tisdag 30 april 2024

Hur vi stärker tron hos våra barn och barnbarn med 5-minuters samtal

Av T. A. McMahon översatt och inlagt med tillstånd från LighthouseTrails

Ty av sådana är Guds rike ”svenska bibeln = Ty sådana hör Guds rike till”.

Idén till det här häftet kom från min kärlek till och erfarenhet av att undervisa unga människor, vilket har inkluderat undervisning i barnkyrka, söndagsskola i andra och tredje klass, bibelklass i mellanstadiet, ”Vacation Bible School Bibelskola under lovdagar” och säkerligen mina egna fem barn.

Min kallelse i Herren har dock i första hand varit apologetik (d.v.s. att skriva till försvar för tron – 1 Petr 3:15). För det ändamålet gjorde Herren nådigt det möjligt för mig att arbeta med Dave Hunt tills Herren tog hem honom. Det var ett enastående privilegium och en ständig lärandeupplevelse under fyrtio år av mitt liv. Trots det har mitt livs innerliga glädje varit att undervisa unga människor. Jag gillar särskilt de tidiga betygen.

Tanken på att undervisa andra och tredje klassare kan för vissa verka skrämmande. Mitt svar är detta: "Om du kan lära den gruppen kan du lära vem som helst." Jag säger det av anledningar som många kanske inte förstår.

De vanligaste reaktionerna är att barnen inte kan förstå lärorna, doktrinerna är för komplexa eller att de inte kan relatera till de flesta religiösa begreppen. Många tänker så men vi får den idén från Skriften. Låt mig förklara: Först och främst kan ett barn förstå det enkla evangeliet. Om det inte är fallet när det gäller barn, hur är det då med Timothy som undervisades av sin mormor Lois och av sin mor Eunice?

Och att du [Timoteus] från barnaåren har känt de heliga skrifterna, som kan göra dig vis till frälsning genom tron på Kristus Jesus. (2 Tim 3:15)

För det andra presenteras evangeliet i Guds ord på mycket tydliga och enkla sätt. Tänk på upplevelsen av den filippiske fångvaktaren. Han ropade i desperation till Paulus och Silas:

Vad måste jag göra för att bli frälst? (Apg 16:30)

Deras svar gjorde det mycket förståeligt vad fångvaktaren skulle göra. Det var knappast komplicerat:

Och de sade: "Tro på Herren Jesus Kristus, så skall du bli frälst och ditt hus." (v. 31)

Att han blev frälst krävde att han trodde på Herren Jesu Kristi person. Vi får inte detaljerna i evangeliets budskap som presenteras för fångvaktaren (som ändå förkunnas kontinuerligt genom hela Guds ord). Ändå antyds evangeliet verkligen i nästa vers:

Och de talade till honom Herrens ord och till alla som var i hans hus. (v. 32)

Vi kan vara säkra på att ingenting utelämnades angående det väsentliga i evangeliet som det presenterades för honom och för varje medlem i hans hushåll. Återigen, det var inte komplicerat.

Sådana reaktioner på att undvika att undervisa barn kan också bero på brist på faktisk undervisningserfarenhet. Att inte ha gjort det kan skapa felaktiga intryck om det. Å andra sidan, när du lär barnen evangeliet, inser du snart hur lätt de kan förstå det, för att inte tala om hur glada de blir när de får veta om Guds kärlek till dem och vad han har gjort för dem! Och det sker väldigt snabbt.

[Jesus] sade till dem: "Låt barnen komma till mig och förbjud dem inte; ty sådana hör Guds rike till." (Mark 10:14)

Markarbete

En av mina stora glädjeämnen är som sagt att lära barn. Och som du kommer att läsa tror jag att det är viktigare att lära dem idag än det någonsin varit i kyrkans historia. Mitt tvång att skriva det här häftet var baserat på min forskning och mitt arbete inom området biblisk apologetik. Jag blev skarpt medveten om att Guds motståndare, demonerna och hans fysiska anhängare har riktat in sig på barn som mycket sårbara när det gäller att främja sina antikristliga-planer. Förutom världens influenser har det blivit uppenbart i vårt utbildningssystem ända ner till våra förskoleåldern.

Det du kommer att läsa är ett av sätten att motverka lögnerna som tar över den kommande generationens hjärtan och sinnen. Jag hoppas att de föreslagna diskussionerna kan vara användbara för en pånyttfödd morförälder och hans eller hennes barnbarn eller en troende förälder och hans/hennes barn. Det jag delar är inte en klassrumssituation. Det är en undervisning på språng, en "fånga-som-fångst-burken" typ av strävan, och den kretsar kring konversationer fokuserade främst på evangeliet.

Även om innehållet i samtalet måste göras lätt att förstå vad gäller evangeliets väsentliga sanningar, är det absolut nödvändigt att den inblandade vuxen förstår vad ett barn måste veta och göra för att bli frälst. Det ska alltid vara en en-till-en-interaktion mellan den vuxne och barnet, målet är att den vuxne kan höra direkt från barnet vad han eller hon personligen tror på. Detta en-mot-en-tillstånd rekommenderas för att undvika distraktioner för barnet, oavsett om de kommer från syskon eller vänner eller från att ett barn helt enkelt härmar vad ett annat säger. Målet är att lära sig vad det enskilda barnet verkligen tror på.

Baserat på mina egna erfarenheter är de svar som barnet ger i denna presentation troliga svar. Min förhoppning är att de ger möjligheter att hjälpa barnet att klargöra vad det faktiskt tror på. Det initiala målet med förhöret är att hjälpa barnet att formulera vad han eller hon förstår om att vara kristen. Jag rekommenderar att samtalen äger rum ofta och helst inte vara längre än fem minuter. (Tiden kan naturligtvis anpassas efter barnets förmåga att behålla koncentrationen.) Upprepning uppmuntras! Jag försöker engagera mitt barnbarn i ett relativt kort samtal när vi träffas.

Ge mig fem!

Det börjar med en "ge mig fem" - inte som i en ”high five = en hand med fem fingrar i luften” (som alla barn älskar att göra) utan som "ge mig fem minuter." Mina egna barnbarn är i åldern från två till fjorton. Jag får träffa den tioåriga pojken och den trettonåriga flickan varannan vecka eftersom de bor i en närliggande stad. Mina två andra barnbarn bor ganska långt från mig, så jag låter min son genomföra samtalsprocessen med sina pojkar. Ibland kan jag till och med ha det här "stärkande" samtalet med varje barnbarn via telefon.

Eftersom detta är ett pågående arbete säger jag till dem att jag behöver deras hjälp (vilket jag verkligen gör!) för att försöka förstå vad barn i deras ålder tror om Jesus, och jag vill börja med dem. Som jag hoppas att ni kommer att inse är dessa samtal först och främst centrerade på Jesus och hans kärlek till barn.

"Jesus älskar mig det vet jag, för Bibeln säger mig det," och "Jesus älskar alla barnen, alla barnen på vår jord" är fantastiska påminnelser om Kristi kärlek som man borde tala om (och kan till och med sjungas på olika gånger) under de pågående samtalen. En bra fråga att börja med är: "Hur vet du att Jesus älskar dig?" och sången/psalmen ger det bästa och enda sanna svaret: Bibeln säger mig det.

Vad Jesus vill att våra barn ska veta

I början av samtalet förklarar jag att en kristen är någon som följer Jesus, vilket väcker frågan: "Är du en kristen?" De flesta av barnen svarar "ja". Jag frågar sedan de äldre: "Vad är du för kristen?" Jag förklarar kort att det finns många olika sorters kristna, och att de inte alla tror på samma saker. Jag uppmuntrar de äldre barnen att hänvisa till sig själva som "bibliska kristna", vilket betyder att deras kristendom är baserad på det som lärs ut i Bibeln snarare än de religiösa idéer som folk hittar på.

Efter att jag fått svaret att barnet är "kristet" frågar jag;hur han/hon blev kristen. De vanligaste svaren jag hör är "Ja, för att min familj är kristen", "Jag går i en kristen skola", "Mina vänner är kristna", "Jag tror på Gud", "Jag går i kyrkan" eller " Jag är med i en kristen ungdomsgrupp.” Det är verkligen förvånande hur många av svaren det är som inte stämmer överens med den bibliska läran om hur man blir kristen.

Trots det, och hur felaktiga deras svar än är, ger det stora möjligheter där samtalet kan användas för att introducera vad Bibeln lär om hur man blir en pånyttfödd kristen. Samtalet ger också ett bra tillfälle att förklara för barnet, att bli kristen har att göra med vad han eller hon tror, och det måste börja med vad han/hon tror om Jesus.

Så min första fråga är vad han eller hon tror om Jesus Kristus. Kom ihåg att det här är ett pågående arbete och jag vet aldrig vad jag kan förvänta mig, så jag ger dig bara potentiella "exempel" här. Svaren jag får främjar nästan alltid några bra diskussioner och ger mig möjlighet att hjälpa barnet att formulera sin tro genom att tillhandahålla biblisk information. Det måste dock göras utan att lägga ord i barnets mun. Målet är att underlätta barnets förståelse.

Efter detta blir målet med dessa diskussioner att komma fram till fyra bibliska sanningar om Jesus som barnet behöver förstå:

1) Jesus är Gud.

2) Jesus blev en människa som oss för att betala det eviga straffet för mänsklighetens synder.

3) Jesus älskar alla.

4) Jesus, som var syndfri, var den ende som kunde betala straffet för allas synder, vilket han gjorde genom sin död, begravning och uppståndelse.

If the child’s answers are not true to the Word of God, or he’s a bit confused, or if he has no answers, the adult can introduce him to what he needs to believe about Jesus according to the Bible. The answers taught must be simple, and, as stated above, they must contain the four biblical truths about Jesus.

Om barnets svar inte stämmer överens med Guds ord, eller om han/hon är lite förvirrad, eller om han/hon inte har några svar, kan den vuxne introducera honom/henne för vad han behöver tro om Jesus enligt Bibeln. Svaren som lärs ut måste vara enkla, och, som nämnts ovan, måste de innehålla de fyra bibliska sanningarna om Jesus.

Ett samtal om synd

Det samtalet bör leda till en diskussion om huruvida barnet erkänner sitt eget tillstånd som syndare eller inte. Det bör följas av om han/hon förstår vad synd är och vad det innebär att synda. Låt honom/henne ge dig ett exempel på en synd som han/hon har begått. Om han/hon inte är säker är en bra fråga att ställa honom/henne om han/hon någonsin har varit olydig mot sin mamma eller pappa.

Efter att ha etablerat sitt tillstånd som syndare, behöver barnet nu förstå sitt tillstånd inför Gud: att hans/hennes synd har skiljt honom/henne från Gud och att endast Jesus kan rädda honom/henne från straffet för hans/hennes synder. Nästa fråga till barnet som jag ställer är: "Vet du vad straffet för synd är?" Jag förklarar alltså att Bibeln säger att utan att Jesus betalar straffet, skiljer synden syndaren från Gud för alltid.

Informera barnet om att Gud är en helig Gud och att himlen är en helig plats dit synd inte kan komma in. Gud kan inte tillåta någon med syndens fläck på sin själ att vara med honom i himlen. Syndens lön är döden, vilket betyder separation, där våra kroppar dör och vi är separerade från Gud för all evighet (Rom 6:23). Eftersom varje person har syndat, förklara att våra synder hindrar oss från att någonsin komma in i himlen och vara med Gud. Den eviga separationen från Gud kallas helvetet, en plats av totalt mörker och ensamhet. Det är straffet för synd.

I själva verket saknar därför hela mänskligheten hopp om att någonsin vara med Gud, om inte Gud själv tillhandahållit lösningen. Nästa fråga du ställer kan vara: "Känner du till lösningen som Gud har gett?" Vissa barn kanske vet, medan andra inte är säkra. Detta är ytterligare en plats där samtalet ger möjlighet att undervisa om Guds karaktär, där rättvisa krävs, men hans kärlek har gett en lösning.

Förklara att Gud inte bara är helig, han är rättvis, vilket betyder att inträde i himlen endast kan ske när straffet för synd är betalt. Det är Guds rättvisa. När en person bryter mot lagen kräver rättvisa att lagöverträdaren måste betala det straff som lagen kräver. När en person syndar mot Gud, kräver Guds fullkomliga rättvisa att betalningen för hans synd återigen måste göras. Eftersom straffet för synd är separation från Gud för alltid, kan ingen människa uppfylla vad Guds lag kräver för att hon/han ska vara i Guds närvaro.

Gud älskar dem han skapade

Gud är dock också en kärleksfull Gud, vilket betyder att Han inte vill att de som han skapade ska skiljas från Honom för alltid. Med tanke på att Gud är perfekt i rättvisa och kärlek, fråga barnet vad han tror var den lösning som Gud gav för att rädda mänskligheten. Om barnet fortfarande är osäkert på Guds lösning, är det en stor möjlighet att gå igenom Johannes 3:16 med honom/henne: "Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska förgås, men ha evigt liv."

Förklara att "förgås" betyder att aldrig kunna vara med Gud. Detta öppnar samtalet för några stora saker om Gud och hans barmhärtighet, tillsammans med några andra värdefulla frågor. Uppmuntra barnet att inse att Gud är en kärleksfull Gud som älskar dem som Han skapade. Låt sedan diskussionen ge barnet möjlighet att prata om några saker från tidigare samtal. Det är här barnets svar vanligtvis samlas för honom/henne under samtalet, särskilt om han/hon förstår vad hans föräldrar eller far/mor föräldrar har avslöjat om vad Bibeln lär.

Jag skulle förvänta mig att han/hon svarar att "Jesus är Gud som blev en människa" och att "Han dog på korset för att betala straffet för mänsklighetens synder." Kom ihåg att detta är en konversation med ditt barn eller barnbarn. Det ska inte uppfattas av barnet som ett godkänt eller underkänt skolprov. Frågorna syftar till att se med barnets ögon vad han/hon förstår och ge information som barnet behöver veta. Kom också ihåg att dessa samtal måste vara av relativt kort varaktighet. Uppenbarligen kan alla föräldrars eller far/mor föräldrars frågor och input inte täckas under en eller två "ge mig 5 minuter" eller så. Målet är att gradvis och kumulativt öka barnets kunskap om och relation till Herren. Därför uppmuntras viss upprepning från en session till en annan.

Efter att ha talat om Jesu karaktär och Gud Fadern kan en följdfråga vara: "Vad måste du göra för att ta emot det Jesus gjorde för dig?" Barnets svar måste vara att han/hon helt enkelt tror att Jesus gjorde vad Bibeln säger att Han gjorde: Han betalade straffet för allas synder och ger evigt liv till alla som tror på Honom och sätter sin lit till Honom. Denna punkt måste göras helt klart för barnet. Det finns inget som barnet kan lägga till vad Jesus åstadkom på korset som betalning för barnets synder. Frälsning tas emot genom tro enbart på Jesus och tro på att han gjorde vad Bibeln säger Han gjorde.

Ibland glömmer vi att själva termerna vi använder kan behöva förklaras för barnet. "Frälsning" och "att bli frälst" är bra exempel. Vår konversation bör ha sin del av vad några av orden vi använder betyder. "Att bli frälst" kan till exempel betyda att bli räddad fysiskt, som att rädda någon från att drunkna. Men i samtalet måste det klargöras att Bibeln talar om någon som har litat på Jesus för förlåtelse för sina synder.

Samtalet ska innehålla inte bara vad ett troende barn räddas från, utan också vad barnet räddas till. Återigen, Romarbrevet 6:23:

Men Guds gåva är evigt liv genom Jesus Kristus, vår Herre.

Det kan diskuteras genom att fråga honom/henne om han förstår vad som hände efter att han/hon trodde att Jesus räddat honom/henne.

Information genom konversation

Varje gång jag umgås med mina barn/barnbarn är de bibliska samtalen, som sagt, korta.

Ibland går jag tillbaka över det vi pratade om i en tidigare träff. Det jag uppmuntrar är inte en metodik eller en teknik, utan helt enkelt en relationsbyggande tid med våra barn/barnbarn. Den måste ledas av den Helige Ande. Efter att "ge mig 5"-sessionen är slut, gillar jag att fortsätta med "nöje och lek" med Pops = moffa/faffa (det är vad mina barnbarn kallar mig).

Den relationsbyggande tiden bör ha både tidsmässig och evig betydelse. Jag lär känna mitt barnbarn bättre, och vi njuter båda av upplevelsen. Ännu viktigare, när jag pratar med mitt barnbarn, för jag en konversation som har evigt värde. Nu är jag medveten om att alla inte har samma möjligheter att interagera med sina barn/barnbarn, men var och när möjligheten finns där, är min bön att föräldern/mor/far-föräldern ska ta vara på den möjligheten, med hjälp av Herre. Förutom betoningen på saker som barnet behöver förstå, måste förälderns eller farförälderns sätt att implementera programmet återspegla hans eller hennes kärlek till Jesus och tacksamhet för allt Han har gjort för oss.

Nu kan betydelsen av detta intryck på ett barn inte överskattas! När det gäller att samtalen ska vara roliga (kanske "glada" är ett bättre ordval), är frågan relaterad till vad som sker efter att Jesus räddat barnet inget annat än goda nyheter! Barnet kan dra nytta av det han visste innan samtalen, lägga till saker som han/hon kanske inte visste (t.ex. evigt liv med Jesus), och den vuxne kan lägga till saker för barnet som Bibeln säger äger rum när ett barn är räddat . Till exempel, när frälsning har ägt rum, får barnet den fria gåvan av evigt liv. Barnet föds på nytt och beseglas med den Helige Ande som en garanti för evigt liv. Vad kan vara roligare än att vara med i det samtalet!

Allt ovanstående utgör mycket av det "vad" som ett barn borde veta om att bli räddad. Att ha en förståelse och acceptans av evangeliets "vad" är avgörande för barnet. Oftare än inte har ett barn bara hört att han/hon måste be Jesus in i sitt hjärta. Det är sant, men det måste baseras på kunskapen om vem Jesus är och vad Han åstadkom på korset. Även om föräldrar eller far/mor förälder inte kan känna till hjärtat hos ett barn angående hans/hennes tro, kan de urskilja vad barnet förstår eller missförstår om evangeliet.

Att få "vad" rätt

Det här häftet handlar i första hand om att se till att barnets förståelse av läran om frälsning är sann mot Bibeln. En falsk förståelse av evangeliet kan inte rädda någon. Jag tror att detta är av yttersta vikt, med tanke på mina erfarenheter av att prata med föräldrar och mor/far föräldrar om deras avkomma. Alltför ofta påpekar föräldrarna eller far/mor föräldrarna på att barnet gav sitt hjärta till Jesus förra året när han/hon svarade på en inbjudan till frälsning. De tröstar sig själva med hoppfulla gissningar, "Ja, jag är ganska säker på att han/hon kände Herren." Ingen sann tröst där. Skriften säger tydligt att "Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn" Rom 8:16.

Den kunskapen finns mellan personen själv och den Helige Ande. Det är personlig försäkran. Första Johannesbrevet 5:13 förklarar också att barnet själv kan "veta" att han/hon har "evigt liv". Så i stället för att spekulera om huruvida ett barn känner Herren eller inte, bör vi engagera oss i att se till att han/hon vet och förstår vad han/hon behöver veta. Allt eftersom samtalen fortskrider, etablerar både barnet och föräldern eller far/mor föräldern "vad" i det bibliska evangeliet som barnet lär sig. Även om det inte är en absolut försäkran om att barnet fick frälsning eftersom, som nämnts, barnets hjärta när det gäller att tro på evangeliet är bortom förälderns och far/mor förälderns vetskap. Ändå kan föräldrarna och mor/far föräldrarna veta vad barnet lärt sig och påstod sig tro för att bli frälst.

Efter att föräldern eller far/mor föräldern är säker på att barnet förstår "vad" som är nödvändigt enligt Bibeln för att barnet ska få frälsning, kan den stärkande processen fortsätta till "varför" barnet tror på "vad" han/hon tror på.

Jag är mycket tacksam för föräldrar och far/mor föräldrar som har gjort sitt bästa för att uppfostra sina barn och barnbarn i "Herrens uppfostran och förmaning" (Efesierna 6:4). Det finns många berättelser om barnbarn som drogs till Jesus, eller drogs tillbaka till honom, genom en mormors eller farfars kärleksfulla inflytande. Det har tillfört mängder av barn det "vad" som är nödvändigt för deras frälsning. Men som jag tidigare nämnt har ett allvarligt tillstånd utvecklats för många unga kristna som har fått dem att skaka i sin tro.

"Varför" av vad

Få unga kristna idag kan förklara varför de tror på det de tror. De kan inte, som jag nämnde, tillfredsställa 1 Petr 3:15:

Herren Kristus skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som begär att ni förklarar det hopp ni äger.

Följaktligen, när de tillfrågas om sina övertygelser, är deras svar nästan alltid personliga och subjektiva, och saknar skäl som kan motbevisa andras invändningar eller uppmuntra andra att tro på vad de tror på.

Hur illa är det idag? För att låna en fras från 2 Timoteus 3:1:

Detta vet ock, att i de sista dagarna skall svåra tider komma.

Noah Webster definierar "farlig/svåra tider" i sin bibelorienterade ordbok från 1828 som "Farlig; farlig; full av risk; som ett farligt företag." Våra tider är definitivt det - och värre.

Satan är mer än medveten om att barn är fruktansvärt sårbara; och den medvetenheten är ingen hemlighet bland hans undersåtar – både andliga varelser och hans mänskliga men ovetande anhängare. Som jag har noterat i några av mina andra skrifter, har ungdomar varit avgörande för att initiera stora revolutioner genom historien. Hitler, Mao och Stalin arbetade med den vinkeln med stor framgång. En av anledningarna, som Skriften hänvisar till, är att nit (vilket är vanligt bland ungdomar) utan bibelkunskap inte kan sluta bra.

Tyvärr saknar barn idag inte bara kunskap, utan de är känslomässigt drivna, vilket gör dem mogna för att bli kontrollerade av någon eller något annat. Den hårda kampen om kontrollen över våra barn är helt klart ett företag i den tid vi lever i. Även om detta är en förlorande situation i en värld där vi befinner oss, bör det inte ske bland bibeltroende kristna. Varför inte? Därför att Gud har försett alla på Honom sanna troende med allt de behöver för att förhärliga Honom och segra i att stå emot Satans bedrägerier (Johannes 10:10; Matteus 16:18; 2 Petr 1:3). Men även om vi har allt vi behöver till vårt förfogande, tappar vi alltför ofta bollen när det gäller vårt ansvar.

Vems ansvar är det?

Uppmanar Bibeln oss angående vårt ansvar att lära våra barn Herrens vägar? Ja – om och om igen!:

För att du skulle frukta HERREN, din Gud, och hålla alla hans stadgar och bud, som jag befaller dig, du och din son och din sons son, i alla dina livs dagar; så att dina dagar må förlängas. 5 Mos 6:2

Och dessa ord, som jag i dag befaller dig, skall finnas i ditt hjärta: Och du skall flitigt lära dina barn dem och tala om dem när du sitter i ditt hus och när du går på vägen och när du lägger dig, och när du reser dig upp. 5 Mos 6:6-7

Och ni fäder, reta inte era barn till vrede, utan uppfostra dem i Herrens uppfostran och förmaning. Efesierna 6:4

Jag gladde mig mycket över att jag fann att dina barn vandrade i sanning, eftersom vi har fått en befallning från Fadern. 2 Joh 1:4

Fäder, reta inte era barn till vrede, så att de inte blir missmodiga. Kol 3:21

Och alla dina barn skola undervisas av Herren; och stor skall dina barns frid vara. Jes 54:13

Och att du från barnsben har känt de heliga skrifterna, som kunna göra dig vis till frälsning genom tron på Kristus Jesus. 2 Tim 3:15

Jag tänker på den uppriktiga tro som finns hos dig och som först fanns hos din mormor Lois och din mor Eunice och som nu, det är jag övertygad om, också finns hos dig. 2 Tim 1:5

Och det finns många fler verser. Guds ord är Guds sanning, och det ger de troende hundratals skäl att tro att det är just det – Guds sanning. Vår bibliska tro är grundad på skäl att tro det! Det är inte ett språng i mörkret. Den är inte baserad på, och inte heller driven av, känslor. Att överlåta sitt liv till Kristus innebär solida skäl. Visst, det indikeras av Jesaja 1:18:

Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger Herren. Om era synder än är blodröda, ska de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, ska de bli vita som ull.

Ändå står våra troende barn inför utmaningar som går om de flesta av dem. När de lämnar hemmet måste de kämpa med andra studenter och lärare som är antagonistiska mot deras bibliska övertygelse. Väldigt få kan "ge ett svar" (försvara) (1 Petr 3:15) sin tro. Det är en stor del av dagens tragedi, eftersom våra unga människor överväldigas av världens antikristliga läror (av vilka många har halkat in i kyrkan), djävulens listiga anordningar och deras egen brist på bibelkunskap och brist på en varaktig och förankrad personlig tro. En skeppsbruten tro är den fruktansvärda konsekvensen. Å andra sidan kan de hitta nya vänner som är nyfikna, till och med attraherade av deras tro. Men de kanske inte vet hur de ska förklara varför de tror på det de tror på, vilket kan hindra deras möjligheter att effektivt dela bevisen på sin tro.

Utrusta barn att både försvara och dela

Konversationsprocessen "att veta varför" liknar och bygger på grunden för "veta vad"-konversationerna. Men den här gången ligger tonvikten på apologetik (d.v.s. bevis för vad barnet tror). Finns det bevis? Absolut! Men vissa föräldrar och mor/far föräldrar kan ha svårt att göra något åt dem när det gäller att förse sina barn och barnbarn med bibliska svar angående "varför" när det gäller deras tro. Om du inte tror att du klarar uppgiften och tenderar att skygga för det eller skjuter över det på kyrkan och ungdomspastorerna, gå igenom verserna om att lära dina barn/barnbarn som precis listats. Det är ett ansvar, inte ett alternativ. Inte bara det, utan det ger också en stor möjlighet för oss vuxna att växa i vår förståelse av tron "som en gång överlämnades åt de heliga" och som vi "innerligt ska kämpa för" (Jud 1:3).

Din huvudsakliga resurs är inte vad människor har skrivit utan vad Guds ord lär ut. Andra källor kan vara till hjälp, men de ska inte förskjuta Skriften som auktoritet för det som lärs ut. Alla samtal måste i slutändan peka på Jesus Kristus (som kallas Guds ord i Uppenbarelseboken 19:13) som vår auktoritet.

Det kan tyckas som att det inte finns något slut på frågorna för barnet att ta itu med, vare sig det är fientligt eller från vänner som verkligen är intresserade. Och om våra barn lever gudomliga liv, kommer de att dra till sig människor som är intresserade av vad de tror. Vissa av deras vänner kan vara genuint intresserade av varför de tror på det de tror på. Hur det än är så kommer samtalet att vara en mycket hjälpsam övning för att vänja barnet vid att prata om sin tro, särskilt, som sagt, bland sina kamrater. Dessutom kommer processen att lära personen varför han/hon tror på vad Bibeln lär, bygga upp förtroende för Guds instruktioner för hans/hennes liv.

Med tanke på att avfallets dagar utan tvekan ökar exponentiellt, måste vi uppmuntra våra barn att växa i tron och i biblisk urskillning, och det är avgörande. Hur kritisk? Som har påpekats är barn ett huvudmål för motståndaren i våra dagar. Ett exempel (bland hundratals jag skulle kunna ge) ges av en vän till mig, Carl Teichrib, i hans bok, ”Game of Gods = gudarnas spel”, angående marknadsföringen av "Earth Day = Jord-dagen".

I hela USA får våra skolbarn, till och med förskolebarn, lära sig att vi förstör vår "Moder", Gaia, m.a.o. Moder Jord. Det lärs dem kontinuerligt med särskild betoning under det världsomspännande firandet av Jordens dag. Barnen får höra att de är de enda som kan rädda "Henne".

Hur ska det åstadkommas? Många sätt, av vilka några är: genom att dyrka planeten som gudomlig (t.ex. New Age); genom att stoppa överbefolkning (t.ex. abort); och genom att bevara våra naturresurser (den gröna rörelsen). Men i första hand sker det genom att sätta stopp för tron på kristendomens lära, som förklaras vara huvudorsakerna till jordens plågsamma miljöproblem!

Att stärka vår kommande generations tro

Få kristna barn är beredda att svara på sådana falska anklagelser. De flesta är skrämda, och följaktligen överväldigade, av lögnerna som kastas mot dem. Jag tror att det tillvägagångssätt jag presenterar, när möjligheten att implementera det uppstår, kommer att vara till hjälp för att stärka vår kommande generation.

Som du kanske misstänker är frågorna för samtalen ganska olika, så var är ett bra ställe att börja? Ungdomar som har lämnat hemmet (kanske för college) får med stor sannolikhet ett överflöd av konfronterande frågor om sin tro:

* Hur vet du att det finns en Gud?

* Varför tror du att Bibeln är Guds ord?

* Hur vet du att Jesus är Gud?

* Med alla religioner i världen, hur kan du vara säker på att din tro är den enda sanna andliga tro?

* Är det inte arrogant att säga att Jesus är den enda vägen till frälsning?

Tyvärr finns sådana konfrontationer inte bara i de sekulära skolorna längre eftersom många kristna högskolor nu har anammat världsliga ideologier.

Återigen, frågorna och ämnena är till synes oändliga. Därför är målet generellt sett att vänja den unge vid att svara på olika frågor om sin tro. Samtal kan ske via e-post, sms, telefon eller när de är hemma på besök.

Men hur är det då med "varför"-samtalen med ett yngre barn? Var ska man börja samtalet? Som ett exempel rekommenderar mina vänner vars verksamhet fokuserar på skapelse kontra evolution att ge barnet en enkel definition av evolution och skapelse, såsom:

Evolutionsteorin förklarar att allt levande har utvecklats från enkla former till mycket komplexa former under långa tidsperioder. Människan sägs ha utvecklats från fiskliknande varelser till apliknande djur till människor. Det sägs att allt ägde rum av en slump, vilket betyder att ingen planering eller design var inblandad.

Skapelsen definieras som allt som existerar fysiskt och andligt är designen av en allvetande och allsmäktig Gud som existerar utanför det Han skapade. Skapelsen, inte evolutionen, är också i linje med vetenskapligt bevisade naturlagar som biogeneslagen (liv utvecklas aldrig från icke-liv) och termodynamikens andra lag, som säger att materia startade i ett perfekt tillstånd och försämras med tiden ( evolutionen hävdar motsatsen även om vetenskapen motbevisar det).

En annan konversation kan handla om österländsk mystik som säger att människan inte behöver en personlig frälsare eftersom hon redan är Gud (panteism) och Gud finns i allt (panenteism). Det är lögnen som Lucifer presenterade för Eva i Edens lustgård. Det är också lögnen som växer snabbt och kommer att manifestera sig fullt ut i Antikrists religion och rike. Eftersom mycket av New Age "doktrin" har kommit in i kyrkan, särskilt under de senaste decennierna, är det viktigt för barn att förstå skillnaderna så när de lämnar hemmet och stöter på dessa idéer, kan de identifiera dem för vad de verkligen är.

Du kanske undrar, "Hur kan jag ta itu med allt det på fem minuter?" Det kan du inte. Men du kan göra en poäng eller två och få igång en konversation. Och det kan plockas upp igen i nästa "ge mig 5 minuter"-session. Barnet kommer inte att kunna svara på alla frågor (jag kan inte!), men ju mer han/hon kan svara på, desto mer självsäker kommer han/hon att bli när det gäller sanningen och Guds ord.

Bli uppmuntrad! Vi som föräldrar och mor/far föräldrar kan hjälpa till att stärka tron hos de unga människor som Gud har fört in i våra liv. Vi kan inte göra det ensamma, men om vi är villiga kommer Han att ge möjligheterna där mycket frukt kan fås.

1 Petrus 3:15 Exempel på frågor

Svar på varför av vad ett barn tror talar också om förälderns och far/mor förälders beredskap att kunna tillhandahålla biblisk information för en viss tro. Som sagt, det är ett ansvar, och det är ett stort ansvar. Det är möjligheten för förälder, far/morförälder och barn att växa tillsammans i Guds ord (som är ramen för vår tro).

Det är en bra sak att bli påmind om att barnet svarar från den höga marken – Guds ord – som är Sanningen. Ingenting som motståndaren kan försöka lura ett barn med kan stå emot Sanningen. Här är några exempel på frågor och svar – återigen, det här är bara saker från min erfarenhet med mina barnbarn. Som jag har uttryckt i det här häftet, försöker jag alltid hålla samtalen enkla.

Fråga: Hur vet du att det finns en Gud?

Svar: Skapelsen gör det helt klart. Bara genom att tänka på våra egna kroppar måste det finnas en Skapare! Våra kroppar innehåller cirka 100 biljoner celler, varje cell har sin egen speciella funktion. Det är en matematisk omöjlighet att det har uppstått av en slump. Så, en människokropp måste ha skapats av en designer med otrolig intellekt och kraft! Bara Gud passar in på den beskrivningen.

Fråga: Vad får dig att tro att Bibeln är Guds kommunikation till mänskligheten?

Svar: För det första, det är vad Bibeln hävdar. Tusentals gånger hittar vi verser som "Så säger Herren" eller "Herrens ord kom till mig." För det andra, om Gud är oändlig (vilket betyder obegränsad, allvetande, allsmäktig) och vi är ändliga (begränsade och saknar kunskap), kan ingen känna Gud om han inte uppenbarar sig för mänskligheten. Bibeln fyller i detaljerna om Gud – som bara kan komma från Gud. Alla andra idéer om Gud är spekulationer, inget annat än gissningar.

Fråga: Jag har fått höra att Bibeln är full av motsägelser. Vad säger du om det?

Svar: Tror du på allt du har fått höra? Har du själv läst Bibeln? Ge mig ett exempel på en biblisk motsägelse.

Fråga: Bevisar inte evolutionen att Bibeln har fel? Står inte Bibelns läror i motsats till vetenskap?

Svar: Ge mig först ett exempel på bara en sak som kan bevisas om evolution. För det andra, ge mig ett exempel på en biblisk lära som står i motsats till sann vetenskap. Eftersom Gud är Skaparen av alla ting, och eftersom sann vetenskap kom till genom att studera Hans plan, skulle det vara en biblisk motsägelse att motsätta sig sann vetenskap. Många av världens största vetenskapsmän, från Isaac Newton till Pasteur, till Faraday, till Lord Kelvin, till Kepler, Pascal och många andra, alla var kristna som trodde att Bibeln var Guds ord.

För de som har liten eller ingen erfarenhet av att betjäna genom biblisk apologetik, erbjuder ”The Berean Call = Bereansk kallelse” material som Dave Hunts ”In Defense of the Faith = Till försvar för tron”som kan vara till hjälp när det gäller att svara på varför en efterföljare till Jesus Kristus är en trorende

Två av mina goda vänner leder varsin viktig tjänst: Carl Kerby från ”Reasons for Hope = Anledning till hopp” och Jay Seegert från ”The Starting Point Project = Startpunkt projektet”, och båda männen delar en liknande oro som jag när det gäller dagens (och morgondagens) barn. Deras resursmaterial är enormt och tillhandahåller innehåll som gör det möjligt för våra unga (och gamla!) att "alltid vara redo att ge ett svar till varje man som ber dig en anledning till det hopp som finns i dig med ödmjukhet och fruktan." Inget av detta är dock översatt

Be utan att upphöra

Min bön är att den här 5-minuters konversationsmetoden för att hjälpa ett barn eller barnbarn att få en livslång varaktig tro på Herren kommer att stärka den kommande generationen och uppmuntra föräldrar och far/mor föräldrar att nå ut och förmedla Guds ord till sina barn och barnbarn . Genom att älska dem kan vi inte göra bättre än att älska dem i Herren – i ord och handling. Må vårt vittnesbörd för dem avslöja vår kärlek till dem och återspegla vår kärlek till Jesus Kristus, som först älskade oss – ett faktum som Han gjorde uppenbart genom att betala det eviga straffet för våra synder när Han villigt gick till korset.

Om du vill beställa kopior av Hur du stärker våra barns och barnbarns tro med 5-minuterskonversationer klickar du här. På originalets sida, ej översatta.

T.A. McMahon är en av grundarna av ”The Berean Call = Bereanska kallelsen”. Du kan komma åt en omfattande samling av årtionden av forskning, böcker, filmer, föreläsningar, artiklar, radioarkiv och mer på www.thebereancall.org. Varje år presenterar The Berean Call också en urskiljningskonferens i Bend, Oregon med enastående och övertygande talare, som tar upp de frågor som påverkar kyrkan och världen idag.

Other Lighthouse Trails resources on protecting and nurturing our children.

(Cover design by Lighthouse Trails; photo used from istock.com; used with permission.)

Posted in: A Global SpiritualityCHILDREN AT RISK!Defending the FaithOn Christian FaithRESOURCESThe GospelThe Word of God Tagged: childrenCHILDREN AT RISK!earth daygod's wordgrandchildrenparentspublic schoolssalvationt.a. mcmahonThe Berean Callthe gospel

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/new-booklet-how-to-strengthen-the-faith-of-our-children-grandchildren-with-5-minute-conversations/




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.