- Boken som förändrar kristendomen och lurar världen.
Warren B. Smith
Översatt
och postad med tillåtelse från lighthousetrails.
Resan till korset borde vara den sista "värdelösa resa." - "Jesus" i en kurs i mirakler
” A course in miracles = En kurs i mirakler”: New Age-boken som omdefinierar kristendomen och lurar världen
Jesus svarade dem: "Se till att ingen bedrar er. Många ska komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de ska bedra många. Matt 24:4-5
1965 hörde Helen Schucman Professor i medicinsk psykologi vid Columbia University en ”inre röst” som sade: ”Detta är en kurs i mirakel. Vänligen notera.” 1 Schucmans ursprungliga motstånd övervanns när den” inre rösten ”, som identifierade sig som ”Jesus” berättade om syftet med kursen för henne:
Situationen i världen förvärras i oroväckande grad. Människor över hela världen uppmanas att hjälpa till och ger sina individuella bidrag som en del av en övergripande förordnad plan. En del av planen är att ta ner en kurs i mirakler och jag uppfyller min del i avtalet eftersom du kommer att uppfylla din. Du kommer att använda förmågor du utvecklat för länge sedan och som du inte riktigt är redo att använda igen. På grund av den akuta krisen passerar emellertid den vanliga långsamma, evolutionära processen i vad som bäst kan beskrivas som en "himmelsk hastighets ökning." 2
Förvirrad av sitt uppdrag men ändå under känslan av tvång tog den skeptiska Schucman flitigt ner diktamen från denna "inre röst." Under de sju och ett halvt åren av kumulativt diktamen som ändade upp i en kurs i mirakler presenterar Schucmans "Jesus" ett helt nytt sätt att se på världen. Med hjälp av kristen terminologi, sofistikerad psykologi och övertygande auktoritet, lär Schucmans ”Jesus” ett helt annat evangelium än det som finns i Bibeln. Hans New Age / Nya Evangelium strider helt mot Bibelns evangelium om Jesus Kristus. Schucmans ”inre röst” som påstår sig vara Jesus motsätter sig faktiskt allt som Bibelns Jesus står för.
Kursens Undervisning
I korthet lär en kurs i mirakler ut att allt är kärlek. Och medan kursen lär ut att motsatsen till kärlek är rädsla förklarar den att rädsla bara är en illusion baserad på fel tänkande. Den säger att den värld vi ser är bara den projicerade manifestationen av våra egna bedrägliga, rädda tankar. När var och en av oss lär oss att korrigera vårt rädsla och felaktiga tänkande kommer det att förändra inte bara hur vi ser världen utan också förändra den värld vi ser. Syftet med kursen är att underlätta uppfattningen i denna förändring.
Enligt kursen är kärlek allt som finns. Och eftersom Gud är kärlek, är Gud därför i alla och allt. Den säger att Gud är syndfri, perfekt och "ett" med hela skapelsen och att vi som en del av Gud, också är syndfria och perfekta i vår "enhet" med Honom. Den lär oss att människans enda "synd" är att inte komma ihåg sin egen perfekta, syndfria, gudomliga natur. Den enda “djävulen” är vår illusion att vi är separerade från och inte en del av Gud. Kursen berättar för sina läsare att en "känslan av separationen från Gud är den enda bristen du verkligen behöver korrigera." 3
Kursens popularitet
En kurs i mirakler publicerades 1975. 1979 blev psykiater Gerald Jampolskys bok ”Love Is Letting Go of Fear = Kärlek är att släppa taget om rädslan” ett kraftfullt uttalande och katalysator för försäljningen av kursen eftersom den hjälpte till att introducera Kursprinciper till den populära självhjälpsmarknaden. Under 1980-talet fick kursen ett följetåg gräsrötter av hängivna troende som ofta på mystiskt sätt leddes till kursen genom ovanliga till synes ”menade att ske” tillfälligheter och omständigheter. Det antogs alltid att dessa "menade att ske" upplevelser var gudomligt inspirerade. Med tiden växte nyfikenhet och intresse för kursen och det blev en kultklassiker för de i andlig "kännedom." Denna kurs förmodas vara ny uppenbarelse från den riktiga Jesus denna uppenbara "gåva" från Gud presenterade nya och till synes trovärdiga tolkningar av Bibelns läror. På grund av kursen verkade andlighet plötsligt ge mycket mer mening för många människor. Även när orden spreds förblev kursen ändå relativt okänd för allmänheten.
Integrering av kursen
Allt ändrades i februari 1992 när en relativt okänd författare som hette Marianne Williamson och hennes nya bok ”A Return to Love = En återkomst till kärlek”: Reflektioner överprinciperna i ”En kurs av mirakler” presenterades på The Oprah Winfrey Show. När hon berömde Williamsons bok om kursen berättade Oprah för sina tittare att lärorna i ”EN kurs i mirakler” kunde "förändra världen" och att hon redan hade köpt tusen exemplar av Williamsons bok.4
Efter Oprahs entusiastiska godkännande sköt ”En återkomst till kärleken” i höjden på The New York Times och hamnade på bäst sålda listan och stannade där i månader. Den falska ”Kristus” från en kurs i mirakler var plötsligt ute ur garderoben. Han och hans New Age / Nya evangelium läror hade just integrerats i miljoner amerikanska hem. Tack vare Oprah hade den falska ”Kristus” från En kurs i mirakler” nu kändisstatus. Men under intervjun den dagen misslyckades Williamson och Oprah med att nämna att ”Jesus” på kursen inte är samma som Bibelns Jesus Kristus och att lärorna till ”En kurs i mirakler” faktiskt motsäger och motsätter sig många av de grundläggande lärorna av Bibeln.
Under åren har Marianne Williamson fortsatt vara en förkämpe för ”En kurs i mirakler” i media, genom sina böcker och i sina offentliga uppträdanden runt om i landet. Hennes bok från 1997 ”Healing the Soul of America = Hela/ läka den Amerikanska själen” gjorde det möjligt för Williamson and Kursen att göra en subtil övergång till den politiska arenan. I hopp om att inspirera till en New Age / Nytt evangelium strategi för nationella problem och världsproblem, grundade Williamson tillsammans medförfattaren till bäst sålda ”Conversations with God= Samtal med Gud” Neale Donald Walsch ”The Global Renaissance Alliance = den globala alliansens renässans” (nu kallad ”The Peace Alliance = Freds alliansen”). Många välkända förespråkare för New Age evangeliet och kursen rekryterades för att tjäna i alliansen - Deepak Chopra, Barbara Marx Hubbard, Wayne Dyer och James Redfield.
Direkta citat från den falska ”Jesus” i en kurs i mirakler
Gud
Det finns ingen separering av Gud och hans skapelse. (Text, s. 147)
Gud är allt i en mycket bokstavlig mening. Alla varelse är i honom som är allt väsen. Du är därför i honom eftersom din varelse är i Hans. (Text, s. 119)
Människan
Guds erkännande är erkännandet av dig själv. (Text, s. 147)
Jesus
Är han [Jesus] Kristus? O ja, tillsammans med dig. (Manual, s. 87)
Jesu namn
Jesu Kristi namn som sådant är bara en symbol. . . . Det är en symbol som säkert används som en ersättning för de många namnen på alla gudar som du ber till. (Manual, s. 58)
Kristus
För Kristus tar många former med olika namn tills deras enhet kan erkännas. (Manual, s. 88)
Korsfästelsen
En död Kristus saknar mening. (Text, s. 425)
Gör inte det patetiska felet att ”klamra dig fast vid det slitna gamla korset.” (Text, s. 52)
Resan till korset bör vara din sista ”värdelös resa.” (Text, s. 52)
Enhet
Skaparens enhet och skapelsen är din helhet, ditt förnuft och din obegränsade kraft. (Text, s. 125)
Separation
Sinnet kan göra tron på separation mycket verklig och mycket rädd och denna tro är "djävulen." (Text, s. 50)
Försoning (menat-på-en ”atonement at-one-ment”)
Detta är inte en kurs i filosofiska spekulationer och handlar inte heller om exakt terminologi. Det handlar bara om försoning eller korrigering av uppfattningen. (Manual, s. 77)
Genom att acceptera försoningen för dig själv beslutar du mot tron att du kan vara ensam och på så sätt fördrivs idén om separation och bekräftar din verkliga identifiering med hela kungariket som bokstavligen en del av dig. (Text, s. 131)
Den fulla medvetenheten om försoningen är alltså erkännandet av att separationen aldrig inträffade. (Text, s. 98)
Försoningen är den sista lektionen som han [människan] behöver lära sig för den lär honom att han aldrig har syndat och inte har något behov av frälsning. (Text, s. 237)
Uppenbarelse
När uppenbarelsen av din enhet kommer kommer den bli känd och fullt förstått. (Arbetsbok, s. 324)
Förföljelse
Du förföljs inte och jag blev inte heller förföljd. (Text, s. 94)
Synd
Det finns ingen synd; den har inga konsekvenser. (Arbetsbok, s. 183)
Ondska
Oskyldighet är visdom eftersom den inte är medveten om ondska och ondska inte finns. (Text, s. 38)
Antikrist
Alla former av antikrist motsätter sig Kristus. (Text, s. 620)
Djävul
”Djävulen” är ett skrämmande koncept eftersom han verkar vara extremt kraftfull och extremt aktiv. Han uppfattas som en kraft i strid med Gud och kämpar mot Honom för Hans skapelser. Djävulen luras med hjälp av lögner och bygger kungariken där allt står i direkt motstånd mot Gud. Ändå lockar han människor snarare än avvisar dem och de är villiga att "sälja" sina själar till honom för gåvor utan verkligt värde. Detta är absolut meningslöst. (Text, sid. 49–50)
* Citaten i detta avsnitt kommer från kursens tre huvudavsnitt: texten, arbetsboken för studenter och handboken för lärare från 1975-upplagan av en kurs i mirakler (se slutnot 3 för mer information om utgåvan).
Direktcitat från Marianne Williamsons ”A Return to Love = En återkomst till kärleken: Reflektioner över principerna i En kurs i mirakler.
Angående hennes boks popularitet
För det, mitt djupaste tack till Oprah Winfrey. Hennes entusiasm och generositet har gett boken, och mig en publik som vi annars aldrig skulle ha haft. (s. ix)
Människan
Att
komma ihåg att du är en del av Gud att du är älskad och
älskvärd är
inte arrogant. Det är ödmjukt. (s. 30)
Vi
är heliga varelser enskilda celler i Kristi kropp. (s. 32)
Vi
är som Gud skapade oss att vara. Vi är alla en, vi är
kärleken själva.
”Acceptera Kristus” är bara en förändring i
självuppfattningen. (s. 32)
Jesus
Även
om han tar ett annat namn, även om han tar ett annat ansikte, är
han i grunden sanningen om vem vi är. Våra förenade liv bildar
Kristi mystiska kropp. (s. 296)
Jesus
och andra upplysta mästare är våra evolutionära äldre bröder.
(s. 42)
Begreppet
ett gudomligt, eller ”Kristus” sinne, är idén att vi i kärnan
inte bara är identiska, utan faktiskt samma varelse. "Det finns
bara en enfödd ”son" betyder inte att någon annan var det
eller att vi inte är det. Det betyder att vi är allt det. Det finns
bara en av oss här. (s. 30–31)
Du
och jag har Kristus-sinnet i oss lika mycket som Jesus gör. (s.
42)
Harmageddon
Men
vi kan kringgå scenariot med ett kärnvapen Harmageddon om vi så
önskar. De flesta av oss har redan lidit våra egna personliga
Harmageddons. Det finns inget behov av att gå igenom hela saken igen
kollektivt. (s. 82)
Meditation
Meditation
är tid tillbringad med Gud i tystnad och tyst lyssnande. Det är den
tid då den Helige Ande har en chans att gå in i våra sinnen och
utföra sin gudomliga
alkemi. (s. 281)
Djävulen
Även
om det är sant att det inte finns en verklig djävul där ute som
griper efter våra själar, finns det en tendens i våra sinnen, som
kan vara otroligt stark, att uppfattas utan kärlek. (s.
34)
Jesus
Precis
när det verkar som om allt hopp är förlorat, när det verkar som
om ondskan slutligen har segrat, visar sig vår
Frälsare och tar oss i sina armar. Han har många
ansikten, och ett av dem är Jesus. Han är inte en idol eller en
krycka. Han är vår äldre bror. Han är en gåva. (s.
47)
Revolution
Det
är dags för en enorm revolution i vår förståelse av kristen
filosofi, och särskilt i vår förståelse av Jesus. Den kristna
religionen har inget monopol på Kristus eller Jesus själv. I varje
generation måste vi återupptäcka sanningen för oss själva. (s.
46)
Kristus
”Jag
accepterar Kristus inom mig ”betyder”
Jag accepterar skönheten i mig som den jag verkligen är. Jag är
inte min svaghet. Jag är inte min ilska. Jag är inte mitt eget
minskade sinne. Jag är mycket, mycket mer. Och jag är villig att
påminnas om vem jag egentligen är. ”(S. 33)
Korset
Resan
till korset borde vara den sista ”värdelös resan.” (Williamson
citerar ACIM, s. 298)
*
Citaten i detta avsnitt kommer från Marianne Williamson's ”Return
to Love = återvänd till kärleken” (New
York, NY: Harper Perennial, 1996).
Robert
Schuller och kursen
Den
utbredda introduktionen av en kurs i mirakler (ACIM) i världen är
ett fullbordat faktum. På hans en gång populära PBS tv
specialerbjudande berömde den sena New Age författaren och
läraren Wayne
Dyer ofta kursens läror. ACIM finns också inläst på CD av
rösten till den vänliga Richard Thomas - “John Boy” Walton från
den berömda TV-serien familjen Walton. Samtidigt fortsätter Oprah
Winfrey att vara en stark vän och supporter av både En kurs i
mirakler och
dess huvudsakliga förespråkare Marianne
Williamson. I själva verket fick Oprah 2008 Williamson
att undervisa en
kurs i mirakler dagligen under ett helt år på Sirius XM på Oprahs
satellitradioprogram.
Lärorna
till En kurs i mirakler introducerades
också på ”kristen” tv. Den framträdande New Age ledaren och
förespråkaren för en
kurs i mirakler Gerald Jampolsky var numera avlidna Robert
Schullers framträdande gäst på hans TV-program
den 17 oktober 2004 ”Hour of Power = Timme av kraft”. På
det programmet godkände Schuller alla Jampolskys ”fantastiska”
böcker, även om de alla var helt grundade på New Ages läror från
En kurs i mirakler. 5
Robert
Schuller, mannen som hade ”handlett”
tusentals
kristna ledare vid sitt Robert H. Schuller institut för
framgångsrikt kyrkoledning, använde sin världsomspännande
tv tjänst för
att öppet marknadsföra New Ages läror. Efter att
ha gett intrycket av att
Jampolsky var en vardaglig kristen troende berättade 6 Schuller
för sina miljoner tittare att Jampolskys senaste bok Förlåtelse
var "fantastisk" och kunde köpas
i bokhandeln hos ”Crystal
Cathedral = Kristall Katedralen” (Schullers kyrka). Schuller
försummade bekvämt att berätta för sina tittare att Jampolskys
bok helt baserades på En kurs i mirakler. Förlåtelsen
(boken) har
över 35 referenser till kursen och inkluderar Jampolskys vittnesbörd
om att En kurs i mirakler förändrade
hur han såg sig själv och världen.7 Förordet
till Jampolskys bok skrevs av New Age ledaren Neale Donald
Walsch.
Jampolskys
ACIM / New Age "förlåtelse" förnekar att synden är
verklig eller att människan är i behov av förlossning. I själva
verket förkastar den helt
klart vad Bibeln gör så tydligt - att den ultimata förlåtelsen är
förlåtelsen för synd som erbjuds hela mänskligheten genom Jesu
Kristi offerdöd på Golgata kors (Kol
1:13-14).
Jampolskys ”förlåtelse” baseras på kursundervisningen, som
säger att ”erkännandet av Gud är erkännandet av dig själv. Det
finns ingen separering av Gud och hans skapelse.” 8 Du räddar
dig själv genom att erkänna dig själv som "Gud".
Han
har frälst oss från mörkrets välde och fört oss in i sin älskade
Sons rike. I honom är vi friköpta och har förlåtelse för våra
synder.
Vissa
kan hävda att Jampolskys uppträdande på Schullers ”Hour
of Power = Timme av kraft” var
en isolerad händelse eller bara ett grovt överseende från
Schullers sida. Detta var helt klart inte fallet. Schuller hade en
långvarig relation med En kurs i mirakler och hans ”kära
vän” Gerald Jampolsky. 9 Jampolsky
hade faktiskt varit gäst på ”Timme av kraft” för ca tjugofem
år sedan, 10 och
en gång hade de två faktiskt lett en ”workshop =
arbetsgrupp” tillsammans
på Hawaii. 11
Redan
hösten 1985 hänvisade
”Kristallkatedralens” receptionist de intresserade som
ringde till det närliggande ”Miracle Distribution Center =
distributionscentret för mirakler” för
att köpa En kurs i mirakler -
samma ”Miracle Distribution Center = distributions-center för
mirakler” som
Jampolsky hade listat som en resurs i sin av Schuller
godkända bok ”Förlåtelsen”. Hösten 1985 hölls En
kurs i mirakler studiegrupper
med ”Crystal Cathedral = Kristallkatedralens” personal
i ”Kristallkatedralens” klassrum. 12 I
”Decieved on purpose = lurade med vilje”: New
Ages innebörd
i den syftesdrivna kyrkan, kommenterade
jag dessa händelser:
Hur
ironiskt är det inte att det för flera år
sedan när ivriga studenter samlades i ”Kristallkatedralens” klassrum
för att studera principerna för En kurs i
mirakler träffades pastorer
som flugit in
från hela världen med Schuller på samma katedral för att studera
principerna om "framgångsrikt" kyrkligt ledarskap
”- pastorer som trodde att Schuller visste vad han gjorde eftersom
han hade en ”stor framgångsrik” kyrka och
det ville också ha. 13
Tre
månader efter att Jampolsky setts i
oktober 2004 på ”Timme av kraft” publicerades Robert
Schuller sin nya
bok ”Don’t Throw Away Tomorrow = Kasta inte bort din
morgondag”: ”Living God's Dream for Your Life = Leva Guds
dröm för ditt liv” av
Harpers bokförlag San
Francisco. New Age ledarens Gerald
Jampolskys godkännande stöd gavs på
bokens baksida. Det stod:
”Don’t
Throw Away Tomorrow = Kasta inte bort din morgondag” är
skriven med så passion, medkänsla och ärlighet att du faktiskt kan
känna de inre beläggningarna i Robert H. Schullers hjärta. Det
finns en spirituell energi baserad på tro och optimism i den här
boken, med många hjärtrörande berättelser som kommer höja
läsaren till en ny andlig dimension. 14
Tecken
på Tiden
1994
hade jag varnat för Schullers engagemang med Jampolsky och En
kurs i mirakler på
ett kristet radioprogram. En lyssnare var så orolig att hon
skrev till ”Crystal Cathedra = Kristallkatedralen”. I
deras svar, som överlämnades till mig av lyssnaren, gjorde en
representant för ”Crystal Cathedral =
Kristallkatedralen” det klart att Schuller
och hans kyrka aldrig hade varit inblandade i Jampolsky eller En
kurs i mirakler”. I
själva verket gick katedralens "Minister of Caring =
omtänksamhetsminister" lång väg för
att sätta Schullers bekräftade "ortodoxa" övertygelser på
papper. 15 När
jag konfronterade omtänksamhetsministern med en
del oåterkalleliga fakta ändrades hennes förnekande
snabbt till att Kristallkatedralen var
inte längre involverad i kursen.16
Ett
decennium senare befann sig Schuller om igen
framför miljontals tittare med Jampolsky och godkände alla hans New
Age böcker. Men bara de kritiska tittarna förstod de
andliga konsekvenserna av vad som ägde rum. Robert Schuller -
en öppet bekännande kristen
minister och en framträdande talare vid ”National Association of
Evangelicals = Den evangeliska nationella
associationen” hade tidigare
samma år 17 uppenbart
förenat sig med
New Age ledaren Gerald Jampolsky och New Age läran En kurs i
mirakler. Ändå höll de kristna ledarna inte Schuller ansvarig
eller varnade kyrkan om New Ages konsekvenser av vad Kristall
-katedralens pastor gjorde. Ironiskt nog hade många av de
ledare som borde ha exponerat Schuller tränats av Schuller vid hans
Robert H. Schuller institut för framgångsrikt
kyrkledarskap.
Jampolsky
uppträdandet med Schuller var ett säkert tecken på tiderna. Men
ett ännu mer betydelsefullt tecken var det faktum att de flesta
evangeliska ledarna inte
var oroliga för Schullers uppenbara New Age lidelser. I själva
verket gick vissa kristna ledare till och med ut och
berömde Schuller
offentligt. Bara sex månader efter Jampolskys uppträdande på
”Timme av kraft” stod
den kristna ledaren Bruce Wilkinson i samma predikstol i
Kristallkatedralen och gav entusiastiskt Schuller och
hans tjänst sitt
stöd. Wilkinson beskrev Schuller som en "visionär" och en
"verklig ledare" och "farfar" för dagens
kyrkliga tillväxt rörelse mannen som utbildade pastorer som
Rick Warren och Bill Hybels. Wilkinsons smickrande kommentarer fick
församlingen att ge Schuller en stående ovation. 18 I
stället för att varna kyrkan för Schuller
berömde Wilkinson honom. I praktiken så varnade han
faktiskt kyrkan att se upp för de som skulle kritisera Schuller.
Således hade Schullers nästan "rakt i ansiktet"
gemensamt med
Jampolsky klarat ett viktigt New Age lackmus test. Ingen i kyrkan -
särskilt kyrkans ledare - tycktes bry sig.
Kursens
syn på rädsla
I
denna snabbt föränderliga värld är det viktigt att förstå hur
det bibliska begreppet ”rädsla” omdefinieras av både världen
och kyrkan. I synnerhet vill en
rad röster på båda sidor nu få oss att tro att ”motsatsen till
kärlek är inte hat utan rädsla.” Som tidigare nämnts infördes
detta bedrägliga koncept om rädsla populärt i världen genom
En kurs i mirakler. I introduktionen på den allra första sidan i
denna över 1000 sidor långa lunta föreslår
kursens "Jesus" denna grundläggande New Age läran att
"motsatsen till kärlek är rädsla" men smart
lägger den till - "men det som är alltomfattande
[kärlek] kan inte ha någon motsats.” 19 Han
säger -” Lär bara ut kärlek, för det är vad du
är.” 20 Kursens
New Age verklighet är alltså att kärleken är” alltomfattande
”och eftersom Gud är kärlek är därför allting Gud.
Följaktligen lär kursens falska Kristus ut att all rädsla
är bedräglig och en del av en olycklig "dröm" från
vilken drömmaren måste "väckas försiktigt" av Guds
"lyckliga dröm." 21 För
att befria oss ur vår "rädslofyllda dröm"
får vi höra att "Guds dröm" skickas till oss för
att förverkliga oss och få oss att förstå att vi är
kärlek och att vi är Gud. Det finns ingen rädsla! Det som blir
uppenbart är att dessa falska läror lägger grunden för ett New
Age/ Nytt Evangelium/
Ny andlighet för
att helt ersätta den bibliska kristendomen. Ingen rädsla och ingen
rädsla för Gud eftersom vi alla är kärlek och alla är vi Gud -
allt i namnet ”Guds dröm.” Så fruktansvärt obibliskt
och verkligen djävulskt!
En
kurs i mirakel lektion nr 48 säger - ”Det finns
ingenting att frukta” 22 och det
inkluderar speciellt att
inte ”frukta Gud.” Att frukta Gud enligt denna New Age ”Jesus”
är falskt och likställs direkt med ens rädsla för att vara Gud.
Kursens falska Kristus tar vår vägran till Gudsfruktn ett
betydande steg längre. I kursens omdefiniering
av rädsla beskriver kursens New Age "Jesus" Bibelns lära
om "Gudsfruktan" som "skarp galenskap
och yrande galenskap." 23 Han
går så långt så han säger att
Bibelns "Gudsfruktan"
är det sista återstående "hindret" för "fred." 24 Han
säger att när mänskligheten övervinner sin "Gudsfruktan"
och kollektivt "väcks" av "Guds dröm" till
verkligheten att de är Gud - då och först då - kan inre fred och
världsfred slutligen realiseras. Men Bibelns läror om ”Gudsfruktan”
har ingenting att göra med att rädsla är motsatsen till kärlek
och att vi är Gud. Ännu viktigare är att Skriften är entydig i
dess ofta upprepade läror om Gudsfruktan och
hur vi bokstavligen ska frukta och vörda och glädja den sanna Gud
som vi definitivt inte är.
Talande
nog citerade Robert
Schuller Gerald Jampolsky i Schullers mest sålda bok från 1982
”Self-Esteem = Självkänsla”: ”The New Reformation =
Den Nya Reformationen”. Citat av Jampolskys kurs som lär ut att
"motsatsen till kärlek
är inte hat utan rädsla", Schuller beskrev denna falska läran
som "djupgående teologi." 25 I
samma bok om självkänsla gjorde Schuller också flera referenser
till ACIM / New Age-konceptet av ”Guds dröm.” Genom sina
skrifter, läror och tv tjänster passerade
Schuller vidare kursens New
age ”rädsla
är motsatsen till kärlek” och termen ”Guds dröm” för
miljontals människor - men kanske speciellt då
till pastorer. I sitt
mångåriga Robert H. Schuller institut för framgångsrikt
kyrkledarskap kommunicerade Schuller sin tro och lärdom till otaliga
pastorer under årens lopp. De som utexaminerades från
Schullers institut införlivade rutinmässigt Schulers lärdomar i
sina egna tjänster. Kanske den mest berömda "examen"
från Schullers Institute är Saddleback kyrkans Pastor
Rick Warren. 26
Som
ett eko av Schuller,
Jampolsky och den falska Kristus i En kurs i mirakler tog
Rick Warren New Age undervisningen om ”rädsla motsatsen till
kärlek” ett steg längre. Han försökte göra det bibliskt! I en
artikel den 9 april 2009 skriven för ”The Christian Post =
den kristna posten” skrev Rick Warren utan att citera någon
bibelreferens, - ”Bibeln säger att motsatsen till kärlek är
rädsla och motsatsen till rädsla är kärlek.” 27 Men
det finns inget korrekt översatt Bibel som säger detta. Den enda
"Bibeln" som säger detta är En kurs i mirakler = New
Age "Bibeln". Det Schuller beskrev som "djupgående
teologi" beskrev Rick Warren nu som biblisk. Och precis som
Schuller överförde denna falska New Age undervisning om rädsla som
motsatsen till kärlek till otaliga pastorer som Rick
Warren så överför
Warren nu denna falska undervisning till en ny generation pastorer -
liksom New Age begreppet "Guds dröm .”
Återigen
beskrivs alla dessa falska läror av kursen som en del av "Guds
dröm" för att rädda planeten när han "väcker"
alla från sina "rädslofyllda drömmar"
med sin "lyckliga dröm" 28 att
vi alla är "ett" eftersom vi alla är "Gud."
Eftersom
Oprah Winfrey och Marianne Williamson har varit huvudansvariga för
att popularisera En kurs i mirakler under de senaste 25 åren,
och eftersom båda kvinnorna diskuteras som möjliga
presidentkandidater 2020 är det särskilt viktigt att människor
förstår hur En
kurs i mirakler perverterar och
snedvrider de grundläggande lärorna i Bibeln. En kurs i
mirakler - med användning av kristen språk har inget med biblisk
kristendom att göra. Men det har allt att göra med det andliga
bedrägeri som den verkliga Jesus Kristus varnade oss att se upp för
(Matt
24: 4-5, 11, 24-25).
Jesus
svarade dem: "Se till att ingen bedrar er. Många ska komma i
mitt namn och säga: Jag är Messias, och de ska bedra många.
Många
falska profeter ska träda fram och bedra många,
Falska
messiasgestalter och falska profeter ska träda fram och göra stora
tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda. Jag har
nu sagt det till er i förväg.
Jämförelse
mellan En kurs i mirakler och Bibeln.
Direkta citat från ”Jesus” i En kurs av mirakler |
Direkta citat från Bibeln |
God |
Gud |
Människan |
Människan Jag vill inte utföra min brinnande vrede, jag vill inte ödelägga Efraim igen, för jag är Gud och inte en människa. Jag är helig bland er och vill inte komma med vrede.
|
Jesus |
Jesus |
Jesu
namn |
Jesu
Namn Därför har Gud också upphöjt honom över allting och gett honom namnet er alla namn,
|
Korset/ Korsfästelsen |
Korset/
Korsfästelsen |
Synd |
Synd |
Ondska |
Ondska |
Djävulen |
Djävulen |
Bibeln |
Bibeln |
Slutnoteringar
1.
Robert Skutch, Journey
without Distance: The Story behind “A Course in
Miracles” (Berkeley,
CA: Celestial Arts, 1984), p. 54.
2. Ibid., p. 60.
3. A
Course in Miracles: Combined Volume (Glen
Ellen, CA: Foundation for Inner Peace, 1975) (Text), p. 14.
4.
Marianne Williamson, A
Woman’s Worth (New
York, NY: Ballentine, 1993), p. 124.
5. Hour
of Power,
October 17, 2004, Robert H. Schuller’s interview of Jerry
Jampolsky. Online transcript,
https://web.archive.org/web/20061203024150/http://www.hourofpower.org/interviews/interviews_detail.cfm?ArticleID=3079.
(Note: Some of the actual comments made in the telecast were changed
or omitted from the edited Hour
of Power online
transcript.)
6. Robert Schuller has done this before with
Jampolsky. See: Robert H. Schuller, The
Be (Happy) Attitudes: Eight Positive Attitudes That Can Transform
Your Life! (New
York, NY: Bantam Books, 1985, 1987), p. 150; Robert H.
Schuller, Robert
Schuller Presents His Legacy of Hope: The Be Happy Attitudes: Eight
Positive Attitudes That Can Transform Your Life (Dallas,
TX: Word Publishing, 1996), Videocassette #2 (Session 6); Warren B.
Smith, Deceived
on Purpose: The New Age Implications of the Purpose-Driven
Church (Magalia,
CA: Mountain Stream Press, 2004), p. 96.
7. Gerald G. Jampolsky,
M.D., Forgiveness:
The Greatest Healer of All(Hillsboro,
OR: Beyond Words Publishing, Inc., 1999), p. 47.
8. A
Course in Miracles: Combined Volume, op.
cit. (Text), p. 147.
9. Robert Schuller, The
Be (Happy) Attitudes: Eight Positive Attitudes that Can Transform
Your Life!,
op. cit., p. 150.
10. Robert H. Schuller, Self-Esteem:
The New Reformation (Waco,
TX: Word Books, 1982), p. 123.
11. Telephone conversation with
former Crystal Cathedral staff member Conrad Hanson at the Miracle
Distribution Center on November 5, 2003; Warren B. Smith, Deceived
on Purpose: The New Age Implications of the Purpose-Driven Church,
op. cit., pp. 93-94.
12. Warren B. Smith, Deceived
on Purpose,
op. cit., pp. 92-93. Personal notes from Johanna Michaelsen’s
telephone call to the Crystal Cathedral on October 3, 1985. Used with
permission.
13. Ibid., p. 71.
14. Robert H. Schuller, Don’t
Throw Away Tomorrow: Living God’s Dream for Your Life (San
Francisco, CA: HarperSanFrancisco, 2005), back cover of book.
15.
Warren B. Smith, Deceived
on Purpose,
op. cit., p. 68; March 10, 1994, personal letter from Crystal
Cathedral “Minister of Caring,” Elizabeth Southard to inquiring
listener.
16. Telephone conversation between author and Crystal
Cathedral “Minister of Caring” Elizabeth Southard.
17.
National Association of Evangelicals: Annual conference. March 11,
2004, NAE Compact Disc.
18. Hour
of Power, April
24, 2005, Bruce Wilkinson speaking at the Crystal Cathedral,
transcribed by author. Program 1838: Online transcript:
http://www.hourofpower.org/booklets/booklets.cfm (link no longer
showing transcript; transcription on file). (Note: Some of the actual
comments made by Wilkinson in the telecast were changed or omitted
from the edited Hour
of Power online
transcript.)
19. A
Course in Miracles: Combined Volume,
op. cit. (Introduction), p. 1.
20. Ibid. (Text), p. 94.
21.
Ibid. (Text), pp. 584, 377.
22. Ibid. (Workbook), p. 77.
23.
Ibid. (Text), p. 422.
24. Ibid. (Text), pp. 420, 606.
25.
Robert Schuller, Self-Esteem:
The New Reformation,
op. cit., p. 51.
26. Warren B. Smith, Deceived
on Purpose,
op. cit., p. 80.
27. Rick Warren, “Easter: God’s Antidote to
Fear” (The
Christian Post,
April 9, 2009,
https://www.christianpost.com/news/easter-god-s-antidote-to-fear-37969).
28. A
Course in Miracles: Combined Volume,
op. cit. (Text), p. 377.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.