"Guds dröm" och New Age / Ny Spiritualitet, andlighet.
Av Warren B. Smith
Översatt och publicerad med tillstånd av LighthouseTrails.
För att Satan inte ska få en fördel av oss: ty vi är inte okunniga om hans upplägg.2 Kor 2:11
Googla på termen "Guds dröm", och du kommer omedelbart att hitta otaliga referenser på kristna webbplatser till denna populära andliga term. Ett ständigt ökande antal kristna författare, pastorer, ungdomsledare, evangelister, bloggare, musiker och vardagliga troende använder termen "Guds dröm" som om den har en god biblisk grund. Det har den inte.
Fortsätt leta så kommer du upptäcka att konceptet "Guds dröm" också presenteras av en mängd olika New Age-ledare, författare, gurus, bloggare och falska Kristusar. De flesta kristna som använder begreppet "Guds dröm" är omedvetna om att det är en överlappande New Age term som kan spåras åtminstone så långt tillbaka som i början av 1900-talet där det refererades till i två New Age tidskrifter som publicerades för de som är intresserade av den ockulta läran om Teosofi och ankomsten av en falsk Kristus vid namn Maitreya. "Guds dröm" var titeln på en dikt som föregick en artikel om praktisk teosofi i ett nummer av ”New Century Path magazine = Magasinet för det Nya århundradets väg” 1904." 1 "Guds dröm" förekom också i en artikel om reinkarnation i ett nummer av ”The ”Theosophical Path magazine = Magasinet för Teosofisk väg” 1916. Den senare löd:
Vi kommer då att tro att denna jord och alla hennes ljusa följeslagare i den vidsträckta rymden bara är droppar av glädje som stelnat, och Guds dröms intensiva förundran och skönhet. 2
"Guds dröm" och Maitreya
1982 tillkännagav den tidigare nämnda falska Christ Maitreya offentligt genom sin New Age-kanal och andliga talesperson, Benjamin Creme och världsomspännande helsidesannonser i tidningen att han var "Kristus" och att han redan var här på jorden och väntade på att mänskligheten skulle kalla fram honom. 3 Med påståendet att han (Maitreya) – inte Jesus – var Kristus, upprepade Maitreya vad tidskriften den teosofiska vägen från 1916 sagt om att hela mänskligheten är den andliga manifestationen av "Guds dröm". Han uttalade:
Jag är med dig som Guds representant, som talesman för det gudomliga väsen vars drömmar vi är. 4
Även om Creme gick bort 2016, är Maitreyas ”Share = dela” Internationella tidning och organisation fortfarande mycket aktiv när de fortsätter att proklamera att Maitreya fortfarande väntar i kulisserna redo att avslöja sig själv när som helst. Men de flesta människor - inklusive de flesta kristna - har ingen aning om vem Maitreya är och hur intimt han är förknippad med New Age-rörelsen och konceptet "Guds dröm."
Maitreya säger att han har en "stor plan" 5 för att förändra världen och att hans ankomst "bringar fred". 6 Hans "stora plan" är en fredsplan som påstås förena mänskligheten och skapa en ny världsreligion grundad på New Age-konceptet av "Enhet". Maitreya säger att hans namn är "Enhet" 7 och att hela mänskligheten är "Ett" i honom. New Age-doktrinen om "Enhet" säger att vi alla andligt är "Ett" eftersom Gud är "i" alla och allt. 8 Men Bibeln är mycket tydlig med att Gud inte är "i" alla och allt. 9 Gud är Gud, och det är vi definitivt inte.
Enhet kontra Separation
Maitreyas ”Dela Internationella organisation” har kontor i London, Amsterdam, Tokyo och Los Angeles och är uppkallad efter ett ord som Maitreyas New Age-tjänst har som sitt pågående mantra och andliga tema - ordet "dela". Share International-webbplatsen förklarar att Maitreya för med sig ett New Age-budskap om världsfred. Det är ett budskap som enkelt kan sammanfattas som — Rädda världen genom att dela dina resurser och dela dig själv. Men vad som i huvudsak kommuniceras är - Rädda dig själv och rädda världen genom att inse att du är en del av Gud och en del av "Guds dröm" och sedan dela denna förståelse med alla du kan.
Men de som inte ansluter sig till konceptet "Guds dröm" och "delar" i denna "inneboende" Gud "i" allt. "Enhet" sägs vara i andlig "förnekelse" och hänvisas nedsättande till som de som är i "Separation". Det som blir uppenbart när detta bedrägliga koncept om "Guds dröm" utvecklas är att de som tror på "Enhet" på ett skickligt sätt ställs mot dem som håller på "separation". Maitreyas Dela Internationella webbplats ger ordet "dela" en New Age-inriktning och använder ordet "dela" för att hjälpa till att föra fram den obibliska tron att Gud är "i" alla:
Det första steget är att förstå meningen och nödvändigheten av att dela. Att dela är nyckeln till lösningen av alla människors problem, och har bakom sig kraften i Guds vilja, för att dela är resultatet av manifestationen av Guds kärlek och vilja. Maitreya har sagt: "När du delar med dig känner du igen Guden i din bror." Detta är verkligen så. Utan att dela med sig finns det ett förnekande av Guds inneboende i alla varelser. Utan att dela med sig, finns det oändlig separation från Gud och dina bröder. Att enbart dela ger sanna män deras värdighet. 10
Således, utan att de flesta kristna vet om det, är termen "Guds dröm" laddad med ockult / New Age betydelse. I verkligheten är "Guds dröm" ett djävulskt lurendrejeri som smart utformats av vår andliga motståndare för att smälta samman två annars oförenliga världsbilder - New Age Universalism och biblisk kristendom. Det outtalade syftet med populariseringen av termen "Guds dröm" är att förse alla religioner och alla folk med ett gemensamt "vi har en dröm"-upprop för saken om "Enhet" och andlig integration utdragen och lånad från Martin Luther Kings " Jag har en dröm” det samlar rop för rasintegration.
En New Age Civila rättigheters rörelse
New York Times bästsäljande författare och New Age-kanaliserare, Neale Donald Walsch, skriver att "Gud" personligen sa till honom att New Age / Ny Spiritualitet är en gudomligt inspirerad "medborgarrättsrörelse för själen." "Gud" säger till Walsch:
Jag har upprepade gånger sagt att den Nya Andligheten är en medborgarrättsrörelse för själen. 11
Men liksom Maitreyas "Stora plan" är denna "medborgarrättsrörelse för själen" i verkligheten en vilseledande fredsplan från New Age som försöker undergräva och slutgiltigt förstöra biblisk kristendom. Walsch säger att denna fredsplan om "Guds dröm" kommer att bli ett fullbordat faktum när mänskligheten själv inser att vi alla är "Ett" eftersom Gud är "i" alla och allt. Walsch skriver:
Guds "dröm", ifall du så vill, är att vi alla en dag kommer att bli fullständigt förverkligade som "Gud". 12
För att främja denna "Guds dröm" / "medborgarrättsrörelse för själen" håller New Age-ledare på att samarbeta med Martin Luther King Jr.s inspirerande "I have a dream = Jag har en dröm"-tema för sitt eget "We have a dröm = Vi har en dröm” — “Guds dröm” — New Age-syfte. Genom att vrida Kings passionerade ord och fraser för att driva sin egen andliga agenda, citerar New Age-ledare som Marianne Williamson Kings-fraser som "älskade gemenskap", 13 "en ny dimension av kärlek", 14 andligt "en" 15 och "födelsen av en new age", 16 i deras försök att använda Kings "dröm" om att eliminera rasism för att få sin egen dröm att sväva - "Guds dröm." Men det finns ingenting i Kings skrifter, tal eller på Internet som tyder på att baptistpredikanten någonsin använde termen "Guds dröm" eller skulle stödja deras New Age / Ny andlighet / Ny världsreligion.
Med en vilja att dra fraser ur sitt sammanhang från Kings tal och skrifter – även från ungdomliga och idealistiska collegeuppsatser – verkar det som om New Age ledare vill att alla ska tro att Martin Luther King Jr. verkligen var en New Age´are en New Age profet långt före sin tid. Om King hade levt idag, skulle han vara den första att bekämpa deras "medborgarrättsrörelse för själen." Men detta är helt enkelt inte sant. King trodde på människans syndighet, inte på människans gudomlighet.
I en tidskriftsartikel från Unitarian Universalist World från 2002, tog den unitariska ministern Rosemary Bray McNatt upp frågan om varför Martin Luther King inte var en unitarisk universalist. 17 Hon citerade Kings berömda essä, "Pilgrimage to Non-Violence = Pilgrimsfärd till icke våld", där King klargjorde att hans liberala teologi endast gick så långt. Han sa:
Det var … den liberala läran om människan som jag började ifrågasätta. Ju mer jag iakttog historiens tragedier och människans skamliga benägenhet att välja den låga vägen, desto mer insåg jag syndens djup och styrkor. … Jag kom att känna att liberalismen hade varit alltför sentimental när det gäller den mänskliga naturen och att den lutade mot en falsk idealism. Jag insåg också att liberalismens ytliga optimism angående den mänskliga naturen fick den att förbise det faktum att förnuftet förmörkas av synd. 18
Kings ivriga vädjan för en "älskad gemenskap" och "födelsen av en ny tid" handlade alltid om medborgerliga rättigheter och rasjämlikhet - det var aldrig för att främja en New Age / Ny andlighet som lär att Gud är "i" alla och allt . Hans hopp om en "ny ordning" / "ny världsordning" 19 och att människor skulle bli "ett" andligt 20 syftade till att avskaffa rasism - inte att etablera en New Age / Ny världsrelgion.
Kort sagt, "Guds dröm" är en listigt utformad andlig fälla som använder Martin Luther Kings person och budskap för att föra in ockulta läror till världen och in i kyrkan. Med tanke på hur New Age-pressen för "Guds dröm" och en "Guds dröm" fredsplan, måste en viktig fråga ställas - "Varför använder så många kristna ledare samma New Age koncept av "Guds dröm" och på liknande sätt likställer det till Martin Luther King och hans "Jag har en dröm"-tal? Till exempel skriver den kontroversiella framväxande författaren och före detta pastorn Brian McLaren:
Av alla dessa skäl tycker jag att "Guds dröm" är ett vackert sätt att översätta budskapet om Guds rike för dagens åhörare. Det är naturligtvis språket som framkallades av Martin Luther King Jr när han stod på trappan till Lincolns ”Memorial = Minnesmärke” den 28 aug. 1963. Hans dröm var Guds dröm, och det stod för dess fantastiska kraft. 21
Lou Engle, grundaren av ministeriet, ”The Call = Kallelsen”, höll ett mycket laddat "Guds dröm"-tal 2008 till tusentals ungdomar som samlats på Washington Mall. Han proklamerade:
För fyrtio år sedan i år blåste Martin Luther King en profetisk trumpet för nationen. … När vi samlades i köpcentret i Washington D.C. föddes ljudet av "Jag har en dröm" och samma ljud har fortfarande resonans idag. Idag bärs ljudet över predikstolarna på kyrkbänkarna i Amerika, och sträcker sig från senatorskamrarna i Washington D.C. till filmindustrin i Hollywood. Det är ljudet av en annan stor rörelse vid horisonten, en rörelse för bön och rättvisa som ropar på att Guds drömmar ska uppfyllas om en generation. 22
I en predikantkommentar skriven av David McKenna och redigerad av den avlidne före detta pastorn och senatsprästen Lloyd Ogilvie, finner vi samma försök att koppla begreppet "Guds dröm" med Martin Luther King:
Martin Luther King är mest känd för sitt tal "Jag har en dröm". Han drömde om jämlikhet mellan raserna och social rättvisa för alla människor. Jesajas bok kan läsas som att Gud säger: "Jag har en dröm." Om så var fallet kan vi se att Gud drömde om en framtid där rättfärdighet rådde bland folket och fred rådde bland nationerna. 23
Den accelererade användningen av termen "Guds dröm" inom kyrkan - särskilt i relation till Martin Luther King - verkar andligt legitimera vad som i själva verket är ett antikrist, New Age koncept. Vad som saknas av de flesta kristna – särskilt kristna ledare – är att i New Age-kretsar har "Guds dröm" redan blivit en andlig anordning som banar väg för en falsk Kristus och en ny världsreligion. Och oavsett om Maitreya är eller inte är den faktiska Antikrist, är en sak säker - han och hans New Age-läror är en fungerande modell och virtuell prototyp för denna profeterade förfalskade bedragare. Och det bör noteras att de flesta New Age-lärare och läror är i väsentlig överensstämmelse med Maitreyas läror - "Guds dröm" inklusive. Ett utmärkt exempel på detta är New Age-lärorna i En kurs i mirakel.
"Guds dröm" och en kurs i mirakel
Precis som den falske Kristus Maitreya kanaliserade konceptet "Guds dröm" genom Benjamin Creme, kanaliserades "Guds dröm" och ”A Course in Miracles = En kurs i mirakler” på liknande sätt – vilket denna "Jesus" påstod - genom en psykolog i New York City som heter Helen Schucman. Faktum är att "Guds dröm" är det grundläggande konceptet för dessa kurskanaliseringar som publicerades 1975 som En kurs i mirakel.
Denna
New Age-kurs populariserades av psykiatern Gerald Jampolskys bok från
1979 ”Love is Letting Go of Fear = Kärlek är att låta rädslan
gå” och New Age-författaren Marianne Williamsons bok från 1992
”A Return to Love = En åtrekomst till kärleken: Reflections on
the Principles of A Course in Miracles = Reflektioner över en kurs i
mirakler”. Oprah Winfrey marknadsförde Williamsons bok offentligt
och gjorde den genom sitt entusiastiska stöd nästan på egen hand
till en #1 New York Times bästsäljare. Genom att hypa Williamsons
bok om kursen sa Oprah att lärorna i En kurs i mirakler "kan
förändra världen" 24
- New Age-läror vilka alla baserades på konceptet "Guds
dröm".
Hela filosofin för A Course in Miracles
kokar ner till samma grundläggande New Age-lära om "Enhet"
kontra "Separation." Kursens New Age "Jesus" lär
ut att "Skaparens och skapelsens enhet är din helhet, ditt
förstånd och din gränslösa kraft." 25
Eftersom allt påstås vara kärlek och eftersom Gud är kärlek, är
allt därför Gud, och allt är därför "ett". Alltså,
eftersom allt är Gud och allt är "Ett", "Det finns
ingen separation mellan Gud och Hans skapelse." 26
Att tro att vi är "separerade" från Gud - att allt inte är Gud och att allt inte är "Ett" - beskrivs av kursens "Jesus" som en "sjukdom", 27 en "illusion", 28 och "djävulen". 29
Kursen lär ut att "En känsla av separation från Gud är den enda brist du verkligen behöver rätta till." 30 Hur korrigeras denna känsla av "separation"? Det korrigeras av "Guds dröm". En kurs i miraklers "Jesus" lär att eftersom all rädsla är vanföreställningar och en del av en olycklig "dröm", måste vi, som drömmare, försiktigt väckas från våra olyckliga drömmar av Guds "lyckliga drömmar". 31
För att befria oss från våra olyckliga "drömmar", får vi höra av kursens "Jesus" att Gud nu sänder oss sina drömmar - "Guds drömmar" - för att väcka oss till självförverkligandet att "vi alla är ett" eftersom "vi alla är kärlek" eftersom "vi alla är Gud." Med hänvisning till "Guds dröm" för oss, säger Kursens "Jesus":
Acceptera
drömmen han gav istället för din. Det är inte svårt att ändra
en dröm när drömmaren väl har blivit igenkänd. Vila i den Helige
Ande och låt hans milda drömmar ta platsen för dem du drömde i
skräck och i fruktan för döden. 32
Gerald
Jampolsky, nu i 90-årsåldern, har varit huvudtalesman för En
kurs i mirakler
under de senaste fem decennierna – precis som Oprah Winfrey och
författaren Marianne Williamson offentligt har främjat kursen i
över tre decennier. Det som blir uppenbart är att Kursens "Guds
dröm" lära om "Enhet" kontra
"Separation" tillhandahåller den andliga grunden för en
New Age /Ny
andlighet
speciellt utformad för att eliminera och ersätta den bibliska
kristendomens grundläggande läror. Men eftersom termen "Guds
dröm" inte har någon biblisk motivering och helt klart är en
New Age anordning, måste vi ställa den uppenbara frågan - "Hur
kom New Age konceptet "Guds dröm" någonsin in i kyrkan?
Kyrkoledare och "Guds dröm"
Robert Schuller
Jag är inte helt förlåten förrän jag tillåter Gud att skriva sin nya dröm för mitt liv på mitt sinnes svarta tavla, och jag vågar tro. … Gud har en stor plan för att återlösa samhället. Han behöver mig och vill använda mig. 33
För över fyrtio år sedan började den avlidne Kristallkatedralens pastorn Robert Schuller popularisera New Age konceptet "Guds dröm" i kyrkan. Många referenser till "Guds dröm" finns i hans tv-sända predikningar och bästsäljande böcker - från hans bok från 1974 ”Your Church Has Real Possibilities = Din församling har riktiga möjligheter” till hans bok från 1982 ”Self-Esteem = Självkänsla: The New Reformation = Den nya reformationen”, ända fram till hans sista bok 2005 - Kasta inte bort i morgon: Lev Guds dröm för ditt liv.
För Robert Schuller handlade allting helt och hållet om "Guds dröm" och genom att föra det konceptet vidare till otaliga kristna ledare och spirande unga pastorer. Otroligt nog träffades En kurs i miraklers New Age studiegrupper – ledda av en personal i Kristallkatedralen – och studerade i deras klassrum under samma tidsperiod som kristna ledare och pastorer gick på Schullers ”Institute for Successful Church Leadership Institutet för lyckosamt kyrkligt ledarskap”. 34
I sin bok från 1982 ”Självkänsla:Den nya reformationen” gjorde Schuller allt för att berömma En kurs i miraklers promotor Gerald Jampolsky för hans "djupa teologi". 35 Jampolsky var till och med en gäst i Schullers tv-program ”Hour of Power = Timme av kraft” it tidigt 1980-talet och sedan igen 2004 — med Schuller som rekommenderade alla Jampolskys "fantastiska" 36 New Age-böcker. Schullers allra sista bok, ”Don't Throw Away Tomorrow = Kasta inte bort imorgon: Living God's Dream for Your Life = Leva Guds dröm för dig”, var helt tillägnad konceptet "Guds dröm" och hade ett stöd på baksidan av New Age författaren Jampolsky.
Medan Robert Schullers mentor, Norman Vincent Peale, betonade vikten av att drömma "stora drömmar", tog Schuller drömmen till nästa nivå genom att inte bara popularisera Peales koncept om att drömma "stora drömmar", utan även genom att introducera det ännu större konceptet "Guds dröm. ” Under de senaste två decennierna har "Guds dröm" blivit exponentiellt populariserad av Robert Schullers främsta skyddsling, Saddleback-pastorn Rick Warren. Tack vare Schuller och Warren är "Guds dröm" nu en till synes acceptabel kristen term.
Rick
Warren förnekar föga övertygande Schullers inflytande på sin egen
tjänst och i sin användning av termen "Guds dröm." Ändå,
när han 2004 främjade Robert H. Schuller ”Institutet för
lyckosamt kyrkligt ledarskap”, uppgav Schuller att Rick Warren var
"utexaminerad" 37
från Schuller Institut, och i en tv-sänd ”timma av kraft”
kyrkotjänst förklarade han att Warren hade kommit till hans
institut " gång på gång.” 38
I en ”Christianity Today = Dagens kristendom” intervju underströk
Kay Warren Schullers starka inflytande på sin man genom att avslöja
att ”han hade ett djupgående inflytande på Rick.”
39
Författaren
George Mair, i sin bästsäljande bok från 2005 ”A Life With
Purpose = Ett liv med syfte: Reverend = PAstor Rick Warren: ”The
Most Inspiring Pastor of Our Time = Den mest inspirerande pastorn av
vår tid”, påpekades med rätta New Age inflytandet av Norman
Vincent Peale på hela kyrkans tillväxtrörelse. Han spårade det
från New Age till Peale, Peale till Schuller och Schuller till Rick
Warren.40
Det verkar särskilt passande att för närvarande (2018), två gånger i månaden, har New Age ledaren Marianne Williamson undervisar i "Guds dröm" baserat på principerna för En kurs i mirakler från predikstolen i framlidne Peale's Marble ”Collegiate Church = Marmorkollegium-kyrkan” i New York City. George Mair hade inga själviska syften med Norman Vincent Peale, Robert Schuller eller Rick Warren. Han berättade bara sanningen enkelt och tydligt. Peales New Age inflytande på Schuller och Schullers inflytande på Rick Warren var enormt.
Rick Warren
I ett e-postmeddelande till sin kyrka den 27 okt. 2003, beskrev Rick Warren sin självuttänkta "Globala fredsplan" som "GUDS DRÖM FÖR DIG - OCH VÄRLDEN." Han skrev:
Den här helgen börjar jag en serie med fem meddelanden om Guds dröm att använda dig globalt – att bokstavligen använda DIG för att hjälpa till att förändra världen!
Samma vecka lät Rick Warren författaren, talaren och vännen Bruce Wilkinson hålla en serie föredrag om vikten av "Guds dröm". Wilkinson predikade från sin helt nya bok ”The Dream Giver = Drömgivaren” som hade över femtio direkta referenser till termen "Guds dröm." Samma dag, den 26 okt. 2003, som Wilkinson talade i Rick Warrens kyrka, var han också gäst på Robert Schullers tv-program. Timme av kraft. Wilkinson prisade Schuller som "drömmarnas patriark" och berättade allt om sin nya bok och "Guds dröm" för världen och kyrkan.
Under de efterföljande åren har Rick Warren hållit termen "Guds dröm" i ständigt spel genom sina föredrag, skrifter, andakter, radioprogram och YouTube-klipp. Warren skrev en Dagligt-hopp-andakt med titeln "Guds dröm för ditt liv" som var ord för ord ur undertiteln till Robert Schullers bok från 2005 Kasta inte bort imorgon: Leva Guds dröm för ditt liv.
Karisma Magasinet publicerade en artikel från Rick Warren med titeln "Hur du kan förverkliga Guds dröm för ditt liv." 41 I ett annat andaktsstycke med titeln "Dröm stort", sa Warren att om du vill ha "Guds välsignelse", måste du "våga be" för "Guds dröm" och sedan "börja drömma". Warren återger Robert Schuller och skriver:
Tro är att välja och tro på Guds dröm för ditt liv. Ingenting börjar hända i ditt liv förrän du börjar drömma. 42
Om du vill ha Guds välsignelse över ditt liv i år måste du våga be om det. Du måste säga: ”Gud, vad är din dröm för mitt liv? 43
Robert Schullers inflytande - särskilt genom Rick Warren med avseende på "Guds dröm" - kan ses i så många av dagens kyrkoledares tjänster.
Joel Osteen
Guds dröm för ditt liv är mycket större än din egen. 44
Kenneth Copeland
Guds dröm är större än din dröm. 45
Sarah Youngs "Jesus"
Jag
kan ingjuta en dröm inom dig som verkar långt bortom ditt räckhåll.
46
Dröm din största,
mest otroliga dröm - och vet sedan att jag kan göra mycket mer än
så, mycket mer än du någonsin kan begära eller föreställa dig.
Tillåt Mig att fylla ditt sinne med Mina drömmar för dig. 47
James Robison
Jag har arbetat flitigt i bön för att uppmuntra och inspirera Guds dröm att uppfyllas. Jag längtar efter att få se Jesu bön och dröm uppfyllas. 48
Leonard Sweet
Tiden att rädda Guds dröm är nu. Folket för att rädda Guds dröm är du. 49
Ravi Zacharias
Du är Guds dröm. Han gör dig till sin dröm. 50
Mark Batterson
Guds dröm för ditt liv är så mycket större, så mycket bättre än att gå i balans. 51
Shane Claiborne
Krigets slut börjar med människor som tror att en annan värld är möjlig och att ett annat imperium redan har avbrutit tid och rum och tar över denna jord med Guds drömmar. 52
New Age och "Guds dröm"
Oprah Winfrey
På ett av Oprahs seminarier Lev ditt bästa liv 2016 sa hon:
Jag lever i Guds dröm för mig. … Gud kan drömma en större dröm för dig än du kan drömma för dig själv. 53
I juli 2016, samma månad som Rick Warren postade sin "Dröm stort" andakt om "Guds dröm", presenterade Oprah Winfey samma "Dröm stort" / "Guds Dröm" koncept för en stor publik som samlats vid den årliga Essence Festival i New Orleans , Louisiana. I sin "Dröm stort" artikel sa Rick Warren till sina läsare att fråga - "Gud, vad är din dröm för mitt liv?" Oprah ställde samma fråga sa till sin publik i New Orleans:
Vad är Guds dröm för dig? Vad innebär skaparens dröm för dig. 54
Magasinet för Teosofisk väg
Vi kommer då att tro att denna jord och alla hennes ljusa följeslagare i den stora rymden bara är droppar av glädje som stelnat, och Guds dröms intensiva förundran och skönhet. 55
Maitreya
Jag är med dig som Guds representant, som talesman för det gudomliga väsen vars drömmar vi är. 56
Neale Donald Walsch
Guds "dröm", ifall du vill, är att vi alla en dag kommer att bli fullständigt förverkligade som "Gud". 57
Wayne Dyer
Vem är den ultimata drömmaren? Kalla det om du vill: Gud, högre medvetande, Krishna, ande, vad du än behagar. 58
Paramahansa Yogananda
Det är filosofin som de stora mästarna i Indien lär ut – att denna värld, denna skapelse, är Guds dröm. 59
Sri Chinmoy
Under din meditation kommer Gud att ge dig sin oändliga glädje, frid och salighet. Under din koncentration kommer Gud att förvandla ditt okunnighetshav till ett hav av evigt Ljus. Och sedan, omisskännligt, vad du kommer att ha är medveten enhet med Gud. Då blir du Guds dröm uppfylld och verkligheten manifesterad. 6
Katoliker och "Guds dröm"
Påve Francis
Vi är Guds dröm som verkligen i kärlek vill förändra vårt liv genom kärlek. … Gud tänker på var och en av oss, älskar oss, drömmer om oss, drömmer om glädjen att han kommer att glädjas med oss. Har du någonsin tänkt: "Herren drömmer om mig." 61
Jean Vanier
Guds dröm för mänskligheten är den gradvisa insikten att vi kan bli Ett. 62
"Moonies" och "Guds dröm"
Sun Myong Moon
Guds dröm är fortfarande ouppfylld. … Vi vill inte begränsa den uppfyllelsen till vår kyrka, utan att expandera den över hela världen. Skulle inte det vara Guds rike på jorden? 63
Jim Jones,
Kristi lärjungar och "Guds dröm"
Thomas Curtis Clark (1877-1953),
son till en Kristi lärjungar, var en sjungande evangelist, författare, poet och psalmtist. Han skrev en dikt - och en bok - med titeln Guds drömmar. I bokens titeldikt undrade han hur någon kunde säga "nej" till idén om "Guds drömmar" och ber läsaren att låta "Guds drömmar" "göra anspråk på oss." Han skriver:
Drömmar är de – men de är Guds drömmar! Skall vi fördöma och förakta dem? Att män ska älska varandra, Den vita ska kalla svart man bror. …
De är alla drömmar, men ska vi förakta dem - Guds drömmar! De är drömmar - att bli människans drömmar! Kan vi säga nej när de hävdar oss? Att män ska upphöra med sitt hat. Det kriget kommer snart att avta. …
Att herraväldets och maktens stolthet ska misslyckas, att kärleken till mänskligheten ska segra. Drömmar är de alla, Men ska vi förakta dem - Guds drömmar! 64
Thomas Curtis Clark visste inte att en predikant från sin egen familjs Kristi lärjungar - "pastorn" Jim Jones - också skulle ha en dröm. Jones skulle etablera en ”Disciples of Christ Kristi lärjungar”-kyrka som heter ”The People's Temple = Folkets tempel” som har sitt ursprung i Mellanvästern, verksam i över ett decennium i Redwood Valley, Kalifornien - Rick Warrens hemstad vid den tiden 65 - och flyttade sedan till San Francisco.
Jones utopiska "dröm" självförstördes så småningom i en sydamerikansk djungel med mass självmord och mord på över 900 människor 1978. I en unik version av konceptet "Guds dröm" såg Jones sig själv som "Gud" när han förföljde sin självbekännande socialistiska "dröm" - en andlig gemenskap dedikerad till rasjämlikhet och medborgerliga rättigheter. Ändå, bakom den humanitära fronten, manipulerade, missbrukade och kontrollerade Jim Jones sinnena hos just de människor han påstod sig hjälpa.
Det som är så mörkt ironiskt och rent ut sagt skrämmande är att han bara ett år före mass självmordet och mordet som beordrades av Jones i Guyana, hade hyllats offentligt av San Franciscos civila och religiösa ledare och tilldelats det prestigefyllda Martin Luther King, Jr. ”Humanitarian Award = Humanitära priset” för sin medborgarrättsaktivism och arbete med de fattiga. 66
När vi svarar på Thomas Curtis Clarks idealistiska men trotsiga utmaning till alla som vågade ifrågasätta begreppet "Guds dröm" - "JA!", bör vi ifrågasätta konceptet och säga nej till "Guds dröm" när de ädla ideal som den lägger fram bara är en rökridå för en djupare mörkare ond agenda. "Guds dröm" ska aldrig presenteras som oberörd och helig, och något som erbjuder automatiskt skydd för dem som använder den.
När Clark utfärdade sin utmaning, hur skulle han någonsin kunnat veta att en predikant av hans eget familjesamfund skulle begå en sådan total galenskap i "Guds" namn och i jakten på en "dröm".
Akta dig för "Guds dröm!"
Idén om "Guds dröm" har inte gjort något annat än att öka i popularitet under det senaste decenniet eller två. Ett urval av erkända kristna ledare som använder termen "Guds dröm" i titeln på sina böcker eller häften inkluderar Robert Schuller, Rick Warren, Bill Johnson, Max Lucado, Joyce Meyer, Sheila Walsh, Tommy Tenney och Desmond Tutu.
Dessutom är några av de kyrkofigurer och organisationer som också har använt termen "Guds dröm" i sina tjänster Chip Ingraham, Greg Boyd, Cindy Jacobs, Erwin McManus, Reinhard Bonnke, Michael Curry, Marcus Borg, James Robison, Kenny Luck, Sally Lloyd-Jones, Desiring God Ministries, Fuller Seminary, Christian Broadcasting Network, Trinity Broadcasting Network och Charisma magazine. Listan fortsätter och fortsätter.
Den sanne Jesus Kristus varnade för att andligt bedrägeri - inte en "Guds dröm"-fredsplan - kommer att föregå hans återkomst (Matt 24:3-8). Profeten Daniel sa att Antikrists fredsplan kommer att verka underbar eftersom den kommer att "förstöra underbart" (Daniel 8:24) - och "med fred skall förgöra många" (Daniel 8:25). Aposteln Paulus varnade för en "frid och säkerhet" som kommer att föregå "plötslig förstörelse" (1 Tess 5:3). Vi lever i förrädiska tider. Bibeln varnar oss upprepade gånger för att inte bli lurade.
Det finns ingenting i Skriften som ens antyder, än mindre styrker, begreppet "Guds dröm". Gud drömmer inte på något sätt eller form. De "gamla män" som Joel profeterade att "drömma drömmar" i de sista dagarna är inte dagens New Age och kristna ledare som drömmer om "Guds dröm". Snarare är "Guds dröm" en andlig anordning som är i färd med att flytta allt mot en New Age / Ny andlighet / Ny världsreligion.
Konceptet "Guds dröm" har utformats skickligt för att föra alla i världen och kyrkan in i andlig anpassning - till "andlig formation" - till en "Enhet" med den kommande falske Kristus. "Guds dröm" presenterar en oundviklig "Enhet" kontra "Separation"-dikotomi som ställer biblisk sanning mot Djävulens lögner.
Den omedelbara utmaningen för dagens kyrka är därför att avslöja "Guds dröm" för den farliga anordning den är - inte att presentera den som en acceptabel kristen term och koncept. Profeten Jeremia varnade för dem som profeterar falska drömmar som "Guds dröm":
Jer 23:32 Ja, jag skall komma över dem som profetera lögndrömmar, säger HERREN, och som, när de förtälja dem, föra mitt folk vilse med sina lögner och sin stortalighet, fastän jag icke har sänt dem eller givit dem något uppdrag, och fastän de alls icke kunna hjälpa detta folk, säger HERREN.
Bibeln
säger till oss att ”Var nyktra och
vaksamma; ty din motståndare, djävulen, går omkring som ett
rytande lejon och söker efter
vem
han kan äta upp” (1 Petr 5:8). Den varnar för falska profeter
vars drömmar inte kommer från Gud (Jeremia 23:25-27), "smutsiga
drömmare" (Jud 1:8) och "drömmare" (5 Mosebok 13:1)
som slutar med att bli bedragna av sina drömmar och "gå efter
andra gudar" - som New Age "guden" av "Enhet"
som sägs vara "i" allt och allt.
5
Mosebok 13:1-4 Om
en profet eller en som har drömmar uppstår bland dig, och han
utlovar åt dig något tecken eller under,
och
sedan det tecken eller under, verkligen inträffar, varom han talade
med dig, i det att han sade: »Låt oss efterfölja och tjäna andra
gudar, som ni
icke känner»,
så
skall du ändå icke höra på den profetens ord eller på den
drömmaren, ty HERREN, er Gud, sätter er därmed allenast på prov,
för att förnimma om ni
älskar
HERREN, er Gud, av allt ert hjärta och av all er själ.
HERREN,
eder Gud, skall
ni
efterfölja, honom skall
ni
frukta, hans bud skall
ni
hålla, hans röst skall
ni
höra, honom skall
ni
tjäna, och till honom skall
ni
hålla eder.
Slutnoteringar
1. New Century Path, Volume Vll No. XlV, 1904, p. 16. Katherine Tingley, Editor, New Century Corporation, Point Loma, CA. (https://books.google.com/books?id=IDxDAQAAIAAJ&pg=RA2-PA).
2. N. L., “Reincarnation” (The Theosophical Path, Volume X, No. 2, February 1916), p. 159, New Century Corporation, Point Loma, CA., Katherine Tingley, Editor. (https://www.theosociety.org/pasadena/ttp_v10n02.pdf).
3. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Creme.
4. Messages from Maitreya the Christ: One Hundred Forty Messages (Los Angeles, CA: Share International Foundation, 1980, 1992 Second Edition, Second Printing, February 2001), p. 42.
5. Ibid., p. 44.
6. Ibid., p. 150.
7. Ibid., p. 203.
8. Warren B. Smith, Oneness vs. Separation Heresy Now in The Church (Eureka, MT: Lighthouse Trails Publishing, 2018, https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=28156).
9. Multiple Bible references in Warren B. Smith’s booklet, Be Still and Know That You Are Not God: God is Not “in” Everyone and Everything (Eureka, MT: Lighthouse Trails Publishing, 2013, can be read at: https://www.lighthousetrails.com/home/655-booklet-be-still-and-know).
10. Share Magazine, ”The Coming of Maitreya, the World Teacher” (Maitreya’s Priorities, http://www.share-international.org/magazine/old_issues/2007/s2606_30%20years_small.pdf).
11. Neale Donald Walsch, Tomorrow’s God: Our Greatest Spiritual Challenge (New York, NY: Atria Books, 2004), p. 262.
12. Neale Donald Walsch, “Should We Let Go of Our Dreams—A Message From God Channeled by Neale Donald Walsch” (Spirit Library, May 1, 2008, https://spiritlibrary.com/neale-donald-walsch/should-we-let-go-of-our- dreams).
13. Marianne Williamson, Healing the Soul of America: Reclaiming Our Voices as Spiritual Citizens (New York, NY: Touchstone, Simon & Schuster, 1997, 2000), p. 13; Editors of Martin Luther King, Jr. Papers Project, The Papers of Martin Luther King, Jr., Volume III Birth of a New Age, (Berkeley, CA: University of California Press, 1997), p. 344.
14. Marianne Williamson, Healing the Soul of America, op. cit., p. 41; Editors of Martin Luther King, Jr. Papers Project, The Papers of Martin Luther King, Jr., Volume III, op. cit., p. 458.
15. Marianne Williamson, Healing the Soul of America, op. cit., p. 33; Editors of Martin Luther King, Jr. Papers Project, The Papers of Martin Luther King, Jr., Volume III Birth of a New Age, op. cit., p. 342.
16. Marianne Williamson, Healing the Soul of America, op. cit., p. 41; Editors of Martin Luther King, Jr. Papers Project, The Papers of Martin Luther King, Jr., Volume lll, op. cit., p. 456.
17. Rosemary Bray McNatt,“To Pray Without Apology: Why Martin Luther King Jr. Wasn’t a Unitarian Universalist” (UU World, November/December 2002, http://archive.uuworld.org/2002/06/feature2.html).
18. Ibid.
19. Editors of Martin Luther King, Jr. Papers Project, The Papers of Martin Luther King, Jr., Volume III, op. cit., pp. 340, 342, 456.
20. Ibid., p. 342.
21. Brian McLaren, The Secret Message of Jesus: Uncovering the Truth that Could Change Everything (Nashville, TN: W Publishing Group, 2006), p. 142.
22. This speech can be read at: http://www1.cbn.com/content/lou-engle-answering-call-dc.
23. David L. McKenna, Lloyd J. Ogilvie, General Editor, The Preacher’s Commentary: Volume 17, Isaiah 1-39 (Nashville, TN: Thomas Nelson, 1993), p. 20.
24. The Oprah Winfrey Show, February 4, 1992.
25. Helen Schucman, A Course in Miracles: Combined Volume (Glen Ellen, CA: Foundation for Inner Peace, 1975, 1992), (Text) p. 125.
26. Ibid., (Text) p. 147.
27. Ibid., (Teachers Manual), p. 56.
28. Ibid., (Text) p. 344.
29. Ibid., (Text), p. 50.
30. Ibid., (Text), p. 14.
31. Ibid., (Text), pp. 377, 585.
32. Ibid., (Text), p. 584.
33. Robert H. Schuller, Self-Esteem: The New Reformation (Waco, TX: Word Books, 1982), p. 104.
34. Personal notes from author Johanna Michaelsen’s October 3, 1985 telephone call to the Crystal Cathedral. Used with permission. More detail in Warren B. Smith’s book Deceived on Purpose: The New Age Implications of the Purpose-Driven Church (Magalia, CA: Mountain Stream Press, 2004), pp. 92-93.
35. Robert H. Schuller, Self-Esteem: The New Reformation, op. cit., p. 123.
36. Robert H. Schuller, Hour of Power, October 17, 2004.
37. Originally found in Powerlines: Monthly News for Hour of Power Spiritual Shareholders and Friends (http://web.archive.org/web/20031017043658/http://www.hourofpower.org:80/powerlines/09.03/2004_robert_schuller_institute.cfm).
38. Robert H. Schuller, “What Will Be the Future of This Ministry?” (Hour of Power, #129, May 16, 2004, http://www.hourofpower.org.hk/data/readdata100/readeng-129-text.html).
39. Tim Stafford, “A Regular Purpose-Driven Guy” (Christianity Today, November 18, 2002, Vol. 46, No. 12, http://www.christianitytoday.com/ct/2002/012/1.42.html), p. 4.
40. George Mair, A Life With Purpose: Reverend Rick Warren: The Most Inspiring Pastor of Our Time (New York, NY: Berkley Books, 2005), pp. 93, 98-99, 110.
41. Rick Warren, “How You Can Realize God’s Dream for Your Life” (Charisma magazine, August 1, 2016, https://www.charismamag.com/spirit/spiritual-growth/27170--how-you-can-realize-god-s-dream-for-life).
42. Rick Warren, “Dream Big” (Daily Hope With Rick Warren, July 30, 2016, https://www.christianity.com/devotionals/daily-hope-with-rick-warren/daily-hope-with-rick-warren-july-30-2016.html).
43. Ibid.
44. Joel Osteen, “God’s Dream for Your Life,” (Joel Osteen Ministries daily devotional, September 9, 2015; https://www.facebook.com/JoelOsteen/posts/10156261814605227).
45. “Dream Big Dreams” (Ministry Minute, May 3, 2017, http://blog.kcm.org/ministry-minute-dream-big-dreams).
46. Sarah Young, Jesus Calling: Enjoying Peace in His Presence (Nashville, TN: Thomas Nelson, 2004), p. 6.
47. Sarah Young (adapted by Tama Fortner), Jesus Calling: 365 Devotions for Kids (Nashville, TN, Tommy Nelson, 2010), p. 7.
48. James Robison, “The Greatest Dream” (The Stream, April 4, 2018, https://stream.org/the-greatest-dream).
49. Leonard Sweet, SoulTsunami: Sink or Swim in the New Millennium Culture (Grand Rapids, MI: Zondervan Publishing House, 1999), p. 34.
50. National Day of Prayer Address on May 1, 2008 (Keynote address at The Cannon House in Washington, DC, https://rzim.org/just-thinking/national-day-of-prayer-address).
51. Mark Batterson, Chase the Lion: If Your Dream Doesn’t Scare You, It’s Too Small (The Crown Publishing Group, Kindle Edition), p. 4.
52. Shane Claiborne, Jesus for President (Grand Rapids, MI: Zondervan, 2008), p. 307.
53. Ann Oldenburg, “The Divine Miss Winfrey” (USA Today, May 11, 2006, can be read at: www.religionnewsblog.com/14801/the-divine-miss-winfrey).
54. Chelsea Brasted, “7 Most Empowering Things Oprah Winfrey Said at Essence Fest” (Nola Media Group, July 2, 2016, https://www.nola.com/essencefest/index.ssf/2016/07/oprah_winfrey_essence_fest_emp.html).
55. N. L., “Reincarnation,” The Theosophical Path, Volume X, No. 2, February 1916, op. cit., p. 159.
56. Messages from Maitreya the Christ: One Hundred Forty Messages, op. cit., p. 42.
57. Neale Donald Walsch, “Should We Let Go of Our Dreams,” op. cit.
58. Wayne Dyer, You’ll See It When You Believe It: The Way to Your Personal Transformation (New York, N.Y: HarperCollins, 2001), p. 96.
59. Paramahansa Yogananda, “The Dream Nature of the World” (https://www.yogananda.com.au/py_talks/dream_nature_of_the_world.html).
60. Late resident guru of United Nations (http://www.yogaofsrichinmoy.com/god_the_author_of_all_good/mangod).
61. Lent with Pope Francis: “God’s Dream for Us” (Franciscan Media, 3/18/18, https://www.google.com/amp/blog.franciscanmedia.org/franciscan-spirit/lent-with-pope-francis-gods-dream-for-us%3fhs_amp=true).
62. https://m.youtube.com/watch?v=dEgQLo2HBV4.
63. “Reverend Sun Myung Moon Speaks on New Morning of Glory” (January 22, 1978 at Belvedere, New York, http://www.unification.net/1978/780122.html).
64. Thomas Curtis Clark, “God’s Dreams” (https://www.poetrynook.com/poem/gods-dreams).
65. The September 3, 2006 Orange County Register noted: “Jim Jones, the suicidal Pied Piper of Jonestown, housed his People’s Temple less than two miles from Warren’s house, and taught at Warren’s high school. In 1978, dozens of Redwood Valley’s residents—including some of Warren’s classmates—were among the 914 cult members who followed Jones to Guyana and to a metal bucket full of purple, cyanide-spiked Flavor Aid.” (https://www.ocregister.com/2006/09/03/a-call-to-faith/).
66. https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Jim_Jones_receives_the_Martin_Luther_King,_ Jr._ Humanitarian_Award_-_January_1977.jpg.
A Lighthouse Trails Publication
866-876-3910
www.lighthousetrails.com
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.