Av David Dombrowski 22 juni 2021 Lighthouse Trails författare
Översatt och publicerad med tilstånd från Lighthouse Trails
Denna artikel är ca 13 sidor lång på libre office. Om jag lägger till någonting så är det i brunt.
Det är intressant hur Gud orkestrerar saker i livet som visar hans stora kärlek och pågående barmhärtighet mot vanliga människor som jag själv. Men mer specifikt tänker jag just nu på hur jag för flera år sedan råkade stöta på ett exemplar av en nästan bortglömd bok på universitetsbiblioteket när jag arbetade med ett projekt.
Jag tycker fortfarande att det är fantastiskt att detta sekulära humanistiska bibliotek till och med hade ett exemplar av ”Stories From Indian Wigwams and Northern Campfires = Historier från indianska wigwams och nordliga läger-eldar” – en bok skriven av en missionär till de kanadensiska ursprungs-befolkningen på 1800-talet som inte bara delar sitt liv bland dem utan de otroliga berättelserna de skulle berätta för honom att de skulle värma sig inför en eld.
Den här boken är en skatt av det sedan länge bortglömda arvet från stammarna Cree och Saulteaux och hur deras liv förvandlades underbart genom evangeliets förkunnelse.
Även om jag först läste den boken för över trettio år sedan som ung universitetsstudent, 2010 lade Gud det på våra hjärtan på Lighthouse Trails att publicera den här boken; sedan, när vi förberedde att släppa den för publicering, kontaktade Nanci Des Gerlaise, en kristen kanadensisk cree, oss angående en bok hon hade skrivit med titeln ”Muddy Waters = Leriga vatten”.
Den stora överraskningen var att Nanci, till vilken vi sedan skickade ett recensionsexemplar av Wigwam manuskriptet, i det kände igen namnet Mask-e-pe-toon som namnet på hennes farfars farfars bästa vän. Nanci gick sedan med på att skriva förordet till vår utgåva av Wigwam-boken. Vi kom också överens om att publicera ”Muddy Waters”.
Historien om Mask-e-pe-toon finns översatt på samma blogg.
"Guds dårskap"
Någon gång efter att ha publicerat Wigwam boken och Muddy Waters lade vi till en DVD-film med titeln ”I'll Never Go Back!: The Testimony of Chief Shoefoot = Jag går aldrig tillbaka: Hövdingen Skofots vittnesbörd”(som också kan ses fritt på YouTube).
I den här dokumentären delar hövding Shoefoot med sig av sin egen berättelse om hur livet har varit för honom både före och efter att han tog emot evangeliet – därav hans ord "Jag går aldrig tillbaka." hövding Shoefoot är en medlem av det infödda folket som kallas Yanomamo.
Yanomamo bor i en nordlig region i Sydamerika som gränsar till Venezuela och Brasilien. Att höra att hövding Shoefoot är en del av en Yanomamo-stam fångade mitt intresse särskilt eftersom jag kom ihåg att jag studerade dessa människor i en antropologikurs på universitetet.
Antropologer har studerat Yanomamo i många år nu, och den typiska reaktionen från många sekulära antropologer till de som är missionärer för dessa människor är att Yanomamo-folket skulle ha haft det bättre om de hade lämnats ifred. Givet att olika missionsarbeten förmodligen inte genomfördes som de borde ha gjorts, faktum kvarstår att Jesus gav i uppdrag att dela evangeliet med hela världen.
Det som gör den här videon unik är att den är ett vittnesbörd från en verklig medlem av Yanomamo-stammen som delar sin synpunkt och sin sida av historien; och hans slutsats är ett eftertryckligt ja till att ha tagit emot evangeliet. I motsats till vad dessa antropologer säger, gör hövding Shoefoot det klart att hans liv för alltid har förändrats till det bättre.
Hövding Shoefoots vittnesbörd, videon är på engelska:
I dagens nuvarande "progressiva" framväxande atmosfär har mycket av det kristna missionsfältet kantats av mentaliteten att vi borde vara mindre påträngande när det gäller att dela evangeliet (som Roger Oakland definierar i sitt häfte, ”New Missiology: Doing Missions Without the Gospel = Ny missiologi: Missionera uta evangeliet” ).
Missförstå mig nu inte; det är sant att det kan finnas många icke-andliga aspekter av en kultur som inte behöver ändras, men evangeliet är mycket påträngande när det gäller att kalla alla människor överallt att omvända sig (byta riktning, erkänna sitt syndiga tillstånd), att tro på Herre Jesus Kristus (hans offer på korset och hans uppståndelse), och att sätta sin tillit enbart till honom för frälsning.
Jesus kom som Frälsare till hela världen, och alla människor från alla stammar och nationer erbjuds en väg till Gud. Men idag har många missionsorganisa-tioner antagit ett mer "politiskt korrekt" tillvägagångssätt genom att anta att varje kultur redan inom sina religiösa traditioner har en acceptabel väg till Gud, och vår enda plikt är att uppmuntra människorna i dessa andra kulturer i vad de redan tror på och redan gör med lite mer än kanske en tillfällig hänvisning till Bibelns Jesus Kristus. 1
Den sorgliga sanningen och verkligheten är att även om många folk och kulturer kan tro på någon typ av högsta varelse och har en känsla av rätt och fel (ingjutit i människan genom vårt gudagivna samvete), är evangeliet unikt genom att det är Guds uppenbarade ord och erbjudande om frälsning baserat på nåd enbart genom tro i motsats till ett evangelium om goda gärningar baserat på en tro på den medfödda godheten av mänskligheten och Guds vilja att acceptera alla och alla mänskliga frälsningsplaner.
Sanningen är att Gud har förklarat i sitt ord att alla är syndare och i behov av en Frälsare. Så även om det kan vara sant att Gud inte har kallat oss att påtvinga världens ursprungsbefolkningar europeiska eller västerländska seder, är evangeliet Guds "kultur" för hela mänskligheten genom att det kallar alla människor till omvändelse och tro på Jesus Kristus.
Allt jag kan säga är att jag personligen är så glad att Gud "påtvingade" sig själv på mig när jag tog emot Kristus som min Frälsare; och i både ”Leriga vatten” – en medicinmans dotter (i boken) och i ”Jag går aldrig tillbaka” - en före detta shaman eller häxdoktor (i filmen) - ligger två personers kraftfulla och övertygande vittnesbörd. Deras berättelser är bevis på att det är mer värdefullt att känna Jesus Kristus som Frälsare än allt världen har att erbjuda och uppmanar oss att överge de saker som inte behagar honom.
Trots att Gud har gett alla människor överallt ett samvete – en känsla av rätt och fel – kvarstår det att andligheten hos alla stammar och nationer måste ge vika för evangeliets sanning snarare än att försöka omforma evangeliet för att göra det mer välsmakande för någon speciell kultur.
När allt kommer omkring, vilken del av evangeliet skulle vi förändra? Faktum är att;
1 Kor 1:18 Ty talet om korset är visserligen en dårskap för dem som gå förlorade, men för oss som bliva frälsta är det en Guds kraft.
Således kvarstår det att evangeliet alltid kommer att vara stötande och politiskt inkorrekt för den icke-troende oavsett kulturell miljö. Evangeliet är stötande inte för att det är den "vita mannens religion" (vilket det aldrig var) utan för att det är det sätt som Gud valde för att återlösa mänskligheten - vilket framstår som dåraktigt för det köttsliga sinnet. Men som Skriften förklarar;
1 Kor 1:25 Ty Guds dårskap är visare än människor, och Guds svaghet är starkare än människor.
En fullt utvecklad "andlighet"
I ”Jag går aldrig tillbaka” berättar hövding Shoefoot om hur han blev shaman (dvs. häxdoktorn) och andligheten som följde. När jag tittade på hans vittnesbörd blev jag förvånad över insikten att när han beskrev sin andlighet som en shaman, beskrev han den andlighet som främjas i kyrkan i dag som "spetskristendom".Faktum är att hövding Shoefoots andlighet var långt före den nuvarande kontemplativa bönerörelsen och dagens New Age.
Dessutom införlivade hans folk redan andliga discipliner i sina meditativa metoder. När jag insåg detta lyssnade jag på hövding Shoefoot mycket uppmärksamt och med stort intresse eftersom jag då förstod att de hade utövat "kontemplativ andlighet"* och de "andliga disciplinerna" förmodligen i många århundraden - kanske till och med längre än ökenfäderna** (den meditation som ökenfäderna utövade härstammade trots allt inte från dem utan snarare ”lånad” från öster. 2)
När jag lyssnade på hur hövding Shoefoot beskrev sin andlighet som shaman, insåg jag också att han, samtidigt beskrev andligheten i kontemplativ bön, New Age och de andliga disciplinerna och var de kommer att vara i framtiden.
Så medan ökenfädernas meditativa metoder och discipliner fasades ut nästan till utrotning efter medeltiden och sedan återuppstod av katolska munkar som Thomas Merton och Basil Pennington, har Yanomamo bevarat och utvecklat dessa metoder och fört dem till fullt förverkligande .
Med andra ord, eftersom kyrkan och New Age-rörelsen är unisont och utvecklar dessa metoder, kommer de med tiden att bli som Yanomamo. Låt mig förklara.
I filmen beskriver hövding Shoefoot hur han introducerades till shamanism i tidig ålder eftersom han var långt framskriden för sin ålder i andlig skärpa, fick han veta. Liksom kontemplativ bön och New Age-meditation åstadkoms anslutning till "Gud" genom att gå in i ett förändrat medvetandetillstånd (dvs. tystnaden).
När det gäller Yanomamo, används en drog för detta ändamål tillsammans med skandering (mantra), rytm och dans. Andliga discipliner (för att inkludera undanhållning av mat (d.v.s. fasta) och sömn) används också för att göra de andliga sinnena mer akuta.
När jag lyssnade på hur hövding Shoefoot beskrev sin historia kunde jag se att han var mycket mer avancerad än dagens mystiker och kontemplativa böneledare. Han såg bokstavligen in i andevärlden och såg olika andar som Yanomamo till och med hade namn för.
Yanomamo schamanen erkänner andevärlden som en realitet, inte en vidskepelse. Enligt hövding Shoefoot ses andar av olika slag som önskvärda och uppmanas att "komma in i ditt bröst" medan andra undviks som onda.
Jag påminns om hur den kontemplativa pionjären Richard Foster varnar sina elever att akta sig för farliga andar när de utövar kontemplativ bön. I ”Faith Undone = Tro upplöst / ogjord” berättar Roger Oakland om detta:
Förespråkare för kontemplativ bön säger att syftet med kontemplativ bön är att stämma in på Gud och höra hans röst. Richard Foster hävdar dock att utövare måste vara försiktiga. Han medger att i kontemplativ bön "träder vi djupt in i den andliga sfären" och att det ibland inte är Guds rike även om det är "övernaturligt".
Han erkänner att det finns andliga varelser och att en bön om skydd bör sägas i förväg något med effekten av "Alla mörka och onda andar måste nu lämna." 3
Vad hövding Shoefoot insåg för sent är att ingen av dessa andar är goda, och de som anses vara onda kan inte heller undvikas. Han lärde sig att när en person väl går in i det ockulta eller kontemplativa riket, blir han underkastad de andar som bebor den sfären.
Kristna mystiker som ägnar sig åt kontemplativ bön tror att de möter den Helige Ande, men hövding Shoefoot såg bokstavligen att detta rike inte är bebott av något annat än demoner som med tiden också gjorde sin boning i honom (och i andra medlemmar av stammen).
Med detta i åtanke är det förståeligt att mycket av stammens verksamhet präglades av omoral och våld. Även antropologer som är osympatiska mot kristnandet av dessa stammar känner igen ett problem i deras sociala och inhemska interaktioner. Betrakta till exempel följande citat från en antropologisk källa angående rollen och behandlingen av fruar i Yanomamos kultur:
Det är intressant att se kvinnors beteende när deras män kommer tillbaka från en jaktresa eller ett besök. Männen marscherar långsamt över byn och drar sig tyst tillbaka i sina hängmattor. Kvinnan, oavsett vad hon gör, skyndar sig hem och lagar tyst men snabbt en måltid åt sin man.
Skulle hustrun vara långsam med att göra detta, har mannen rätt att slå henne. De flesta tillrättavisningar som utsätts av arga män tar formen av slag med handen eller med ett vedträ, men en hel del män är ännu strängare. Vissa av dem hugger sina fruar med den vassa eggen på en machete eller yxa, eller skjuter dem med en hullingförsedd pil i något icke-vitalt område, som i skinkorna eller benet.
Många män är angelägna om att straffa sina fruar genom att hålla den varma änden av en glödande pinne mot dem, vilket resulterar i allvarliga brännskador. Det är inte ovanligt att en man skadar sin vilseledda hustru allvarligt; och några män har till och med dödat sina fruar. Kvinnor förväntar sig denna typ av behandling. De som inte är alltför hårt behandlade kan till och med mäta sin mans oro i termer av frekvensen av mindre misshandel de utsätts för.
Jag hörde två unga kvinnor diskutera varandras ärr i hårbotten. En av dem kommenterade att den andres man verkligen måste ta hand om henne eftersom han har slagit henne i huvudet så ofta! - Vissa män - verkar tycka att det är rimligt att slå sin fru då och då "bara för att hålla ordning på dem". 4
I brist på utrymme, låt mig bara säga att mäns interaktioner med varandra både inom och mellan stammar ofta inte heller är fredliga. Men i vilket fall som helst spelar ”Native Spirituality = Infödd andlighet” *** en mycket viktig roll i dessa stammars händelser.
Nu föreställer jag mig att mitt uttalande som gjordes tidigare – att de som utövar ”kristen” kontemplativ bön eller New Age-mystik så småningom kommer att bli som Yanomamo – måste låta för extremt eller åtminstone ett uttalande med tungan i kinden.
I själva verket, med tanke på populariteten av mystiska meditativa metoder idag, skulle det ge mig mycket tröst att veta att jag har helt fel i detta påstående. Men jag är djupt oroad över människor, av vilka många är kristna, som fördjupar sig i kontemplativ bön, österländska meditativa metoder, yoga, Reiki och New Age-mystik och tror att de kommer att förbättra sig själva (och komma till ett mer upplyst medvetande) genom att göra det .
Alla dessa är ockulta metoder som kommer att binda användaren till den demoniska sfären även om han kanske tror att han förbinder sig med "goda" andar, andeguider eller den Helige Ande.
När jag ser att mystisk meditation har blivit så vanligt, inser jag att ett mycket stort antal människor också kommer se det uttalande jag just gjorde som fanatiskt eller som en konspirationsteori. Men faktum är att en konspiration redan är på gång, anstiftad av Satan själv och utförd av hans stora antal demoner.
Som Ray Yungen föreslår i sin bok ”A Time of Departing = En tid för avsked” kommer mystiken att ha mycket att göra med den stora villfarelse som redan sveper över världen. Han påpekar att en mystisk sektor eller element bebor de olika religionerna i världen, så det skulle bara vara vettigt att om världens religioner ska förenas kommer mystiken att spela en stor roll.
Det är inte ovanligt att människor går med i New Age-rörelsen eller ägnar sig åt yoga eller meditativa metoder som kontemplativ bön för att skörda fördelar för hälsan, för att inkludera högre nivåer av avslappning eller för att leva ett mer segerrikt liv, men hela tiden introduceras de till något demoniskt både till ursprung och funktion.
Bibeln gör ett tydligt uttalande om ockulta eller mystiska sedvänjor i 5 Mos 18:9-12 genom att slå larm om att dessa seder är "en styggelse för HERREN." Sedan varnade Jesus också för att be som hedningarna gör genom att använda ”fängslande upprepningar” (Matt 6:7), vilket är en tydlig anklagelse mot skandering eller de mantra liknande ord och fraser som används i kontemplativ eller meditativ bön.
Den enda verkliga skillnaden mellan Yanomamos mystik eller infödda andlighet och dagens "kristna mystiker" är att Yanomamo har en fullt utvecklad andlighet och ligger långt före nutidens mystiska ledare och kontemplativa böneförespråkare.
Ett exempel på detta är att Yanomamo har utvecklat ett bredare utbud av tekniker som gör det möjligt för dem att snabbare komma in i "tystnaden". Till exempel används ett läkemedel som snabbt för deltagaren till ett förändrat medvetandetillstånd.
En dödlig riktning
Nu, eftersom Yanomamo har utövat mystik och de andliga disciplinerna under en mycket lång tid, är det naturligt att det som de har förverkligat med tiden kommer att bli resultatet av dessa metoder som sveper igenom våra kyrkor idag.
Så, utan att försöka eller låtsas vara profetiska, kan vi förutsäga resultatet av dessa metoder baserat på vart de har fört Yanomamo och andra folk som utövar infödd andlighet. Anledningen till att jag kan säga dessa saker är för att när Yanomamo shamanen ägnar sig åt mystik kommer han in i samma mystiska rike som kristna gör när de ägnar sig åt kontemplativ bön.
I båda fallen går de in i en ockult sfär och överlämnar sig själva till de demoner som bor i dessa riken. Tyvärr är demonerna inte barmhärtiga utan poserar snarare som ljusets änglar eller den Helige Ande och leder utövaren bort från evangeliets enkla sanning. Samtidigt som de lovar mycket, levererar de det som i slutändan är skadligt för utövaren.
För närvarande sveper kontemplativ eller mystisk bön igenom kyrkan med försäljningsargumenten att den förbättrar dig fysiskt, mentalt och du får andligt välbefinnande genom att inkludera avkoppling och en direkt koppling till att höra från Gud.
Men som vi har försökt visa under de senaste två decennierna med vårt forskningsmaterial, så förbinder kontemplativ bön och mystik en med en andlig sfär, men den sfären är inte Gud, och den är inte bra.
Och medans New Age-rörelsen utlovar en Vattumannens (eller upplysningens tidsålder) som en tidsålder av fred och enhet, om vi alla ägnar oss åt mystisk bön, indikerar Bibeln att de sista dagarna kommer att präglas av oroligheter och krig.
Och om vi tittar på Yanomamo, som har utövat andlighet i århundraden, kan vi se att dessa stammars mäns och kvinnors liv inte präglas av fred utan av oro och våld. Om allt som mystikerna säger är sant, skulle du tro att när antropologerna upptäckte Yanomamo-folket skulle de ha upptäckt utopisk lycka och himmelsk oskuld; snarare upptäckte de våld och oroligheter.
Yanomamo
har försökt och bevisat att andlighet inte är det som
upprätthåller ett folk, men som hövding Shoefoot påpekar efter
sin omvändelse, är vårt hopp bara i Jesus Kristus. Det är
tragiskt ironiskt att medan en Yanomamo hövding, likt hövding
Shoefoot, har tids-prövat och bevisat att mysticism inte fungerar
och nu har vänt sig till Jesus, vänder sig otaliga kristna nu till
mysticism (det är just det som hövding Shoefoot avstod från) för
att hitta svar.
Babylon
Intressant nog hänvisar Uppenbarelseboken till återuppkomsten i de sista dagarna av "den stora staden Babylon" (Upp 18:21) som i forna tider var ett centrum för avgudadyrkan och mystik men i den yttersta tiden kommer att vara merkantilt nav för falsk religion. Uppenbarelseboken 18 beskriver Babylon som "djävlars boning och varje ful ande och en bur för varje oren och hatisk fågel" (Upp 18:2).
Men hur kan det komma sig att en stad som utövar kontemplativ bön och mystik kan bli ogillad av Gud i en sådan grad? Är det inte för att det mystiska eller ockulta riket är djävlarnas boning? Hövding Shoefoot säger att det är så.
Av ytterligare betydelse är vers 23 som säger, "för dina köpmän var de stora män på jorden; ty genom dina trolldomar blev alla folk vilseledda” (Uppenbarelseboken 18:23). Om vi konsulterar Strongs Konkordans finner vi att det grekiska ordet som används för "trolldomar" är farmakeia (apotek) som betyder medicin och kommer från ordet farmakon som betyder droger (d.v.s. trolldrycker).
Det verkar därför mycket möjligt att de sista dagarnas mystiker kommer att införliva droganvändning i sina mystiska metoder, och som indikeras i vers 23 ovan, kan detta bli en stor försäljningssträvan där människor över hela världen kommer att använda sinnesförändrande läkemedel.
Den katolske mystikern Thomas Merton, som hjälpte till att bana väg för kontemplativ bön att komma in i vår generation, sa att han tyckte synd om 60-talets hippies som använde LSD eftersom de, som han påpekade, kunde ha uppnått samma resultat genom att utöva kontemplativ bön.5 Men den yttersta tidens mystiker kanske faktiskt tycker synd om Thomas Merton eftersom droganvändning kan göra det mystiska tillståndet mycket lättare att uppnå för vem som helst.
Kontemplativ bön kräver en viss ansträngning genom att införliva ett mantra liknande ord eller en fras för att skapa ett hypnotiskt tillstånd, medan samma resultat i framtiden skulle kunna uppnås genom att ta ett piller eller andas in röken från en drog (som marijuana****) )—därav "omedelbar" andlighet!
Ändå kommer Guds uttalande om sådana sedvänjor att vara, "för av dina trolldomar blev alla nationer bedragna." Tydligen kommer vad som än händer att vara en massiv global ansträngning, och genom det kommer människor över hela världen att leva i stor villfarelse.
Svepande världen
Kanske "Babylon den stora" som det talas om i Uppenbarelseboken 18 syftar på återuppkomsten av en bokstavlig stad av mystisk praxis och avgudadyrkan i de sista dagarna, men åtminstone måste den hänvisa till ett tillstånd som kommer att svepa över värld. Mystik kommer att utövas på global skala. Och hela tiden kommer massorna att tro att de behagar Gud genom att utöva mystik, ofta med hjälp av droger.
Sedan tar det här kapitlet i Uppenbarelseboken fram en sista punkt där det står: "Och i henne hittades blod från profeter och heliga och av alla som dödades på jorden" (Upp 18:24). Får jag återigen påpeka att mystik (eller ockultism) förbinder en med en andevärld bebodd av demoner som utger sig för att vara ljusets änglar.
Ockultisten Alice Bailey, under inflytande av sina andliga guider, förutspådde att medan New Age-meditation kommer att främjas och drivas av den avfälliga kristna kyrkan, kommer kristna som inte kommer att överge trons grunder att ses som de som står i vägen för att föra in denna tidsålder av upplysning – en tidsålder av fred där alla ser sin egen gudomlighet och enhet med allt (vilket för övrigt är "frukten" av kontemplativ bön).
New Age-ledaren Barbara Marx Hubbard föreslår att dessa motståndare till den nya världen / nya reformationen kommer att vara som en cancer som måste skäras ut ur jorden. Hon kallar denna eliminering för "urvalsprocessen".6
Min fråga är; Vad kan vara mer hycklande och djävulskt än att tro att förintelsen av gudfruktiga människor kommer att åstadkomma fred?
"Kyrkornas förnyelse"
Ändå går fler och fler kristna med i kontemplativ eller mystisk bön, och tror att det kommer att göra dem andligt starkare när motsatsen är fallet. Faktum är att det som kristna dras in i är mycket antikristligt till sin natur. Vår forskning visar att de som ägnar sig åt kontemplativ bön över tid ser mindre och mindre relevans för korset (försoningen) - det blir onödigt.
Anledningen till detta är ganska enkel: kontemplativ bön får en person att känna sig ett med och en del av Gud där ett offer för synd inte längre är meningsfullt. Som en New Age-mystiker sa: "Den Enda Frälsarens era är över." 7
Shamanism, kontemplativ bön och New Age-meditation är en och samma sak. Som en anhängare av mystik förklarar, "Meditationen hos avancerade ockultister är identisk med bönen från avancerade mystiker." 8
Thomas Merton identifierade sig med buddhismen (han "ämnade bli en så bra buddhist som han kunde"). 9 eftersom han insåg att de buddhistiska munkarnas bön var densamma som hans.
Alice Bailey, som jag anser vara New Age-rörelsens "mamma", förutspådde att New Age (eller ockult) andlighet inte skulle komma in i världen genom att gå runt den kristna kyrkan utan snarare genom den. Hon kallade det "förnyelsen av kyrkorna." 10 Ray Yungen förklarar detta och säger:
Istället för att motsätta sig kristendomen kommer det ockulta fånga och blanda sig med kristendomen och sedan använda den som sitt primära redskap för att sprida och ingjuta New Age-medvetande! 11
Med andra ord, ockult bön över hela världen håller på att gå till sin spets och medför det stora avfallet som Bibeln förutspår kommer att hända. Nutida förespråkare kallar det kvantandlighet; och genom att låna termer som används i fysiken, berättar de för oss att om tillräckligt många människor mediterar samtidigt kommer vi att uppnå en kritisk massa, och vi kommer då att bevittna gryningen av Vattumannens tidsålder där fred kommer att styra vår planet.
Men Alice Bailey och New Age-ledare som följer samma övertygelse ser kristna som inte utövar New Age-meditation som i vägen eftersom de inte är "vibrationssympatiska".12 Sådana människor, hävdar de, måste vara utslagen!
I sin vilja eller att överge sanningen?
Vad
blir slutet för denna återuppståndna stad Babylon? Uppenbarelse
säger:
Därför skola hennes plågor komma på en dag, död och
sorg och hungersnöd; och hon skall brännas upp med eld, ty stark är
Herren Gud, som dömer henne. (Upp 18:8)
Och återigen står det, "ty på en timme kommer din dom" (Upp 18:10).
Tydligen kommer domen som kommer att bli snabb och sträng.
Så även om vi bara kan spekulera i detaljerna om vad som kommer att hända, kan vi vara säkra på att en massiv vanföreställning kommer att omfatta världen och att allvarlig dom också kommer att äga rum. Bara genom att veta detta, låt oss, som troende på Herren Jesus Kristus, hålla fast vid Guds ord och evangeliets budskap.
Jesus dog på korset för att rädda syndare och uppstod från de döda för att besegra döden; vårt hopp är till honom - inte någon annan stans - ingen annan. Och även om det är skrämmande att tänka på förföljelse av de troende, är det mer skrämmande att tänka på Guds dom över de som överger Guds ord för en lögn.
Må vi komma ihåg att oavsett vad vi kan lida som kristna, är den säkraste platsen att vara i Guds vilja. När vi vet detta, låt oss uppmuntra varandra med den tröst och det hopp som finns i Herren.
At Lighthouse Trails, we have a sense of urgency to call all Christians to return to their true roots. Our loyalty needs to be with our Savior and not with the traditions of men.
På Lighthouse Trails har vi en känsla av brådska att uppmana alla kristna att återvända till sina sanna rötter. Vår lojalitet måste vara med vår Frälsare och inte med människors traditioner.
Vi ser efter det välsignade hoppet och den stora Gudens och vår Frälsares Jesu Kristi härliga uppenbarelse; Han gav sig själv för oss, för att han skulle befria oss från all orättfärdighet och rena sig ett eget folk, nitiskt för goda gärningar. (Tit 2:13-14)
Om du vill beställa kopior av droger, meditation och "A Fully Developed Spirituality" klickar du här på engelska på originalets sida.
Slutnoter:
Nanci Des Gerlaise addresses this issue of cultures in Muddy Waters and also in her booklet Can Cultures Be Redeemed? Both available through Lighthouse Trails and on Amazon.
Roger Oakland, Faith Undone (Eureka, MT: Lighthouse Trails Publishing), p. 98.
Ibid., p. 99; citing Richard Foster, Prayer: Finding the Heart’s True Home (Harper: San Francisco, 1992, First Edition), p. 157.
Napolean A. Chagnon, Yanomamo: The Fierce People (New York, NY: Holt, Reinhart and Winston, 3rd edition), pp.112-113.
A statement by Matthew Fox who was quoting Thomas Merton from a statement Merton told him in 1967; http://web.archive.org/web/20060425035122/nineoclockservice.tripod.com/mattiefx.htm.
Read Warren Smith’s book False Christ Coming: Does Anybody Care? (chapter 2) or his online article at https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=15611) discussing the “Selection Process.”
Neale Donald Walsch, The New Revelations: A Conversation with God (New York, NY: Atria Books, 2002), p. 157.
Richard Kirby, The Mission of Mysticism (London, UK: SPCK, 1979), p. 7. as cited in A Time of Departing, 2nd ed., p. 32.
David Steindl-Rast, “Recollection of Thomas Merton’s Last Days in the West” (Monastic Studies, 7:10, 1969).
Alice Bailey, Problems of Humanity (New York, NY: Lucis Publishing, 1993), p. 152.
Ray Yungen, A Time of Departing (Eureka, MT: Lighthouse Trails Publishing, 2nd edition), p. 124.
Yungen states: “The term ‘vibrationally sympathetic’ here means those who suspend thought through word repetition or breath focus—inward mental silence. That is what attracts them. That is their opening. That is why New Ager Tilden Edwards called this the ‘bridge to far Eastern spirituality,’ and this is what is being injected into the evangelical church!” (A Time of Departing, 2nd ed., p. 88). According to quantum spirituality, desirable changes can occur when a sufficient number of people are meditating, thereby achieving “critical mass.” Those who refuse to meditate will be seen as impeding this progress by not being “vibrationally sympathetic.”
*Contemplative Spirituality: A belief system that uses ancient mystical practices to induce altered states of consciousness (the silence) and is rooted in mysticism and the occult but often wrapped in Christian terminology. The premise of contemplative spirituality is pantheistic (God is all) and panentheistic (God is in all). Common terms used for this movement are “spiritual formation,” “the silence,” “the stillness,” “ancient-wisdom,” “spiritual disciplines,” and many others.
**The Desert Fathers were Catholic monks and hermits in the early Middle Ages who lived in the wilderness and practiced various mystical rituals.
***To understand the structure and complexities of Native Spirituality, read Muddy Waters.
****Read Richard and Linda Nathan’s booklet The Cross and the Marijuana Leaf, regarding marijuana, a drug which is fast becoming legalized for recreational use throughout the U.S.
To order copies of Drugs, Meditation, & “A Fully Developed Spirituality,” click here.
Posted in: Contemplative Practices, Contemplative Spirituality, Drugs/Marijuana, Mystical Practices, Native Spirituality, RESOURCES, The Role of Meditation Tagged: chief shoefoot, drugs, marijuana, meditation, mysticism, native spirituality, occult, Ray Yungen, Roger Oakland, selection process, yanomamo
https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=33919
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.