Av Roger Oakland
Översatt och inlagt med tillstånd
När vi läser igenom både Gamla och Nya testamentet blir en sak mycket uppenbar – kristendomen handlar om Jesus Kristus och om att bara tro på honom för frälsning. Skrifterna vittnar om den sanne Jesus, som klargjorde detta:
Ni forskar i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om mig. Men ni vill inte komma till mig för att få liv. Joh 5:39-40
Hela Bibeln leder oss till, vittnar om och fokuserar på världens enda Frälsare.
Filippus fann Natanael och sade till honom: "Den som Mose har skrivit om i lagen och som profeterna har skrivit om, honom har vi funnit, Jesus, Josefs son, från Nasaret. Joh 1:45
Och han började med Mose och alla profeterna och förklarade för dem vad som var sagt om honom i alla Skrifterna. Luk 24:27
Att lägga till Guds ord eller förvränga hans ord har förödande resultat. Att göra det, eller följa dem som gör det, är mycket farligt. I Bibelns allra sista kapitel läser vi denna dystra varning:
För var och en som hör profetians ord i denna bok betygar jag: Om någon lägger något till dessa ord skall Gud på honom lägga de plågor som det är skrivet om i denna bok. 19 Och om någon tar bort något från de ord som står i denna profetias bok, skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, som det står skrivet om i denna bok. Upp 22:18-19
Enligt Bibeln, om du följer en falsk Kristus baserad på icke skriftliga källor, kommer det att resultera i att ditt slut har separerats från den sanne Kristus och tillbringa evigheten i helvetet.
DEN KATOLSKA MARIA PEKAR PÅ DEN EUKARISTISKA KRISTUS
En artikel i Zenit (de primära katolska nyhetskällorna) den 17 april 2003 rapporterade att påven Johannes Paulus II hade uppmanat katoliker att åter fokusera på eukaristin och den eukaristiska tillbedjan från en encyklika som han hade skrivit kallad ”Ecclesia de Eucharistia = Nattvardsdyrkan”. Samma dag skickade Zenit ut ytterligare en nyhet som var lika viktig. Rubriken för denna artikel var "Maria har en plats i senaste *encyklika: Påven beskriver henne som en "eukaristins kvinna." 1
* Encykal = brev utsänt från påven till alla biskopar inom den romersk katolska kyrkan.
Artikeln började på följande sätt:
Det sista kapitlet i Johannes Paulus II:s encyklika "nattvadsdyrkan" är tillägnat Jungfru Maria – en överraskning i ett dokument tillägnat det heliga sakramentet. 2
Sedan detta intressanta uttalande från påvens 14:e encyklika: "Om kyrkan och eukaristin* är oskiljaktigt förenade, borde detsamma sägas om Maria och nattvarden." 3 Zenit lade en grund för den katolska kyrkan som inte finns någonstans i Skriften när de citerade påven.
Förhållandet mellan Jungfru Maria och nattvarden förklaras genom att hänvisa till den "eukaristiska tro" som Maria redan utövade "även innan nattvarden inrättades, av just det faktum att hon erbjöd sin jungfrulig livmoder för inkarnationen av Guds ord". 4
Artikeln avslutades med ett annat tungt vägande uttalande från påven:
Maria är närvarande tillsammans med kyrkan och som kyrkans moder vid vart och ett av våra nattvardsfirande. - Allra Heliga Maria, i vilken det eukaristiska mysteriet visar sig mer än i någon annan, som ett ljusets mysterium. 5
Tänk på konsekvenserna av detta uttalande! Enligt den katolska kyrkan, när den vigda prästen helgar oblaten under mässan, dyker inte bara "Jesus" upp, utan även "Jesus" mor dyker upp. Naturligtvis motsäger detta Bibelns bekräftelse att endast Gud är allestädes närvarande.
Det kan dokumenteras att en kvinna som påstår sig vara Jesu mor har förekommit på många platser över hela världen under en tid. 6 De som följer uppenbarelserna är mycket medvetna om Maria-eukaristiska sambandet som inte kan ignoreras.
FRED GENOM EUKARISTISK HÄNGIVENHET
Över hela världen betonar Marias uppenbarelse vikten av nattvarden. Med det ökande antalet Marianska uppenbarelser har det skett en motsvarande ökning av eukaristisk tillbedjan. 7 Detta är ingen överraskning för de miljoner som är hängivna "den välsignade modern". De som följer hennes meddelanden är medvetna om en intressant förutsägelse som den katolska Saint John Bosco gjorde 1862:
Det kommer att bli kaos i kyrkan. Stillheten kommer inte att återvända förrän påven lyckats förankra Petrus båt mellan de dubbla pelarna av eukaristisk hängivenhet och hängivenhet till Vår Fru. 8
Många tror att denna profetia är nära att uppfyllas. Till exempel, på senare år har uppenbarelsen uppmuntrat bildandet av grupper för evig eukaristisk tillbedjan. Dessa grupper uppgår till tusentals runt om i världen. 9 Deras enda syfte är att dyrka, tillbe och be till eukaristins Jesus dygnet runt, ständigt.
EUKARISTISK OCH MARIA ERAN
Naturligtvis har Marianska uppenbarelser alltid betonat den stora betydelsen av nattvarden. Speciellt har "Himmelens drottning" upprepade gånger uttalat att nattvarden, när den väl har helgats av en präst, blir Jesu bokstavliga kropp, blod, själ och gudomlighet, och därför är värd att dyrka och tillbedja. Till exempel fokuserade "Maria" mycket uppmärksamhet på sin Sons sanna närvaro i nattvarden i de nu berömda uppenbarelserna från Catherine Laboure på Rue du Bac, Paris 1830.
Marian teologer är konsekvent överens om att uppenbarelserna i Paris 1830 till Catherine Laboure, officiellt började en Maria era. Att denna uppenbarelse hade ett eukaristiskt tema överensstämmer med det ökande antalet uppenbarelser som har dykt upp under nittonde, tjugonde och nu tjugoförsta århundradena. Faktum är att nästan varje populär uppenbarelse idag betonar vikten av nattvarden. "Maria" uppmuntrar med eftertryck alla troende att ta emot det heliga sakramentet så ofta som möjligt för att ta emot de nåder som behövs för frälsning. Hon betonar också den viktiga roll som den eukaristiska Jesus kommer att ha i de sista dagarna.
I samband med dessa budskap har många eukaristiska "mirakel" rapporterats. Dessa mirakel inkluderar blödande och pulserande nattvardsvärdar (bröd/kex), värdar som inte faller sönder, värdar som talar och värdar som förvandlas till bilden av en man – förmodligen Jesus. Tester på flera uppenbarelse-platser bekräftar att blodet som kommer från mirakulösa värdar är autentiskt. Dessa mirakel presenteras som ett bevis av uppenbarelsen att Kristus verkligen är närvarande under utseendet av den helgade nattvardsbrickan.
VÅR FRU FATIMA BETONAR NATTVARDEN
De som hyllar Mariauppenbarelserna är förenade i sin tro att uppenbarelserna under århundradena alltmer har pekat på nattvardens centrala betydelse. Till exempel ägnar Thomas W. Petrisko sin bok ”Mother of the Secret = Modern till hemligheten” till att utforska denna intressanta koppling mellan viktiga Maria-uppenbarelser och Eukaristisk framträdande plats. Nedan är hans sammanfattning av Fatima-uppenbarelserna:
Uppenbarelserna av Jungfru Maria i Fatima, Portugal 1917 för tre herdebarn är mest ihågkomna för de otroliga tecken och hemligheter som ges där. Ändå måste det sägas att himlen verkligen markerade händelserna med en betydande inriktning för att fokusera de troendes uppmärksamhet på Jesu Kristi sanna närvaro i nattvarden. - 1916, ett år före Jungfru Marias första uppenbarelse, fick barnen en uppenbarelse av en ängel som håller en kalk i sin vänstra hand. En värd hängde ovanför kalken och några bloddroppar från värden föll ner i kalken. Ängeln lämnade kalken svävande i luften, knäböjde bredvid barnen och sa åt dem att upprepa följande bön tre gånger: ”O heliga Treenighet, Fader, Son och Helige Ande - Jag erbjuder dig Jesu Kristi dyrbaraste kropp, blod, själ och gudomlighet, närvarande i alla världens tabernakel, som gottgörelse för [synder].” 10
EUKARISTIN HÅLLS I CENTRUM I MEDJUGORJE
Det finns onekligen en stark hängivenhet till eukaristin på uppenbarelsen i Fatima. Emellertid är himmelsdrottningens eukaristiska tonvikt vid Medjugorje utan tvekan större. Vår Fru av Medjugorje har gång på gång sagt till visionärer att tillbe och dyrka Jesus i nattvarden och att ofta ta del av den heliga nattvarden. Medjugorje-visionären Vicka Ivankovic berättar vad den "välsignade modern" förklarade för henne om Kristi sanna närvaro i nattvarden:
Den välsignade modern säger att under varje mässa kommer Jesus personligen, i påtaglig form. Vi kan ta Jesus, i fysisk form, in i vår kropp. . . Detta är vårt sätt att ta emot Jesus i vårt hjärta. Jesus blir levande för oss genom nattvarden. 11
De som har besökt Medjugorje eller undersökt Vår Frus budskap är övertygade om att uppenbarelsen lär att nattvarden är källan och toppen av det katolska livet. Till exempel skrev den framlidne fadern Joseph A. Pelletier., en framstående teolog, i sin bok, ”The Queen of Peace Visits Medjugorje = Fredens drottning besöker Medjugorje”, att det centrala temat för uppenbarelserna i Medjugorje i första hand är eukaristisk:
I takt med att mer och mer information har kommit fram har det blivit allt tydligare att nattvarden står i centrum i Medjugorje och att Vår Fru redan från början talade med de sex siarna om nattvarden och dess betydelse med mer frekvens än man misstänkte. Detta hjälper till att förklara varför församlingen har lagt så stor vikt vid mässan och den offentliga tillbedjan av det heliga sakramentet. 12
VÅR FRU AV MEDJUGORJE LEDER NATTVARDEN
Fader Rene Laurentin håller i sin bok, ” Is the Virgin Mary Appearing at Medjugorje? = Visar Jungfru Maria sig i Medjugorje?, med Pelletier om Medjugorje och nattvarden. Laurentin skriver:
Vår Fru av Medjugorje leder till Kristus. När hon fick frågan om vilken bön som är bäst, svarade hon: ”Det är mässan, och du kommer aldrig att kunna uttömma dess storhet. Det är därför du ska vara där ödmjukt och förberedd.” Vid Medjugorje leder Jungfrun till nattvarden. Rosenkransen och uppenbarelsen flödar in i mässan. Maria har ibland dykt upp och visat Kristus, i hans barndom (första uppenbarelsen och julen 1983) eller i hans passion. När hon visar oss Kristus fortsätter hon att säga: "Gör vad han säger till dig." (Joh 2:5) 13
Följande meddelanden från Our Lady of Medjugorje resonerar med den katolska kyrkans eukaristiska vision:
Kära barn, jag är tacksam mot er på ett speciellt sätt för att ni är här. Älska oupphörligt altarets välsignade sakrament. Jag är alltid närvarande när de troende beundrar. (15 mars 1984) 14
Kära barn! Idag inbjuder jag dig att bli kär i altarets allra heligaste sakrament. Tillbed honom, små barn, i era församlingar och på så sätt kommer ni att förenas med hela världen. (25 sep. 1995) 15
GARABANDAL BETONAR NATTVARDEN
Budskap som ges av uppenbarelsen av Maria som dök upp i Garabandal, Spanien återspeglar de som gavs i Medjugorje:
Många uppoffringar måste göras. Mycket bot måste göras. Vi måste göra många besök i det heliga sakramentet, men först och främst måste vi vara goda. Om vi inte gör detta väntar oss straff. 16
I sin bok, Hemlighetens mor, skriver Petrisko följande om vikten av nattvarden i Garabandal, Spanien:
Medan den påstådda övernaturliga karaktären och det profetiska elementet i uppenbarelserna i Garabandal noteras, tolkas dess budskap av många experter som övervägande eukaristiskt. Denna åsikt förstärks av det faktum att visionärerna fotograferades och fick på sina tungor osynliga och sedan synliga nattvardsvärdar från en ängel. 17
Ted och Maureen Flynn, i sin bok, ”The Thunder of Justice = rättvisans åska”, är överens om att Garabandal har ett övervägande eukaristiskt tema:
En annan anmärkningsvärd händelse av Garabandal betonade vikten av nattvarden. En ängel dök upp som bar en gyllene kalk. Ängeln bad barnen att tänka på den som de skulle ta emot. Han lärde dem att recitera ”*Confiteor = Jag erkänner”, varefter han gav dem nattvarden. Han lärde dem också att säga ”*Anima Christi = Kristi själ” i tacksägelse. Dessa direkta ingripanden inträffade regelbundet när prästen från grannbyn Cosio inte kunde komma till Garabandal. 18
*Confiteor = en bön där man erkänner sin synd i den katolska mässan.
Confiteor |
Jag erkänner |
I confess to almighty God and to you, my brothers and sisters, that I have greatly sinned in my thoughts and in my words, in what I have done, and in what I have failed to do; through my fault, through my fault, through my most grievous fault; therefore I ask blessed Mary ever-Virgin, all the Angels and Saints, and you, my brothers and sisters, to pray for me to the Lord our God.
I confess to Almighty God, to blessed Mary ever Virgin, to blessed Michael the Archangel, to blessed John the Baptist, to the holy apostles Peter and Paul, and to all the saints that I have sinned exceedingly in thought, word, and deed, through my fault, through my fault, through my most grievous fault. Therefore, I beseech blessed Mary ever Virgin, blessed Michael the Archangel, blessed John the Baptist, the holy Apostles Peter and Paul, and all the saints, to pray for me to the Lord our God. Amen. |
Jag
bekänner för den allsmäktige Gud |
*Anima Christi = En mystisk bön till Jesus av medeltida ursrpung.
Anima Christi |
Kristi Själ |
Anima Christi Soul of Christ, sanctify me. Body of Christ, save me. Blood of Christ, inebriate me. Water from the side of Christ, wash me. Passion of Christ, strengthen me. O good Jesus, hear me. Within your wounds, hide me. Let me never be separated from you. From the malignant enemy, defend me. In the hour of my death, call me, And bid me come to you, That with your saints I may praise you Forever and ever. Amen. |
Anima
Christi |
ÖVERALLT BETONAR MARIA EUKARISTIN
Uppenbarelser från jordens fyra hörn uttrycker detta gemensamma och centrala tema: Eukaristin har kraften att förvandla världen; eukaristin bör dyrkas; Eukaristisk tillbedjan kommer att ge fred och enhet. Meddelanden som kommer från så olika platser som Amsterdam, Holland; Akita, Japan; Rom, Italien; Naju, Korea; Bayside, New York; och Budapest, Ungern förmedlar alla denna gemensamma idé. Det som följer är exempel på de många budskapen från uppenbarelser som betonar den stora betydelsen av nattvarden:
Vår fru har dykt upp privat för Marisa Rossi i Rom. I juni 1993 bad hon - att hennes budskap - om nattvarden skulle offentliggöras. Vår Fru säger: "Jag är EUKARISTENS MODER" och hon vill sprida en förnyad och stark hängivenhet över hela världen för detta stora sakrament. 19
Under invigningen såg jag plötsligt ett ljus komma från kalken. . .
När jag gick till nattvarden och återvände till min plats, började den heliga värden röra sig på min tunga och jag hörde Jungfruns röst säga: "Nu har du mött Herren." 20
Du måste bestämt tro att Jesus verkligen är närvarande i Värden som människa och Gud! Du måste tro att du verkligen möter Honom, och mer än så, förena dig med Honom i nattvarden. 21
Min Son kommer alltid att finnas där i nattvarden. En vederbörligen ordinerad och helgad hand av en juridisk företrädare, din präst, kommer alltid att kunna föra till dig Min Sons kropp och blod i nattvarden. - Han kommer till dig fysiskt och andligt. 22
Säger du väl eukaristins bön? Låt oss sedan be det tillsammans: "Åh, Jesus är verkligen närvarande i det allra heligaste sakramentet. Jag erbjuder min kropp och själ att bli ett med Ditt Heliga Hjärta [vilket är ”transsubstantierat = förvandlat till Jesu bokstavliga kropp och blod” och offrat på världens altare och beröm till Fadern, vädjande om hans rikes ankomst. 23
I dessa dagar kommer ni att höra om många eukaristiska fenomen som äger rum. Du kommer att förnyas i din totala vördnad för min gudomliga Son i det heliga sakramentet, och snart kommer tiden då Tabernaklet återförs till sin rättmätiga och rätta plats i kyrkan. 24
Jag har manifesterat bilderna av den heliga eukaristin på olika sätt så att alla mina barn kan förstå vikten av den heliga eukaristin. Bli snabbt flammande lågor av kärlek, gottgörelse och tillbedjan till Herren som är i det heliga sakramentet. 25
Intressant nog, i det sista exemplet som just gavs avslöjar Maria-uppenbarelsen att hon är ansvarig för att dessa tecken och under inträffar (istället för att det finns en naturlig återgivning av värden själv). Med andra ord, ovanliga mirakel utförs av denna uppenbarelse för att få det att verka som att värden verkligen är Jesu kött och blod.
JESU EUKARISTISKA REGERINGSTID
Uppenbarelsen av Maria förklarar att kulmen på hennes uppenbarelser kommer att inleda Jesu eukaristiska regeringstid. Till Fader Gobbi, chefen för ”Marian Movement of Priests = Mariarörelsen av präster”, förkunnar hon att den Eukaristiska Jesus snart kommer att förvandla mänskligheten!
Idag ber jag alla att öppna dörrarna till Jesus Kristus som kommer. Jag är den andra advents moder och dörren som öppnas mot den nya eran. Denna nya era kommer att sammanfalla med Jesu eukaristiska regerings största triumf. För detta inbjuder jag dig att under detta extraordinära år få kulten av tillbedjan, gottgörelse och kärlek till den allra heligaste nattvarden att blomstra överallt. - Låt eukaristin bli centrum för din bön, i ditt liv. 26
Faktum är att Kristi härliga regerings ankomst kommer att sammanfalla med den största glansen av hans eukaristiska regering bland er. Den eukaristiska Jesus kommer att frigöra all sin kärlekskraft, som kommer att förvandla själar, kyrkan och hela mänskligheten. 27
Kristi härliga regeringstid kommer att sammanfalla med triumfen för Kristi eukaristiska styre. - Jesus kommer framför allt att manifesteras i mysteriet med hans eukaristiska närvaro. 28
Mariaexperter är överens om att triumfen för Marias obefläckade hjärta, profeterat i Fatima, kommer att vara direkt kopplad till evig tillbedjan av det heliga sakramentet. Fader Martin Lucia, som skriver i tidskriften ”Immaculata = Obefläckad”, förklarar att alla Marianska uppenbarelser kommer att kulminera segerrikt i Jesu eukaristiska styre:
Budskapet
för alla Mariauppenbarelser, både förr och nu, är att Marias
obefläckade** hjärtas triumf kommer att kulminera i Jesu heliga
hjärtas eukaristiska styre. Den eukaristiska riket kommer genom evig
tillbedjan av Jesus i det heliga sakramentet. 29
Inte
överraskande är
att
påven Johannes Paulus II själv anspelade på denna fullbordan av
uppenbarelser i sin encyklika, Frälsarens Moder:
Det kristna folkets fromhet har alltid mycket riktigt anat en djup koppling mellan hängivenhet till den heliga jungfrun och tillbedjan av nattvarden: Detta är ett faktum som kan ses i liturgin i både väst och öst, i traditionerna i religiösa familjer, i de moderna andlighetsrörelserna, inklusive de för ungdomar, och i pastoral utövande av de Marianska helgedomarna. Maria vägleder de troende till nattvarden. 30
EUKARISTISKA MIRAKEL
Den ödmjuka Maria i Bibeln hänvisade naturligtvis aldrig till nattvarden. Hon instruerade aldrig Kristi efterföljare att tillbe nattvarden. Men denna översikt över budskap som ges av "Eukaristins moder" runt om i världen, visar att uppenbarelsen som påstår sig vara Maria konsekvent leder efterföljare att koncentrera sig på Kristi verkliga närvaro i nattvarden. Och som för att bekräfta "Marias" budskap, på många av dessa uppenbarelseplatser har eukaristiska mirakel som blödande nattvardsvärdar inträffat.
Till exempel, i Betania, Venezuela, platsen för en populär Mariansk uppenbarelse, analyserades en blödande nattvardsvärd kemiskt. Det analyserade provet visade sig vara mänskligt blod. Här är en sammanfattning av Betania Eukaristiska miraklet som finns nedtecknat i boken, ”Cenacle Formationsmanual och bönbok”. Den här boken distribueras av de eukaristiska apostlarna av gudomlig barmhärtighet och berättar om många eukaristiska mirakel:
Alla mirakel som anges inträffade för flera hundra år sedan. Men miraklet som inträffade under mässan i Betania, Venezuela, ägde rum på den obefläckade avlelsens högtid 1991. En avskild värd, verkligen Vår Herres kött, började blöda. Ett efterföljande medicinskt team drog slutsatsen att materialet som ”extruderades = stöta ut/driva bort” från värden var blod av mänskligt ursprung. Den lokala biskopen förklarade att det var ett tecken på transsubstantiation och sa: "Gud försöker visa för oss att vår tro på den avskilda Värden är äkta."
Många andra extraordinära händelser har inträffat i Betania, inklusive många påstådda uppenbarelser av den välsignade modern som bevittnats av flera tusen människor, flera fysiska och andliga helande, och en mystiker vid namn Maria Esperanza som har gåvorna *stigmata, *bilokalisering och *levitation under bön. Biskopen har själv bevittnat fenomenen och skrev i ett pastoralt brev att han efter noggrant studium har förklarat uppenbarelserna autentiska och av övernaturlig karaktär. 31
*Stigmata = märken som visar sig på personens händer, fötter eller sida, som såren Jesus fick när han blev orsfäst.
*Bilokalisering ett koncept djupt rotat inom katolska mystik. Det betyder att en person kan visa sig på flera platser samtidigt.
* Levitation = någon som kan få sig själv, andra eller objekt att lyftas upp och sväva i luften.
Många fler exempel skulle kunna nämnas. Till exempel, i Stich, Tyskland, analyserades en blödande värd som färgade altarduken kemiskt vid det polykliniska institutet vid universitetet i Zürich. Ingen på institutet fick kännedom om källan till fläckarna. Fläckarna analyserades med fyra olika metoder för kemisk identifiering och i varJE fall var fynden desamma – fläckarna var mänskligt blod. 32
JESU UPPENBARELSER BEKRÄFTAR DEN EUKARISTISKA KRISTUS
Om "Marias" uppenbarelser inte övertygar skeptikern, och om mirakel inte räcker för att övertyga cynikern, finns det en ännu starkare validering som erbjuds för att få alla frågor eller undersökningar med Skriften att se syndiga ut i bästa fall, eller starkare uttryckt, hädiska . Uppenbarelser av "Jesus" själv dyker upp. Ja, uppenbarelser av Jesus har också rapporterats över hela världen, om än med en mycket lägre frekvens, och de uppmärksammar också Jesu "sanna" närvaro i nattvarden. Lyssna på denna beskrivning som ägde rum i Alberta, Kanada:
Efter nattvarden kunde jag se värden i monstransen (bild till höger) och sedan täcktes den snabbt över. Jesus sa: "Mina kära människor, i dag firar ni Min instiftande av Mitt heliga sakrament genom att Min Närvaro kommer in i brödet och vinet vid mässan. Tro, Mina trogna, att Jag verkligen är närvarande i det helgade brödet och vinet. Du har bevittnat många mirakel av Mitt Verkliga Blod som kommit fram runt om i världen vilket är beviset för dessa icke troende. Jag säger er, vid varje mässa bevittnar ni Mitt mirakel i Transsubstantiationen när brödet och vinet görs till Min Kropp och Blod. Dra nytta av denna tid för att dyrka Mig i presentationen av Min Värd, för en tid kommer då detta privilegium kommer att tas bort. Jag rekommenderar er alla att uppmuntra era präster att ha evig tillbedjan av min värd.” 33
Många av miraklen har bevisats vara riktigt blod av forskarna. Även inför verkligheten och tekniska bevis är det fortfarande många som inte tror på Min verkliga närvaro. Detta förnekande av Min närvaro är den värsta av förolämpningar och en respektlöshet för Min gåva av nattvarden. Det är därför samma människor, som avvisar Min Närvaro, inte känner att det är nödvändigt att bekänna sina synder. De som undervisar mot Min Verkliga Närvaro och lägger ner dessa mirakel, är de verkliga hädarna. - De, som inte älskar Mitt heliga sakrament, är de ljumma som jag kommer att spy ur min mun. 34
VARFÖR EUKARISTIN ?
Det finns många fler eukaristiska budskap och rapporterade mirakel. Men frågan vi måste ställa oss är varför? Varför uppmuntrar uppenbarelsen av Maria de troende att älska och tillbedja den avskilda värden? Hennes många budskap om eukaristin har sporrat bildandet av flera tusentals eukaristiska bönegrupper och eviga eukaristiska tillbedjans-grupper över hela världen. Var detta hennes mål? Självklart ja! Men kanske hon har ett mycket större mål i åtanke?
I min bok, ”Another Jesus = En annan Jesus: the Eucharist Christ and the New Evangelization = Eukaristins Kristus och den nya evangelisationen” visar jag hur Marias uppenbarelser motsäger skrifterna och erbjuder ett falskt evangelium. Hon är inte Bibelns Maria, utan rättare sagt, snarare en satanisk förfalskning. Skulle därför en demon sträva efter att få världen att tillbe och lita på Bibelns sanne Jesus? Eller är det mer troligt att dessa bedragare skulle leda världens människor att tillbe "en annan Jesus" eller en falsk Kristus?
Uppmärksamhet på den eukaristiska Kristus får fokuset lagt på sig, inte bara av påvar i den katolska kyrkan utan också från uppenbarelser som påstår sig vara Jesu moder. Kunde deras vision om en global utveckling mot den eukaristiska Jesus verkligen inträffa?
(Se bilagan nedan för slutnoter. Om du vill beställa kopior av The Catholic Mary & Her Eucharistic Christ klickar du här på originaltes sida Obs” på engelska. = click here)
* Den katolska kyrkans eukaristin är baserad på begreppet transsubstantiation, en övertygelse om att den katolske prästen har makten att förvandla ett bröd till Jesu kropp, blod, själ och gudomlighet.
** Läran om den obefläckade avlelsen lär att Maria, från befruktnings-ögonblicket, var fri från all arvsynd (d.v.s. att Maria var en syndfri kvinna). Denna doktrin motsäger naturligtvis Bibeln där det står: "alla har syndat" och Marias egna ord när hon sa: "min ande har fröjdat sig i Gud, min Frälsare. Ty han har betraktat sin tjänarinnas låga stånd” (Luk 1:47-48); Bibeln skildrar inte heller Maria som en syndfri kvinna, som, om så vore fallet, inte skulle ha något behov av en Frälsare.
Bilaga följer efter slutnoteringarna:
Slutnoteringar:
1.
“Mary Has a Place in Latest Encyclical” (Zenit, April
17, 2003, http://www.zenit.org/article-7085?l=english).
2.
Ibid.
3. Ibid.
4. Ibid.
5. Ibid.
6. Jim
Tetlow, Messages
from Heaven (Fairport,
NY: Eternal Productions, 2002, available through Lighthouse
Trails).
7. Eucharistic Adoration is the worship and prayer
offered by Catholics and others to Jesus in the Eucharist, when
kneeling in front of the displayed consecrated Communion Host.
8.
“Prophecies of Interest: St. John Bosco” (The
American Inquisition,
http://web.archive.org/web/20070330163805/http://americaninquisition.blogspot.com/2006/02/prophecies-of-interest-st-john-bosco.html).
9.
The Real Presence Association: Churches and Chapels that have
Eucharistic Adoration, http://www.therealpresence.org/chap_fr.htm.
This web site lists over 7,000 adoration sites in the US
alone.
10. Thomas W. Petrisko, Mother
of the Secret (Santa
Barbara, CA: Queenship Publishing, 1997), p. 113.
11. Ibid., pp.
185, 186.
12. Fr. Joseph A. Pelletier, The
Queen of Peace Visits Medjugorje (Worchester,
MA: Assumption Publications, 1985), p. 205.
13. Rene Laurentin,
Is the Virgin Mary Appearing at Medjugorje? (Frederick, MD: Word
Among Us Press; First English language edition edition—June 1984),
p. 120.
14. Richard J. Beyer, Medjugorje
Day By Day
(Notre Dame, IN, Ave Maria Press, July 18th meditation, Message from
Our Lady of Medjugorje given on March 15, 1984,
http://medjugorje.org/msg84.htm).
15. “Our Lady of Medjugorje”
(http://medjugorje.org/msg95.htm, Message from Our Lady of
Medjugorje, Sept. 25, 1995).
16. “Garabandal – Pines Will
Enlighten The World”
(http://www.circleofprayer.com/garabandal-messages.html, Message from
Our Lady of Garabandal given on October 18, 1961. Error in original
quote).
17. Thomas W. Petrisko, Mother
of the Secret,
op. cit., p. 157.
18. Ted and Maureen Flynn, The
Thunder of Justice (Sterling,
VA: MaxKol Communications, Inc., 1993), p. 164.
19. “Our Lady
is Appearing in Rome,” “Messages of the Mother of the Eucharist”
(http://web.archive.org/web/20040727010135/http://members.aol.com/Linden59/EucharisticMiracles.html);
Messages to the visionary Marisa Rossi.
20. Josef Kunzli,
editor, The
Messages of the Lady of All Nations (Santa
Barbara, CA: Queenship Publishing, 1996), p. 110, message given on
May 31, 1967.
21. Peter Heintz, A
Guide to Apparitions (Sacramento,
CA: Gabriel Press, 1995), p. 219, message from Our Lady to visionary
Sister Dolores of Budapest, Hungary.
22. “Consecrated Hands,”
Our Lady of the Roses, Directives from Heaven (taken from These
Last Days,
Lowell, MI, #228, http://www.tldm.org/directives/d228.htm),
messages from Our Lady of the Roses to Veronica Lueken, November 23,
1974.
23. Teiji Yasuda, O.S.V., English version by John M.
Haffert, Akita:
The Tears and Message of Mary (Asbury,
NJ: 101 Foundation, 1989), pp. 194-195, message from Our Lady of
Akita, Japan to Sr. Agnes Sasagawa, July 6, 1973.
24.
“Apparitions of Jesus and Mary” (Message given by Our Lady to
Cyndi Cain, USA, Sept. 8, 1994,
http://web.archive.org/web/20000823193220/http://web.frontier.net/Apparitions/Cain.msgs94.html).
25.
“The Story of Naju”
(http://www.circleofprayer.com/julia-kim.html), messages from of Our
Lady to Julia Kim, Naju, Korea, June 27, 1993.
26. Fr. Don
Stefano Gobbi, To
the Priests, Our Lady’s Beloved Sons (St.
Francis ME: The National Headquarters of the Marian Movement of
Priests in the United States of America, 1998), p. 676, message given
to Father Gobbi, February 26, 1991, Brazil.
27. Ibid., p. 640,
message given to Father Gobbi, April 12, 1990, Italy.
28. Paul
A. Mihalik, The
Virgin Mary, Fr. Gobbi and the Year 2000 (Santa
Barbara, CA: 1998), p. 29, message to Father Gobbi, given on
November 21, 1993, Australia.
29. Father Martin Lucia “Fire
From Heaven”(Immaculata,
http://www.friendsofchristjesus.com/quotesontheeucharist.htm).
30.
Pope John Paul II, “Mother of the Redeemer” (Origins, Volume
16, Washington, DC, March 25, 1987), p. 762.
31. Bryan and Susan
Thatcher; Seraphim Michalenko, M.I.C., Cenacle
Formation Manual and Prayer Book (Stockbridge,
MA: The Association of Marian Helpers, 1999), p. 81.
32.
“Betania—I come to reconcile them”
(http://web.archive.org/web/20070714101152/http://members.aol.com/bjw1106/marian9.htm).
33.
John Leary, Prepare
for the Great Tribulation and the Era of Peace (Santa
Barbara, CA: Queenship Publishing, 1997, Volume VII), pp. 57, 58,
message from “Jesus” to John Leary.
34. Ibid., Volume XI, p.
8.
BILAGA: The Ultimate Sacrifice = Det slutgiltiga offret
Av Roger Oakland
Den katolske Jesus är den eukaristiske Jesus. Mariauppenbarelsens Jesus är också den eukaristiske Jesus. Den eukaristiska Jesus finns dock inte i Bibeln.
Johannes kapitel 1 säger att Jesus är Skaparen av allt (Joh 1:1-3). Han är evig (Upp 1:8). Han är syndfri. (1 Joh 3:5). Han är tidlös – oföränderlig (Hebr 13:8). I Kolosserbrevet kapitel 1 läser vi att Jesus, den som skapade allt, är den som förlöste oss från våra synder (Kol 1:13-18).
Är det inte rimligt att fråga: hur kunde Jesus, den evige Skaparen, vara beroende av en katolsk präst för att manifestera sin närvaro? Ingenstans i Bibeln står det att Jesus kan placeras och stängas in i en behållare gjord med människohänder. Inte heller behövs en präst för att åkalla hans närvaro.
Vidare visar det faktum att den eukaristiska Jesus återoffras vid varje mässa en annan stor konflikt med Bibeln. Återigen, i Hebreerbrevet, illustreras detta:
Därför är Kristus medlare för ett nytt förbund, för att de kallade skulle få det utlovade eviga arvet, sedan han genom sin död hade friköpt oss från överträdelserna under det första förbundet. Där det finns ett testamente, måste det tillkännages att den som har upprättat det är död. Först när han dör blir testamentet giltigt. Det träder inte i kraft så länge han lever. Hebr 9:15-17
Med andra ord, för att Nya testamentet skulle träda i kraft, var Jesus tvungen att dö "en gång för alla" (Hebr 10:10), vilket var det ultimata offret och beviset på hans gudomliga fullkomlighet. Att föreslå en återuppförande av det offer som en gång gjordes är att förringa själva viljan och syftet med Fadern och Jesu Kristi Herrens majestät, kraft och absoluta fullkomlighet. Och som Hebr 10:11-12 förklarar, är kontrasten mellan de två offren (människans mot Guds) att människans offer "aldrig kan ta bort synder" och att Gud "erbjöd ett enda offer för synder en gång för alltid."
Den katolska kyrkan gör Jesu offer som de upprepade offren av tjurar och getter i Gamla testamentet som aldrig kunde ta bort synder (Hebr 10:4). Jesus har "åstadkommit en evig återlösning". "Det är fullbordat" (Joh 19:30), som Jesus sa. Det övre rummet är utrymt. Korset är bart. Och graven är tom. Jesus har återuppstått. halleluja! Han bor nu i hjärtan hos dem som har litat på och trott på honom. Detta är verkligen anledning till glädje!
Jesus sa: "Jag är med er alltid intill världens ände" (Matt 28:20). Aposteln Paulus säger till oss att Kristus bor i alla troendes hjärtan (Ef 3:17). Kristna är Guds tempel – Guds Ande bor i oss (1 Kor 3:16).
Om intag av vigt bröd var det sanna sättet att ta emot Kristus, skulle det bara ge Hans närvaro under en kort tid. Bara medan brödet fanns kvar i matsmältningskanalen skulle Kristus vara i oss. Resten av tiden skulle han vara frånvarande.
Ändå säger den bibliska Jesus till oss: "Förbli i mig och jag kommer förbli i dig" (Joh 15:4) och "Jag kommer aldrig att lämna dig och inte överge dig" (Hebr 13:5).
Posted in: False Signs and Wonders, RESOURCES, Road to Rome, The New Evangelization Tagged: Catholicism, eucharist, eucharistic adoration, Eucharistic Christ, false signs and wonders, last days, mary, mary apparitions, mother of jesus, new evangelization, pope john paul 11, Roger Oakland, Roman Catholicism, vatican, visions
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.