett nytt språk." 25 Och det språket för att åstadkomma denna envärldsreligion är mystik (d.v.s. kontemplativ bön)! Rohr sa:
Just nu är det en uppkomst - det kommer från så många olika traditioner och källor och delar av världen. Kanske är det ett exempel på andlighetens globalisering. 26
Denna syn stämmer perfekt överens med den framväxande kyrkans perspektiv som är så populärt bland yngre evangeliska idag. Det är inte konstigt att Richard Rohr och nya kyrkoledare (som Brian McLaren) är så stödjande av varandra och stöder varandras böcker.
Genom att upprepa Merton och Nouwen förespråkar Rohr också konceptet dharmakaya. Detta är det återkommande temat för "skolan" för kontemplativ bön. Rohr säger:
Guds hopp för mänskligheten är att vi en dag alla kommer att inse att den gudomliga bostaden är hela skapelsen. Kristus kommer igen närhelst vi ser att materia och ande existerar samtidigt. Detta förtjänar verkligen att kallas goda nyheter. 27
För att skingra all förvirring om vad Rohr säger, gör han det klart i samma stycke vad han menar med att Gud bor i hela skapelsen. Han använder en term som man hittar genom hela den kontemplativa litteraturen, som betyder att Kristus är mer av en energi än en personlig varelse. Rohr förklarar termen "kosmisk Kristus" och berättar för läsarna att allt och alla tillhör Guds rike. 28
Det är till och med namnet på en av hans böcker, ”Everything Belongs = Allting tillhör: The Gift of Contemplative Prayer = Gåvan av kontemplativ bön”.
I sin bok ”Falling Upward = Falla uppåt” från 2011 antyder Rohr att vi (mänskligheten) alla är en "obefläckad befruktning". 29
Om dessa saker är sanna, då behövde Jesus Kristus inte dö på korset för mänsklighetens synder.Vi skulle inte behöva en Frälsare eftersom vi redan själva skulle vara gudomliga.
I sanning är kontemplativ andlighet motsatsen till evangeliet. Det är därför det finns otaliga mystiker som hävdar att de känner Gud (eller Jesus) men som inte har något med korset att göra.
The New Age Connection
”Lighthouse Trails Publishings = Fyrhus Stigens publiceringsbolag” huvud-sakliga strävan sedan starten har varit att visa det starka sambandet mellan den kontemplativa bönerörelsen och det bredare spektrumet av New Age-andlighet som påpekades i början av denna broschyr. Man kan bevisa de överväldigande starka parallellerna. Författarna jag just har profilerat är inte unika i vad de säger. Jag skulle kunna lista flera sidor av andra kontemplativa författare som säger samma saker.
Jag vill visa upp en annan författare som representerar den typiska kontemplativa synen. Tom Harpur, en välkänd författare, programledare och anglikansk präst i Kanada sammanfattar vad du skulle hitta i praktiskt taget varje kontemplativ bok från den romersk-katolska och anglikanska traditionen.
När han pratar om sin uppväxt i den traditionella anglikanska kyrkan förklarar han den radikala skillnaden mellan hans tidigare kristendom och hans kontemplativa kristendom:
Det lades mycket mer tonvikt på vår grundläggande syndighet och fördärv än någonsin på möjligheten att Gud redan är närvarande i våra själar eller ”hjärtan”. Jag blev tillsagd att återigen acceptera Kristus och "låta honom komma in" istället för att få hjälp att erkänna det faktum att allt jag behövde göra var att öppna mitt inre öga och inse att Gud redan var där och väntade på att bli känd och efterföljd. Vi lärde oss lite, om något, om de stora mystikerna och om den långa traditionen av meditation i vår egen kristna tro. 30 (min kursivering)
Harpur poängterar ”Lighthouse Trails = Fyrhus Stigen” mycket kortfattat att den mystiska tradition som kommer till förgrunden nu inte motsvarar det bibliska evangelium som har varit kristendomens hjärta.
Låt mig säga detta: Om den kontemplativa bönerörelsen inte var kopplad till historiskt respekterade samfund, om det var en oberoende organisation som de som finns i böcker om kulter, så skulle den kontemplativa bönerörelsen bli stämplad som en kult av de flesta evangeliska organisationer eftersom av de extrema avvikelser man finner angående evangeliet. Mertons dharmakaya kan inte förenas med rättfärdiggörelse genom tro genom Kristi blod.
Upplysningstiden
Ett annat bra exempel för att visa att kontemplativ bön delar samma uppfattning som kända ockultister finns i en bok som heter ”Tomorrow's God = Morgondagens Gud” av New Age-författaren Neale Donald Walsch, där han presenterar den kommande världsreligionen som kommer att förena mänskligheten i det som kallas Age av Vattumannen eller ”Age of Enlighten-ment = Eran av upplysning” (dvs. New Age).
Han säger att det första steget är att "att börja med ett schema för daglig övning i meditation, djup bön, tyst lyssnande." 31 Efter att ha gett mekaniken i den nya andligheten, ger Walsch teologin som är: "I dagar av Ny andlighet kommer alla tings enhet att vara upplevelsebaserad.” 32
Detta är vad de kontemplativa upplever i sina mystiska sessioner. Walsch säger återigen: "Den stora idén är att det bara finns en Gud, och den här Guden bryr sig inte om du är katolik eller protestant, judisk eller muslim, hindu eller mormon, han har inte heller någon religion alls." 33
Detta är i grunden. vad Richard Rohr säger i ”Everything Belongs = Allting tillhör”. Och detta är anledningen till att Richard Fosters "skola" för kontemplativ bön inte är, och aldrig kommer att vara, förenlig med traditionell biblisk kristendom eller evangeliets budskap som Jesus Kristus och hans lärjungar förkunnade.
Slutgiltiga tankar
Om jag någonsin skulle träffa någon som frågade mig, "varför är du ute efter att förstöra Richard Foster?", skulle jag säga till dem: Jag bryr mig faktiskt om Richard Foster. De saker jag skriver om honom är inte av illvilja utan av en djup känsla av engagemang för hans och hans läsares andliga välbefinnande.
”Firandet av disciplin” är kärnan (både direkt eller indirekt) i de flesta program för andlig bildning i bibelskolor, seminarier, kristna högskolor och universitet. Vad den tibetanska helige mannen sa som svar på Thomas Mertons tro – "Det måste vara något fel här!" – är samma känsla som driver skrivningen av detta häfte. Det är något fel här!
I motsats till vad de kontemplativa lär, finns det dualitet, och Bibeln lär det – det finns får och getter, vete och ogräs, de frälsta och de ofrälsta, och de rättfärdiga och de orättfärdiga. New Age-tänkare örkastar detta eftersom de tror att allt är Gud. I det kontemplativa lägret när Richard Rohr säger att allt hör hemma, är det detta som gör det till New Age. Guldkalven och Jahve är inte samma Gud. Det var orsaken till Guds vrede. Enkelt uttryckt, allt hör inte hemma!
Min bön är att folk kan se logiken i detta. Och det som gör det ännu mer absolut nödvändigt är att denna kontemplativa syn kommer från övernaturliga källor. Vi har inte bara att göra med mänskliga perspektiv och idéer.
Richard Fosters "skola" för kontemplativ bön använder samma metoder som de av Richard Rohr och Thomas Merton som leder till en viss uppfattning. Följande citat av Foster illustrerar detta ytterligare:
Vi stänger ute alla andra källor till stimulans – sensuell, intellektuell och reflekterande – för att fokusera på Gud ensam. På den här nivån går vi till och med bortom våra tankar om Gud för att kunna bo i hans närvaro utan tanke eller distraktion. 34
Detta är exakt den kontemplativa bönen som Thomas Merton omfamnade, vilket fick den biskopliga prästen Brian C. Taylor att säga:
Den Gud han [Merton] kände i bönen var samma upplevelse som buddhister beskriver i sin upplysning. 35
Vad vi drar slutsatsen är att Thomas Mertons andlighet har kommit in i den evangeliska kyrkan genom Richard Fosters "skola" för kontemplativ bön. Och det här är en skola där ingen kristen ska skriva in sig.
För att beställa kopior av A Serious Look at Richard Fosters “School” of Contemplative Prayer i häftesformat klicka här. På originalets sida på engelska.
Slutnoter:
1.
Richard Foster, Celebration
of Discipline (San
Francisco, CA: Harper & Row, 1978 edition), p. 13.
2.
Interview with Richard Foster, Lou Davies Radio Program (KPAM radio,
Portland, Oregon, Nov. 24, 1998).
3. Webster’s
New World College Dictionary,
p. 1283.
4. Carl McColman, Big
Book of Christian Mysticism (Charlottesville,
VA: Hampton Road Publishing, 2010), p. 222.
5. Thomas
Merton, The
Asian Journal of Thomas Merton (New
Directions Books, 1975), pp. 234-236.
6. Ibid.
7. William
Shannon, Silence
on Fire (New
York, NY: The Crossroad Publishing Company, 1991), p. 99.
8.
Richard Foster, Celebration
of Discipline (HarperCollins,
2009, Kindle Edition), p. 17.
9. Tony Campolo, Speaking
My Mind (Nashville,
TN: W. Publishing Group, 2004), p. 72.
10. Rick Warren quoting
Kay Warren on the Ministry Toolbox (Issue #54, 6/5/2002,
http://web.archive.org/web/20050306004007/http://www.pastors.com/RWMT/?ID=54).
11.
Henri Nouwen, In
the Name of Jesus (New
York, NY: Crossroad Publishing, 2000), pp. 6, 31-32.
12. Thomas
Ryan, Disciplines
for Christian Living (Mawah,
NJ: Paulist Press, 1993), pp. 2-3 (the foreword by Henri Nouwen).
13.
Henri Nouwen, The
Way of the Heart (San
Francisco, CA: Harper, 1991), p. 81.
14. Henri Nouwen, Bread
for the Journey (San
Francisco, CA: Harper, 1997), Jan. 15 and Nov. 16 daily readings.
15.
Henri Nouwen, Sabbatical
Journey (New
York, NY: The Crossroad Publishing Company, Kindle Edition), Kindle
Locations 496-497.
16. These two thoughts are found in the
writings of Matthew Fox and many other New Age advocates.
17.
Robert A. Jonas (Editor), The
Essential Henri Nouwen (Boston,
MA: Shambhala Publications, 2009), p. 38.
18. Lighthouse Trails
Editors, “More Evidence and a Final Plea as Assemblies of God
Conference with Ruth Haley Barton Begins August 5th” (Lighthouse
Trails blog:
http://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=12401).
19.
Thomas Keating, Intimacy
with God (New
York, NY: The Crossroad Publishing Company, 1994), p. 117.
20.
Philip St. Romain, Kundalini
Energy and Christian Spirituality (Crossroad,
1995). This excerpt is in the foreword by Thomas Keating.
21.
Thomas Keating, review:
http://www.allthingshealing.com/Tarot/Book-Review-Meditations-on-the-Tarot/9699#.VeGxISLbKos.
22.
Lighthouse Trails Editors, “Richard Foster’s Renovare Turns to
Panentheist Mystic Richard Rohr and Emerging Darling Phyllis Tickle
For New Book Project” (September 14, 2010,
http://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=4986).
23.
Kristen Hobby, “What Happens When Religion Isn’t Doing Its Job:
an interview with Richard Rohr, OFM” (Presence:
An International Journal of Spiritual Direction,
Volume 20, No. 1, March 2014), pp. 6-11.
24. You can read the
entire booklet at:
http://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=17334 or purchase it
as a booklet at www.lighthousetrails.com.
25. Kristen Hobby
interview with Richard Rohr, op. cit. , p. 6
26. Ibid.
27.
Rich Heffern, “The Eternal Christ in the Cosmic Story” (National
Catholic Reporter,
December 11, 2009,
http://ncronline.org/news/spirituality/eternal-christ-cosmic-story).
28.
Ibid.
29. Richard Rohr, Falling
Upward (San
Francisco, CA: Jossey Bass, 2011), p. ix.
30. Tom
Harpur, Prayer:
The Hidden Fire (Wood
Lake Publishing, Kindle Edition, 2012), Kindle Locations
1099-1102.
31. Neale Donald Walsch, Tomorrow’s
God (New
York, NY: Atria Books, 2004), p. 223.
32. Ibid., p. 263.
33.
Ibid., p. 241.
34. Richard Foster, Gayle Beede, Longing
for God (Downers
Grove, IL: InterVarsity, 2009), p. 252.
35. Brian C.
Taylor, Setting
the Gospel Free (New
York, NY: Continuum Publishing, 1996), p. 76.
An Open Letter to Richard Foster From Ray Yungen
Posted in: Churches in Crisis!, Contemplative Churches, Contemplative Organizations, Contemplative Practices, Contemplative Spirituality, Southern Baptist Convention Tagged: celebration of discipline, contemplative prayer, eastern mysticism, meditation, Ray Yungen, Richard Foster, richard rohr, Thomas Keating
https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=33685
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.